Plasmalamp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Plasmalamp

Er bestaat een mooi decoratievoorwerp, genaamd de plasmalamp :)

Afbeelding
Plasma is de fase waarin de stof zo sterk verhit wordt (in de orde van duizenden graden Celsius) dat ze elektrisch geleidend wordt. De elektronen van het atoom draaien hierbij niet meer rond de kern, maar hebben zoveel energie dat ze a.h.w. tussen de kernen door bewegen. Dit plasma komt in de natuur enkel voor in de kernen van sterren. Men is er wel al in geslaagd het te vormen in laboratoria, waar het dan onder controle gehouden wordt door een elektromagnetisch veld.
In bovenstaande quote even iets onderstreept. Plasma is een fase van stoffen die alleen plaatsvind bij een enorme warmte (1000en graden). Mijn mooie lampje wordt alleen niet zo warm.

Daar ik ook niet weet wat ik me precies bij plasma moet voorstellen (een beeld ervan), vind ik de naam wat raar.

Mijn vraag: Heet een plasmalamp zo vanwege z'n 'uitstraling' of zit hier wat anders achter?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Plasmalamp

Ik wil je post nog even aanvullen:

Hoe komt het dat die stralen die eruit komen, zich verzamelen op 1 punt, als je je vinger tegen het glas duwt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Plasmalamp

FlorianK schreef:Ik wil je post nog even aanvullen:

Hoe komt het dat die stralen die eruit komen, zich verzamelen op 1 punt, als je je vinger tegen het glas duwt?
Ja, vind ik ook wel een goede. Ben ook zeer benieuwd naar het antwoord op deze vraag. Als je de bol lang vasthoud met bijv. je hand, dan is deze eventjes onder stroom. Als je dan metaal vastpakt, dan merk je dat wel...
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Plasmalamp

er zijn 2 soorten plasma's: thermische en niet-thermische.

Bij thermische plasmas is de temperatuur van de moleculen en deze van elektronen gelijk, bij niet-thermische niet. Als ik een elektrisch veld aanleg, dan zal dit veld een elektron kunnen wegtrekken van een molecule, en zo zorgen dat er vrije ladingsdragers (de elektronen) ontstaan (er is dus geleidbaarheid). Er ontstaan ook geëxciteerde toestanden van de moleculen (door botsingen met de elektronen), en als deze vervallen stralen ze een typisch spectrum uit (liefst een mooie kleur).

Dit is wat gebeurt in een plasmalamp. Centraal heeft men een elektrode, die men op een bepaalde (wissel)spanning plaatst. Hierdoor krijg je een plasma, maar het is niet per se zo dat de temperatuur van de moleculen daardoor zeer hoog wordt.

Dat van dat hand kan je ook begrijpen nu. Jij staat ongeveer op grondpotentiaal. Breng je je hand in de buurt van de bol, dan zal het veld dus gericht zijn van de elektrode naar je hand, en de symmetrie van het glasoppervlak wordt gebroken via je hand. De stroom zal dus preferentieel naar je hand vloeien, door het glas heen (dit fungeert als condensator).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Plasmalamp

eendavid schreef:er zijn 2 soorten plasma's: thermische en niet-thermische.

Bij thermische plasmas is de temperatuur van de moleculen en deze van elektronen gelijk, bij niet-thermische niet. Als ik een elektrisch veld aanleg, dan zal dit veld een elektron kunnen wegtrekken van een molecule, en zo zorgen dat er vrije ladingsdragers (de elektronen) ontstaan (er is dus geleidbaarheid). Er ontstaan ook geëxciteerde toestanden van de moleculen (door botsingen met de elektronen), en als deze vervallen stralen ze een typisch spectrum uit (liefst een mooie kleur).
Dat snap ik nog wel. Zo gaat het ook in gewoon plasma en dat had ik al doorgelezen op Wikipedia :) Maar echte plasma is het dus niet? Zo warm wordt het immers niet :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Plasmalamp

een plasma is gedefinieerd als een aggregatietoestand waarbij de stof zich gedraagt als een collectief geheel. Dit heeft niets met temperatuur te maken (temperatuur van het plasma is veelal een interessante grootheid van je plasma). Het elektronengas in een metaal is in feite ook een plasma. Het is dus een écht plasma.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Plasmalamp

een plasma is gedefinieerd als een aggregatietoestand waarbij de stof zich gedraagt als een collectief geheel. Dit heeft niets met temperatuur te maken (temperatuur van het plasma is veelal een interessante grootheid van je plasma). Het elektronengas in een metaal is in feite ook een plasma. Het is dus een écht plasma.
Cool :) Doordat ik las over de extreme temperatuur dacht ik dat ik te maken had met een lichtuitzending die leek op plasma. Maar echt plasma is veel relaxter :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Plasmalamp

merk op dat er dus wel plasmas zijn op zeer hoge temperatuur, en dat door de temperatuur op te drijven je uiteindelijk in een plasma terecht komt.

Echt een relaxete omgeving is het nooit. Ik ken de details van de plasmalamp niet, maar het zou best wel eens een gek stroomsignaal kunnen opleveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Plasmalamp

eendavid schreef:merk op dat er dus wel plasmas zijn op zeer hoge temperatuur, en dat door de temperatuur op te drijven je uiteindelijk in een plasma terecht komt.

Echt een relaxete omgeving is het nooit. Ik ken de details van de plasmalamp niet, maar het zou best wel eens een gek stroomsignaal kunnen opleveren.
De details weet ik zo ook niet, evenmin als waar het boekje uithangt :) Maar zover zal de temperatuur toch niet oplopen? De lamp is aangesloten op het lichtnet
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Plasmalamp

de temperatuur van de moleculen zal niet al te hoog worden, die van de electronen natuurlijk wel. Vraag is wat je een relaxete omgeving vindt natuurlijk, maar plasmas rond diëlectrica zijn in feite niet heel goed begrepen, wat betekent dat ze redelijk ingewikkeld zijn. ik denk bijvoorbeeld aan "diëlectric barrier microdischarges". Hoe dan ook is zal het stroomprofiel, als wel de tijdsafhankelijkheid niet zo triviaal zijn (ik verwacht bijvoorbeeld niet dat je een sinusvormig stroomsignaal zal krijgen). Kortom, de fysica van niet-thermische plasmas is even interessant dan deze van thermische plasmas.

Alleszins zou ik het niet als relaxet catogeriseren. ionisatie, "electron-detachment", straling. De deelnemers van het proces hebben heel wat om zich te amuseren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Plasmalamp

de temperatuur van de moleculen zal niet al te hoog worden, die van de electronen natuurlijk wel. Vraag is wat je een relaxete omgeving vindt natuurlijk, maar plasmas rond diëlectrica zijn in feite niet heel goed begrepen, wat betekent dat ze redelijk ingewikkeld zijn. ik denk bijvoorbeeld aan "diëlectric barrier microdischarges".
Inderdaad ingewikkeld :) Die woorden zeggen me niks
Alleszins zou ik het niet als relaxet catogeriseren. ionisatie, "electron-detachment", straling. De deelnemers van het proces hebben heel wat om zich te amuseren.
De reden dat ik het relaxed noem, is omdat ik nog half met de gedachte van plasma van 1000en graden in m'n hoofd zit :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Plasmalamp

zo'n plasmabol heeft een spanning van ruwweg 10kV met een wisselspanning van ongeveer 15kHz.

In zo'n bol zit doorgaans Argon, dus dat verklaart de kleur. De stroompjes die je nu dus ziet in de vorm van bliksempjes willen zo snel mogelijk naar de aarde toe. De glazen bol is nu die kortste route, maar zodra je je hand erop legt, zal (door de hoge spanning) je hand de kortste route worden naar de aarde. Daarom gaan al die filamenten (die bliksempjes) naar je hand/vinger.
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Plasmalamp

Maar dus als je je plasmalamp op een rubberen plaat zet, werkt de plasmalamp niet.

Is een bliksem plasma?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Plasmalamp

Ik heb een sterk vermoeden dat de ladingen niet via de rand naar de grond gaan meer eerder door de lucht.

bliksem is een plasma. negatieve lading hoopt op onderaan de wolk, zodat een elektrisch veld opgebouwd kan worden (dat elektronen kan losrukken van de luchtmoleculen).

Reageer