Duidelijk Zien

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Duidelijk Zien

Waarom ziet men een in het rood geschreven kleine tekst veel onduidelijker dan een in het blauw gescheven kleine tekst?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Duidelijk Zien

Is dat zo?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Duidelijk Zien

Bij deze een stukje rode tekst en een stukje blauwe tekst om het te testen.

EDIT>> Ik vind de blauwe iets duidelijker :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Duidelijk Zien

Is dat zo?
Dat vroeg ik me ook al af. Maar de achtergrond kan al iets zijn dat een invloed heeft. Verder lijkt me dit niks of niet veel natuurkundigs, eerder iets biologisch ofzo. Misschien heeft het iets te maken (als het dan klopt) met de bouw van ons oog en hoe het licht verwerkt, maar daar zijn de meesten die dit subforum bezoeken vaak niet zo onderlegd in :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Duidelijk Zien

PdeJongh schreef:Bij deze een stukje rode tekst en een stukje blauwe tekst om het te testen.

EDIT>> Ik vind de blauwe iets duidelijker :)
Ik vind de blauwe ook íets duidelijker, maar het maakt weinig uit.

Maar misschien omdat de rode tekst feller is? Of door de witte achtergrond? (Ik zeg ook maar wat :wink: )
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Duidelijk Zien

Ik denk zelfs dat de duidelijkheid toeneemt van rood naar blauw en dat er een natuurkundige verklaring moet zijn.Licht is toch een fysisch verschijnsel.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Duidelijk Zien

Ik denk zelfs dat de duidelijkheid toeneemt van rood naar blauw en dat er een natuurkundige verklaring moet zijn.Licht is toch een fysisch verschijnsel.
Licht is inderdaad een fysisch verschijnsel, maar onze waarneming ervan is eigenlijk hoofdzakelijk biologisch. Zo nemen wij wit licht waar, dat er fysisch helemaal niet is. Onze hersens maken er maar wat van. En dat die op waarnemingsgebied makkelijk te foppen zijn kun jet testen op tientallen sites met allerlei gezichtsbedrogplaatjes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Duidelijk Zien

Licht is inderdaad een fysisch verschijnsel, maar onze waarneming ervan is eigenlijk hoofdzakelijk biologisch. Zo nemen wij wit licht waar, dat er fysisch helemaal niet is. Onze hersens maken er maar wat van. En dat die op waarnemingsgebied makkelijk te foppen zijn kun jet testen op tientallen sites met allerlei gezichtsbedrogplaatjes.


Het gaat hier niet over optische illusies, maar gewoon het duidelijker zien van een tekst.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Duidelijk Zien

Alles wat je ziet is goed beschouwd een optische illusie. En dat bedoel ik niet als een grapje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Duidelijk Zien

Ik kan toch moeilijk zeggen dat mijn vrouw een optische illusie is :smile: . Ik denk toch dat we hier aan fysica doen niet aan filosofie.

Ik denk dat het te maken heeft met de pupil, waar het licht door moet vooraleer ons oog binnen te komen?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Duidelijk Zien

Ik bedoel e.e.a. ook niet filosofisch, maar wel biologisch. En de pupil is alleen maar een gat in de iris en kan er dus niets mee te maken hebben. Hoornvlies, voorkamervloeistof en ooglens breken het licht, en dat gaat voor alle kleuren net een beetje anders. Maar dat is nog geen reden om rode lettertjes minder scherp te zien dan blauwe.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Duidelijk Zien

Als we bv. naar de rand van een scheermesje kijken, dan zien we de rand niet scherp en dit komt door de buiging van het licht aan die rand en deze buiging is dus te groter naarmate de golflengte licht groter is. Ik moet hierbij altijd denken aan het feit als we een laagzittende zon door de bladeren van een boom bekijken dan zien we ook kleuren. De bladeren kunnen ook door hun na mekaar staan kleine gaatjes vormen waar het licht dan doorgaat. Komt dit ook niet door de buiging van het licht?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Duidelijk Zien

Ik dacht dat je om licht te buigen kleine gaatjes nodig had, in de orde van enkele honderden nanometers.

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Duidelijk Zien

Is het niet gewoon zo omdat op een Rood feller is dan blauw? Rood lijkt meer op wit, en blauw lijkt meer op zwart. En aangezien je het rode in dit geval op een witte achtergrond ziet...

Rode letters zie je op een zwarte achtergrond beter dan blauwe letters... toch?
dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Duidelijk Zien

'feller' heeft met intensiteit te maken en die is voor rood en blauw gelijk op je beeldscherm.

Ik denk dat het hier om het contrast tussen kleuren gaat zoals de hersenen dat interpreteren. De hersenen lijken mij hier namelijk de belangrijkste schakel en niet de fysica van licht.

In een oude CRT worden maar drie kleuren gebruikt : rood, groen en blauw. Er zijn net zoveel groene 'pixels' als blauwe en rode bij elkaar, omdat de hersenen deze kleuren anders interpreteren.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer