Geluidssnelheid door metaal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Geluidssnelheid door metaal

Hoi,

Ik zit momenteel met een intressant probleem. Ik ben bezig om de geluidssnelheid door staal te meten. Theoretisch gezien moet je ergens om en nabij 5400m/s uitkomen.

Nu kom ik bij mijn opstelling(beschrijving volgt zo) een factor 10!! te laag uit.(500m/s)

Opstelling:

stalen staaf, hangt in de lucht(wordt losjes tussen wat labklemmen "opgehangen")

Aan het einde van de staaf, hangt een microfoon(maakt contact met de buis). Deze wordt afgelezen op een scoop.

aan de voorkant, sla je er met een geleidende hamer op, die via een weerstand ietsje verderop weer aan de buis bevestigd zit.(zodat als je slaat en dus contact maakt, je een signaal creert). Ook dit lees je af op de zelfde scoop.

Door nu de scoop een beeld "op te laten nemen" als je eerste meetwaarde(van de hamer) boven een bepaalde waarde komt, en ietsje later de meting van je microfoon registreerd(gebeurd automatisch dmv dualtriggering). kan je het tijdsverschil tussen beide aflezen. de lengte van de buis is bekend, tijd ook.. en voila, snelheid zou bekend moeten zijn. maar dat is dus niet het geval.

mijn vraag is: waar zou het allemaal aan kunnen liggen?

ik heb met een digitale en analoge scoop gemeten, beide geven dezelfde resultaten, al met de weerstand gespeeld(waardes tussen 1k en 100k). Ik ga morgen spelen met de afstand van de mic(naast het uiteinde plaatsen, en de bescherming eraf halen en dan er tegen aanzetten).

iemand dus enig idee hoe deze grote afwijking heeft kunnen ontstaan?

Berichten: 3

Re: Geluidssnelheid door metaal

het antwoord zat 'm helaas, stom genoeg toch in een kleine fout in de berekening(oftewel 1 nulletje verkeerd)

alles vandaag nog eens op nieuw gemeten, en vorige keer hebben de docent, een studie genoot en ik gewoon allemaal de zelfde rekenfout gemaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Geluidssnelheid door metaal

en vorige keer hebben de docent, een studie genoot en ik gewoon allemaal de zelfde rekenfout gemaakt.
Toeval :smile:
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Geluidssnelheid door metaal

ik ben toch toevallig heel erg geinteresseerd in die formule die je gebruikt hebt, kan je die hier posten? Heeft het iets te maken met de elasticiteitsconstante? Poisson ratio?

Reageer