zuur-base indicatoren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 21

zuur-base indicatoren

Als je een titratie uitvoert gebruik je meestal een goede (zuur-base) indicator. Maar hoe weet je welke indicator het meest geschikt is voor een titratie? Waarom kun je bij een titratie bijvoorbeeld wel methylrood gebruiken maar geen fenolftaleien? :shock:

Berichten: 100

Re: zuur-base indicatoren

Ik dacht dat je de ph van het equivalentiepunt van de titratie moest berkenen. en dan de indicator nemen waarvan de kleuromslag ook in hetzelfde ph-gebied valt, niet?

Berichten: 21

Re: zuur-base indicatoren

Maar hoe kun je dan het omslagpunt berekenen met bijvoorbeeld OH- en H3O+?

Re: zuur-base indicatoren

Op het equivalentie^punt wil zeggen dat het aantal mol toegevoegde base gelijk is aan het aantal mol initieel zuur (of andersom natuurlijk, als je titreert met een zuur)

je berekent dus eerst de moleriteit van je zuur en base, door equivalentie punt geldt nl MbVb=MaVa

dan kun je makkelijk de ph berekenen (wij doen dat mbv een schema onder de reactievgl (initiele molariteit, toegevoegde, en finale eronder schrijven, onbekenden zijn x), zuurconstante berekenen, logje van nemen en je hebt de pH)

en dan idd de indicator nemen wiens omslaggebied zo kort mogelijk bij de bekomen pH ligt

Re: zuur-base indicatoren

http://medchem.rega.kuleuven.ac.be/labo/indic.pdf

Mss helpt dit je? Ik was het ook aan het zoeken wanneer methyloranje omslaat, maar hier vind je wat het omslaggebied is zonder dat je moet beginnen rekenen. [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... nfused.gif[/img]

Berichten: 21

Re: zuur-base indicatoren

Ja zo een tabel staat volgens mij ook in BINAS of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: zuur-base indicatoren

Ja zo een tabel staat volgens mij ook in BINAS of niet?


Dat klopt. Tabel 52 A blz. 98 'zuur-base-indicatoren' in de derde druk iig
"Meep meep meep." Beaker

Re: zuur-base indicatoren

wie weet een goede indicator voor een zwak zuur en een sterke base? omslagpunt ligt dan toch boven 7

Berichten: 124

Re: zuur-base indicatoren

Handiger is als je even vermeld over welke reactie het gaat. Je kunt dan de pH bereken en zo je indicator zoeken.

Reageer