Kasten kiezen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Kasten kiezen

Men heeft 3 gelijke kasten A,B,C elk met 4 laden.

In A liggen in de laden respectievelijk 1 gouden, 1 zilveren , 1 nikkelen en 1 nikkelen muntstuk.

In B liggen in de laden respectievelijk 1 gouden, 1 gouden,1 zilveren en 1 nikkelen muntstuk.

In C liggen in de laden respectievelijk 1 zilveren, 1 zilveren,1 gouden en 1 gouden muntstuk.

Men kiest een willekeurige kast, opent een lade en vindt een gouden muntstuk.

Wat is de kans dat men respectievelijk met de kast A,B,C te doen heeft.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Re: Kasten kiezen

Ik kast A bevindt zich 1 gouden florijn, In B en C 2 gouden florijnen.

Dus de kansen verhouden zich 1:2:2

Dus kans op kast A is 20%

op kast B 40% en

op kast C ook 40%.

Berichten: 12.262

Re: Kasten kiezen

Of de kans is gewoon 1/3e, aangezien je een willekeurige kast koos, en er pas achteraf achterkomt of er wel of geen gouden munstuk in het laatje zit [rr]
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kasten kiezen

Of de kans is gewoon 1/3e, aangezien je een willekeurige kast koos, en er pas achteraf achterkomt of er wel of geen gouden munstuk in het laatje zit [rr]


klopt niet denk ik

je trekt een schuifje open met een gouden muntstuk

dus is het zeker dat kast B & C meer kans hebben zoals PeterPan al schreef
PeterPan schreef:Ik kast A bevindt zich 1 gouden florijn, In B en C 2 gouden florijnen.

Dus de kansen verhouden zich 1:2:2

Dus kans op kast A is 20%

op kast B 40% en

op kast C ook 40%.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Kasten kiezen

Benm schreef:Of de kans is gewoon 1/3e, aangezien je een willekeurige kast koos, en er pas achteraf achterkomt of er wel of geen gouden munstuk in het laatje zit [rr]


klopt niet denk ik

je trekt een schuifje open met een gouden muntstuk

dus is het zeker dat kast B & C meer kans hebben zoals PeterPan al schreef
PeterPan schreef:Ik kast A bevindt zich 1 gouden florijn, In B en C 2 gouden florijnen.

Dus de kansen verhouden zich 1:2:2

Dus kans op kast A is 20%

op kast B 40% en

op kast C ook 40%.


Volgens mij bedoeld Benm dit eerder als grap.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kasten kiezen

Volgens mij bedoeld Benm dit eerder als grap.


zou kunnen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Kasten kiezen

Misschien was vorige vraag een beetje te gemakkelijk, daarom als compensatie volgende vraag:

Een student moet een reeks "multiple choise" vragen beantwoorden.Iedere vraag heeft 5 mogelijke antwoorden, waarvan 1 juist is. Indien de student het antwoord kent geeft hij natuurlijk het juiste antwoord; anders kiest hij bij toeval.De waarschijnlijnlijkheid dat hij het juiste antwoord kent is 0,70.

Bereken de waarschijnlijkheid dat hij op een gegeven vraag het juiste antwoord geeft, welk is de waarschijnlijkheid dat hij ook dit antwoord kende.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kasten kiezen

antwoord op vraag 1

de student kent het niet 0,30 kans hij gaat dus gokken 0,2 kans

0,3 x 0,2 = 0,06

de student kent het antwoord, 0,70 kans

in totaal 76% kans

klopt dit?
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kasten kiezen

voor de 2de vraag

hij kende het antwoord 0,70 kans

hij heeft het juist 0,76 kans

0,70 x 0,76 = 53,2 %
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Re: Kasten kiezen

jhnbk schreef:voor de 2de vraag

hij kende het antwoord 0,70 kans

hij heeft het juist 0,76 kans

0,70 x 0,76 = 53,2 %
Niet correct.

Hij heeft het goede antwoord gegeven.

De verhouding weten - gokken = 70 : 6.

De kans dat hij het goede antwoord heeft verkregen omdat hij het antwoord wist is
\(\frac{70}{76}\cdot 100\% = 92,1\%\)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kasten kiezen

Of de kans is gewoon 1/3e, aangezien je een willekeurige kast koos, en er pas achteraf achterkomt of er wel of geen gouden munstuk in het laatje zit [rr]
Die redenering zou ook opgaan bij een munt van nikkel ipv goud. En dan was de kans op kast C beslist niet 1/3 :)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kasten kiezen

Bereken de waarschijnlijkheid dat hij op een gegeven vraag het juiste antwoord geeft, welk is de waarschijnlijkheid dat hij ook dit antwoord kende.
PeterPan heeft het goede antwoord reeds gegeven. Nog even met voorwaardelijke kansen, ter herinnering: P(A|B) = de kans op A, gegeven B = P(A[doorsnede]B)/P(B).

Noem de situatie dat de student het antwoord kent K, en de situatie dat hij de vraag goed beantwoord G. Nu weet je:

P(K) = 0.7

dus P([niet]K) = 0.3

en

P(G|K) = de kans dat hij een vraag goed beantwoord als hij hem kent = 1

P(G|[niet]K) = de kans dat hij een vraag goed beantwoord als hij hem niet kent = 0.2

vraag 1: hier wordt gevraagd naar P(G) = P(G|K)[.]P(K) + P(G|[niet]K)[.]P([niet]K) = 1*0.7 + 0.2*0.3 = 0.76

vraag 2: hier wordt gevraagd naar P(K|G) = P(K[doorsnede]G) / P(G) = (zie onder*) = P(K) / P(G) = 0.7 / 0.76 [rr] 0.921

(*) P(K[doorsnede]G) = P(K) want als hij hem kent, heeft hij het ook altijd goed.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kasten kiezen

PeterPan schreef:Niet correct.

Hij heeft het goede antwoord gegeven.

De verhouding weten - gokken = 70 : 6.

De kans dat hij het goede antwoord heeft verkregen omdat hij het antwoord wist is
\(\frac{70}{76}\cdot 100\% = 92,1\%\)


is dit een kanswet die ik niet ken?

want 'k had gedacht hij heeft het juist 0,76 en hij kende het 0,70

samengestelde gebeurtenis => vermenigvuldigen
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Kasten kiezen

jhnbk schreef:is dit een kanswet die ik niet ken?

want 'k had gedacht hij heeft het juist 0,76 en hij kende het 0,70

samengestelde gebeurtenis => vermenigvuldigen
Kansen vermenigvuldigen moet alleen als ze onafhankelijk zijn. Deze twee zaken zijn niet onafhankelijk, als hij het antwoord kent is het per definitie altijd goed.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Kasten kiezen

ai idd, foutje [rr]
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Reageer