CRT-monitor ontladen, hoe?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

CRT-monitor ontladen, hoe?

Hallo,

Ik heb hier thuis een oude CRT-monitor staan, die kapot is gegaan. Omdat ik hier nu niets meer aan heb, wil ik deze uit elkaar gaan halen. Ik weet alleen een ding niet goed: Hoe moet ik de monitor ontladen van hoogspanning?

Ik heb al veel op internet gezocht, maar de methoden lopen nogal uiteen. Zo zijn er mensen die beweren dat de voor- en de achterkant van de katdodebuis met elkaar verbonden moeten worden met schroevendraaiers, of een weerstand. Verder zijn er mensen die beweren dat alles een keer met de aarde verbonden moet worden. Een combinatie van dit alles is te vinden opdit filmpje van youtube.

Verder heb ik nog een laatste vraag. Hierbij ben ik benieuwd, hoe lang de lading in de monitor behouden blijft. Ook hier lopen de beweringen weer uiteen van enkele uren tot meerde jaren. Als iemand dit weet, hoor ik het ook graag.

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: CRT-monitor ontladen, hoe?

Heel simpel:

Neem 2 flinke schroevendraaiers en bij flink bedoel ik de isolatie. Maak met de ene contact op de grijze laag achter op de beeldbuis (meestal een doffe laag). De andere schuif je onder het kapje waar de hoogspanning opkomt. Kruis de schroevendraaiers en ontladen maar.

Geeft meestal een flinke tik.

Ik weet niet hoelang het apparaat al stilstaat, maar de lading lekt inderdaad langzaam weg, het kan dus zijn dat ie al ontladen is (neem liever geen risico, 26kV ontladen over je lichaam is niet echt lekker). Volgens mij is het geen proces van jaren :)

Er zijn ook fabrikanten die de buis ontladen bij afschakelen (Philips doet dit in ieder geval niet).

Veel succes
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 4

Re: CRT-monitor ontladen, hoe?

Er zijn ook fabrikanten die de buis ontladen bij afschakelen (Philips doet dit in ieder geval niet).


Dit doet de monitor (waarschijnlijk) ook niet. Dit omdat er bij de nieuwe monitor, ook weer een CRT, enkele seconden na het afschakelen een geluid klinkt. Dit klinkt alsof er een schroef razendsnel uitgedraaid wordt [rr] , en ik heb het vermoeden dat dat dus het 'ontlaadgeluid' is. De oude monitor maakte dit niet. Deze maakte echter wel een geluid wat lijkt op vallend zand, maar ik denk niet dat dat het is.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: CRT-monitor ontladen, hoe?

In de praktijk hebben we de regel om de buis altijd te ontladen. Zo neem je het zekere voor het onzekere. Wat we ook bemerkt hebben is dat de echte platte CRT (real flat etc) best veel lading nog heeft na het ontladen. Die laatste ontladen we nogmaals voordat we de PCB en hoogspannings plug terugzetten. Vergeet ook niet de aard aansluiting van buis als je hem weer in elkaar zet. Dat laatste kan nog wel eens schade opleveren......

Succes!
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 388

Re: CRT-monitor ontladen, hoe?

Ik weet het, een zeer late reactie, maar toch.

Heel dat buizen ontladen gedoe is allemaal maar praat... Ik werk al enkele jaren bij een TV hersteller en daar is nog nooit één buis ontladen geweest. Zelfs niet bij het vervangen van de hoogspanningstrafo. De TV's die herstelt zijn variëren van 15 jaar tot nog geen 5 jaar, dus allerlei soorten.

Wat wél ontladen wordt (en dat is toch wel véél belangrijker) is de voedingselco. Deze is dan maar opgeladen tot 325V, maar wel in een capaciteit van 100-470µF. Daar krijg je een veel grotere optater van dan van een buis die wel op 20-40kV zit, maar waar nagenoeg geen capaciteit aanwezig is.

Daarnaast wil ik nog even zeggen dat de buis ontladen alleen maar extra risico met zich meebrengt. Dus als je toch niet aan de hoogspanning moet werken laat je het zeker gewoon voor wat het is.

@Franske: Welke praktijk?

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: CRT-monitor ontladen, hoe?

@Franske: Welke praktijk?
Ik werk nu al een aantal jaren bij een Semiconductor fabrikant en de laatste 5 jaar handel ik klantenklachten of voor onze video IC's. Dat betekent regelmatig ombouwen van sets van diverse klanten. Ook van merken die men hier nog nooit heeft gezien.

2x aan de buis gehangen en dat wil ik niet graag nogmaals mee maken. Het is ronduit gevaarlijk!! In tegenstelling tot wat jij beweert. Ontlaad de buis gewoon, veilig werken boven alles.

Sommige klanten ontladen de buis bij het uitzetten, maar sommigen ook niet. Neem gewoon geen risico.

Wat betreft de elko van de voeding, ook gewoon ontladen.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 388

Re: CRT-monitor ontladen, hoe?

2x aan de buis gehangen en dat wil ik niet graag nogmaals mee maken.
Dan moet je toch al aan het hoogspanningsgedeelte aan het werk geweest zijn? Anders begrijp ik niet hoe je hieraan blijft hangen...

Even een kleine berekening:

Stel dat de buis een capaciteit heeft van 10nF en dat er gewerkt wordt met 30kV. Dan is de opgeslagen energie ongeveer 4.5 J. De elco werkt op 325V en heeft een capaciteit van ongeveer 220µF. Dan is de opgeslagen energie daarin iets van 11,6 J. Meer dan het dubbel dus. Daarbij komt ook nog eens dat direct na het uitschakelen al een hoeveelheid weglekt.

Maar goed, ik wil je werk niet ondermijnen. Jij hebt het altijd zo gezien, ik heb het altijd andersom gezien.

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: CRT-monitor ontladen, hoe?

Maar goed, ik wil je werk niet ondermijnen. Jij hebt het altijd zo gezien, ik heb het altijd andersom gezien.
Ik ben niet de enige die het zo ziet. Het gaat om de veiligheid (hier zijn ook arbo regels van toepassing)!

:!: Als je zo wilt werken moet je dat vooral doen, maar we hebben hier op een dergelijk forum ook een soort van morele verplichting om mensen te wijzen op mogelijke gevaren. :!:

Het lijkt me niet helemaal goed om te zeggen dat het NIET gevaarlijk is omdat JIJ geen probleem hebt ondervonden tot nu toe. Ik heb in de praktijk anders gezien. Daarbij komt dat de vragensteller niet iemand is die hier dagelijks mee werkt.
Dan moet je toch al aan het hoogspanningsgedeelte aan het werk geweest zijn? Anders begrijp ik niet hoe je hieraan blijft hangen...
Goed, ik leg het uit:

- TV set van de klant.

- Op een scheidingstrafo aansluiten.

- Aanzetten

- Het service menu in

- Instellingen opschrijven

- TV set uit

- PCB eruit => Hier haal je dus de complete PCB er uit die net aan is geweest (trek dan de dop maar los met je blote handjes)

- IC er uit

- Socket er in

- PCB zodanig terug monteren zodat je socket vrij bereikbaar is.

En weet ja wat grappig is?

Die platte beeldbuizen hebben een hoge isolatiefactor waardoor er relatief veel restlading overblijft. Daar krijg je weer een tik van op het moment dat je de dop terugzet.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 4

Re: CRT-monitor ontladen, hoe?

Meestal kan je de monitor, als je hem hebt laten staan zonder stekker erin, na een week veilig openmaken.

In veel gevallen zit er een weerstand (heel veel ohmpjes, ca. 1M) parallel aan de voedingselco (elco die netspanning, na het gelijkrichten, afvlakt. In principe mag je deze elco (meestal een 385V / 400V type, zit vlakbij de netentree (plek waar de stekker aanzit)) gewoon kortsluiten met een schroevendraaier.

om de buis te ontladen steek je een schroevendraaier onder de zuignap. Aan deze schroevendraaier maak je een draadje. Dit draadje houd je tegen het koelelement dat rondom de hoogspanningstrafo zit (groot zwart of wit blok, komt een dikke rode draad uit aan de bovenkant, deze draad gaat naar de zuignap).

Gewoon een weekje wachten is het veiligste.

Berichten: 388

Re: CRT-monitor ontladen, hoe?

muddy schreef:Meestal kan je de monitor, als je hem hebt laten staan zonder stekker erin, na een week veilig openmaken.

In veel gevallen zit er een weerstand (heel veel ohmpjes, ca. 1M) parallel aan de voedingselco (elco die netspanning, na het gelijkrichten, afvlakt. In principe mag je deze elco (meestal een 385V / 400V type, zit vlakbij de netentree (plek waar de stekker aanzit)) gewoon kortsluiten met een schroevendraaier.

om de buis te ontladen steek je een schroevendraaier onder de zuignap. Aan deze schroevendraaier maak je een draadje. Dit draadje houd je tegen het koelelement dat rondom de hoogspanningstrafo zit (groot zwart of wit blok, komt een dikke rode draad uit aan de bovenkant, deze draad gaat naar de zuignap).

Gewoon een weekje wachten is het veiligste.
Jij houdt precies van vuurwerk. Ontladen altijd met een lamp of een weerstandje!!

Daarbij steek ik niet graag een schroevendraaier onder de tutter om er vervolgens een draadje aan te maken. Ik zou het op zn minst in omgekeerde volgorde doen.

Reageer