Zwavelzuur en pH

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 21

Zwavelzuur en pH

In een accu zit 0,50 liter accuzuur. Accuzuur is een oplossing van 0,030 M Zwavelzuur.

Hoeveel gram zwavelzuur zit er in de accu?

Bereken de PH van het accuzuur.

Ben ik weer met mn eenheden :)

Ik ben zover dat er 0,015 M zwavelzuur in de accu zit (toch?) en dat de dichtheid van zwavelzuur 1,84 is. Moet ik dan 0,50 liter delen door 1,84= 0,27 gram???

Bereken de pH: doe ik dat zo goed?:

0,015:0,50 liter= 0,03. log van 0,03= 1,52????

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Zwavelzuur en pH

De formule van pH is pH=-log[H<sup>+</sup>] let wel dit geldt alleen voor een sterk zuur.

Wat betreft je vraag over het aantal gram H<sub>2</sub>SO<sub>4</sub>... Je moet eens nadenken over hoe je van aantal gram omrekent naar aantal mol, met behulp van die formule kan je ook van aantal mol naar aantal gram terug rekenen.
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zwavelzuur en pH

zeefje schreef:In een accu zit 0,50 liter accuzuur. Accuzuur is een oplossing van 0,030 M Zwavelzuur.

Hoeveel gram zwavelzuur zit er in de accu?

Bereken de PH van het accuzuur.

Ben ik weer met mn eenheden :)

Ik ben zover dat er 0,015 M zwavelzuur in de accu zit (toch?)
Nou nee, helaas toch niet. Die grote M staat voor molair oftewel mol/L. omdat je een halve liter hebt, heb je dus:

0,5 (L) x 0,030 (mol/L) = 0,015 mol (en niet molair ofwel niet mol/L

Zie je hierboven hoe je netjes met eenheden rekent? Gewoon net doen of het algebrasommetjes zijn, a x b/a = b

Dan kom je vanzelf op de goede eenheid.
en dat de dichtheid van zwavelzuur 1,84 is. Moet ik dan 0,50 liter delen door 1,84= 0,27 gram???


eens zien met eenheden:
\( \frac{0,50 L}{\frac{1,84 kg}{L}}= 0,27 L^2/kg\)
en die eenheid is te raar voor woorden dus kan je sommetje ook nooit goed zijn. Komt niet op (kilo)gram uit. Terug naar de tekentafel. :grin:

Mag je trouwens niet de molecuulmassa van H2SO4 opzoeken en dat vermnigvuldigen met het aantal moleculen dat er in je accu zit? dat lijkt me veiliger, want accuzuur is een oplossing van zwavelzuur in water, en dan heb je niet zoveel aan de dichtheid van pure zwavelzuur.
Bereken de pH: doe ik dat zo goed?:

0,015:0,50 liter= 0,03. log van 0,03= 1,52????
dat ziet er gelukkig al wat beter uit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 21

Re: Zwavelzuur en pH

Nou bedankt!!! Ben alweer beter op weg dan eerst...nog 2 van die irritante hoofdstukken te gaan :wink:

Reageer