diffusie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

diffusie

Goedemiddag,

Ik zou graag willen weten hoe ik bij een bol waar de massa gelijk van blijft, en daaromheen een snelheid( 2/3 dimensionaal)de diffusie kan berekenen.

In de literatuur is hier nergens iets over te vinden.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: diffusie

Hallo,

Als je met diffusie het transport van stoffen langs een concentratiegradiënt bedoeld,

dan zou je een moeten zoeken naar "De wet van Flick of Fick" een van beide.

Deze is bedoeld voor een situatie waarbij de totale hoeveelheid van een stof niet verandert.

onthoud wel dat de difussiesnelheid af hangt van de vorm van de stof ( vast, vloeibaar, gas).

De exacte berekening ken ik niet maar uit mijn hoofd is de Diffusiesnelheid te berekenen met de volgende gegevens:

Diffusieafstand - m

Oppervlak - m2

Concentratieverschil - ??? (waarschijnlijk mol/gram)

Constante - s

verder ben ik hier niet heel bekend mee maar goed ik hoop dat ik je al een stuk op weg geholpen heb.

m.v.g. PyroManiac [rr]
ALIQVANDO ET INSANIRE IVCVNDUM EST

Berichten: 1.379

Re: diffusie

De tweede wet van Fick is een differentiaalvergelijking die U voor een bepaalde geometrie kunt oplossen.

Dus ook voor de boldiffusie. Je vindt dan concentratiegradienten, als functie van de tijd.

Dit is al heel vaak gedaan en er zijn boeken over diffusie waarin U dat kunt vinden.

Een oplossing vinden voor een aangroeiende bol kan ook. Dat vind je in een leerboek over polarografie voor de diffusiegrensstroom aan een groeiende kwikdruppel. Ik denk ook dat U met de trefwoorden Fick en diffusie op internet heel ver komt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer