Snaartheorie: Theorie van Alles? (Science Café Nijmegen)

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Snaartheorie: Theorie van Alles? (Science Caf

Snaartheorie: de natuurkunde op zoek naar de Theorie van Alles (Science Café Nijmegen)

Wat houdt de snaartheorie in, is zij de beste kandidaat voor een 'theorie van alles', is zij te bewijzen, wat mag je ervan verwachten ... Discussieer hier over deze en alle andere denkbare kwesties met betrekking tot dit thema!

Wil je experts over dit onderwerp horen en live met hen meediscussieren kom dan op 13 maart a.s. naar het Science Café Nijmegen

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Snaartheorie: Theorie van Alles? (Science Caf

Als ik 'de theorie van alles' hoor dan is dit voor mij onlosmakelijk verbonden met 'de vraag van alles', oftewel 'de ultime vraag, de vraag van het leven het universum en al het andere'. Het antwoord hierop is nog altijd '42'.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 481

Re: Snaartheorie: Theorie van Alles? (Science Caf

Hitchhiker's guide to the galaxy is uit de mode kerel
Procrastination is like masturbation; it's all fun and games till you realize you just **** urself..

Correct me if I'm wrong.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Snaartheorie: Theorie van Alles? (Science Caf

Als ik de snaartheorie hoor, dan denk ik aan de vele vaak fantastische documentaires met geweldige beelden en visuele effecten. Ik kan me goed herinneren dat mijn vriendin naar me toe kwam en verklaarde alles te weten over string theory.

Snaartheorie is een samenvattend woord voor een theorie dat alles omschrijft, iets waar natuurkundige al sinds jaar en dag naar op zoek zijn. Het is in dat aspect niets speciaals.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Snaartheorie: Theorie van Alles? (Science Caf

Hitchhiker's guide to the galaxy is uit de mode kerel


Hitchhiker's guide is cult, cult is nooit mode.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Snaartheorie: Theorie van Alles? (Science Caf

Hitchhiker's guide is cult, cult is nooit mode.
...Of cult is nooit uit de mode. :)

Even on-topic: Zo'n science cafe, is dat een discussie tussen enkele hoofdpersonen waarbij 'toehoorders' ook duiten in het centrale zakje kunnen doen? Of is het meer een interview/discussie waarna iedereen het onderwerp onderling nog gaat bespreken onder het genot van een biertje?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Snaartheorie: Theorie van Alles? (Science Caf

Zo'n science cafe, is dat een discussie tussen enkele hoofdpersonen waarbij 'toehoorders' ook duiten in het centrale zakje kunnen doen? Of is het meer een interview/discussie waarna iedereen het onderwerp onderling nog gaat bespreken onder het genot van een biertje?
Het lijkt het meest op je 1e optie. Over het algemeen zetten de sprekers eerst (om beurten) een verhaal uiteen, waarna zij in discussie gaan met de zaal (niet zozeer met elkaar).

De topicstarter is al tijden actief bij een Science Cafe in Nijmegen, dat al veel ervaring heeft met dergelijke Science Cafe's. Ook de sprekers lijken mij inhoudelijk zeer correct (het zal dus geen groot fantasieverhaal worden).

Het lijkt mij in ieder geval een zeer interessant onderwerp (en avond). Ik zal eens kijken of ik erbij kan zijn...
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Snaartheorie: Theorie van Alles? (Science Caf

Is het ook ergens te volgen? Dus dat ik niet helemaal naar Nijmegen hoef, maar het toch kan horen....?
dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.003

Re: Snaartheorie: Theorie van Alles? (Science Caf

Gerard 't Hooft!

Ik probeer te komen iedergeval
I was born not knowing and have only a little time to change that here and there.

Berichten: 4.546

Re: Snaartheorie: Theorie van Alles? (Science Caf

Jammer dat ik niet kan :) Misschien dat ik op kamers ga in Nijmegen, eindelijk iets leuks voor naar toe te gaan :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Snaartheorie: Theorie van Alles? (Science Caf

Damn, dat lijkt me wel verdomd interessant eigenlijk! Helaas zou Ger Ger niet zijn als hij zo kort voor een datum nog niets te doen heeft. Maar eens even kijken of dat te verzetten valt...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Snaartheorie: Theorie van Alles? (Science Caf

Twee absolute toppers: 't Hooft en Dijkgraaf! :)

Absoluut de moeite waard voor mensen die nog weinig van string theory weten en geinteresseerd zijn.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 23

Re: Snaartheorie: Theorie van Alles? (Science Caf

Is het ook ergens te volgen? Dus dat ik niet helemaal naar Nijmegen hoef, maar het toch kan horen....?
Helaas nog niet. We denken eraan om een podcast van de avond op de website van het Science Cafe te zetten maar dat zal zeker nog niet het geval zijn van komende aflevering.

Voor diegenen die van plan zijn te komen nog een tip: kom vroeg. De ruimte in de pub is namelijk beperkt en het belooft een drukke avond te worden volgende week.

Berichten: 137

Re: Snaartheorie: Theorie van Alles? (Science Caf

Helaas kan ik niet naar Nijmegen, maar wat lijkt mij dat verdomd interessant! (Ik haat mijn leeftijd).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Snaartheorie: Theorie van Alles? (Science Caf

Helaas kan ik niet naar Nijmegen, maar wat lijkt mij dat verdomd interessant! (Ik haat mijn leeftijd). Gerard 't Hooft en Robbert Dijkgraaf zijn twee absolute toppers.
Het Science Café was eergisteren, maar dat terzijde :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Reageer