Runners/sporters High, Niet Voor Iedereen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 773

Runners/sporters High, Niet Voor Iedereen?

Je kent dat wel, die sporters-high, door endorfines (?) die je aan zou maken bij vooral duursporten. Ik ken vrij veel mensen die dat hebben, zelfs bijna verslaafd raken aan hardlopen of cardio training. MAAR: ikzelf heb dit nooit kunnen ervaren, en een andere vriendin van mij ook niet. Waarom maken sommige mensen deze hormonen blijkbaar niet of minder aan tijdens sporten? Zou het dan toch ook met het plezier dat je er (al dan niet) in de sport hebt te maken kunnen hebben? Ik vond er wel dit leuke linkje over, maar om nou te zeggen dat ik nu de antwoorden heb.. nee.

Weet iemand hier meer van? Het zou toch nogal handig zijn als ik dezelfde hoeveelheid plezier zou kunnen hebben tijdens sport. Het is ook veronderlijk dat mensen die de runners high wel ervaren zeggen juist met veel meer energie de sportschool te verlaten (of van lopen thuis te komen, of wat ook) en mensen die dat niet hebben (naar mijn bescheiden inzicht) juist moe zijn na het sporten.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 3.165

Re: Runners/sporters High, Niet Voor Iedereen?

Interessant onderwerp.

Helaas heb ik er geen wetenschappelijke kennis over, enkel ervaring.

Mijn ervaring is dat die 'runners high' pas komt als je een beetje getraind bent, na zo'n 3-6 maanden (zeer ruwe gok) lopen met een voldoende intensiteit. De eerste maanden ervaarde ik ook snel een hevige vermoeidheid, toen ik een klein beetje getraind was (aeroob zo'n 13 kilometer per uur) werd ik er niet meer moe van en voelde ik me juist energieker. Dat je minder moe wordt als je beter getraind bent is logisch omdat je lichaam sterker wordt; sterkere spieren (aangepast op soort van inspanning), sterkere hartspier wat sneller herstelt naar een normale frequentie, betere bloedvoorziening in het hart door groei van capillairen (ik weet niet zeker ofdat het ook in de skeletspieren het geval is) enz

2 hypothesen die ik nu bedenk (als uitgangspunt voor de discussie):

- Die runners high ontstaat al vanaf het begin maar dan kan je het nog niet waarnemen omdat de vermoeidheid de ervaring hiervan sublimeert.

- Die runners high ontstaat als gevolg van training, bepaalde neuroendocriene stoffen (hormonen, neurotransmitters) worden meer aangemaakt wanneer je regelmatig met een voldoende intensiteit loopt.

Ook hier kan er al dan niet een sublimatie van het ervaren van het 'runners high'-gevoel zijn door de vermoeidheid.
Zou het dan toch ook met het plezier dat je er (al dan niet) in de sport hebt te maken kunnen hebben?
Voor mij in ieder geval niet. Ik heb er meestal niet plezier in om te gaan lopen, ik vind het niet erg maar ik heb er ook geen plezier in. Ik moet me eigen er regelmatig toe aanzetten om te starten. Pas wanneer ik eenmaal aan het lopen ben krijg ik er eventueel plezier in en dat hangt af van mijn vorm (als mijn vorm niet goed is krijg ik altijd een mysterieuze kramp lateraal, onder de borstkas, misschien mijn schuine buikspier die ik maar niet getraind krijg?).

Plezier zoek ik vooral in de spelsporten, lopen doe ik hoofdzakelijk voor mijn gezondheid en conditie. Als ik niet zou lopen dan zou ik obees zijn :)
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 3.165

Re: Runners/sporters High, Niet Voor Iedereen?

Nog een vraagje: hangt de runners-high samen met de 2de adem?

Getrainde lopers (maar natuurlijk ook andere aerobe sporters) krijgen meestal een 2de adem. Dus eerst worden ze vermoeider, bijvoorbeeld tot 30-40 minuten, daarna voelen ze zich weer wat sterker worden en lopen ze ook weer wat sneller.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Reageer