Pandarve

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 214

Pandarve

Een tijd gelezen las ik in een paar strips (lees verder) En daarin werd er een ventje overgestraald naar een planeet waar de ruimte er rond vol zat met lucht(wat normaal een vacuum moet zijn e) en die planeet heet pandarve maar is dit eigelijk mogelijk?

Ik weet het het klinkt onnozel maar als er nu een grote gasbel die door zijn eigen gewicht samenblijft en een redelijke druk vormt en in die gasbel een paar kleine rotsblokken. En natuurlijk een paar sterren die een hoop warmtestraling afgeven voor een aangename temperatuur.

Is dit in het echt mogelijk?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Pandarve

Ik begrijp je niet helemaal, maar het lijkt me pretty onmogelijk. Voordat gas onder het eigen gewicht samenklontert moet je wel een enorme klomp hebben met redelijk dicht gas. Kijk maar naar de gasreuzen in ons zonnestelsel. Onze longen zouden dat niet aankunnen.

(was die strip trouwens Storm-de kronieken van pandarve?)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Pandarve

Storm en de Piraten van Pandarve is dat ja. Leuke serie trouwens, heel fantasierijk en prachtig getekend, een van mijn favorieten.

Maarre, is dat zogenaamde verstzak-luchtbel-universum waar ze het over hebben niet gewoon een ander woord voor dampkring?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Pandarve

neen niet echt want er is geen zwaartekracht. en ze zeilen daar met schepen met zeilen in de ruimte.

Maar Ter verduidelijking voor Ger: de bel zou dan niet zo groot moeten zijn dat hij een ster vormt he maar bijvoorbeeld na een ontploffing van een ster wanneer er heel erg toevallig een hoop zuurstof, stikstof, CO2 en andere dingen die in onze athmosfeer zitten beginnen samen te klonteren. En die klonter zou dan niet groot genoeg moeten zijn om de ster opnieuw te maken maar gewoon een normale "aardse" luchtdruk te creeeren. En in die gasbel zouden er dan brokken steen zitten die niet bewegen omdat er wrijving is.

En voor verder door te gaan kan worden gezegd dat de onplofte ster een broertje was van een tweelingster en dat die gasbel dan als een "gasplaneet" met daarin rotsblokken rond de andere ster draait.

dus is dit mogelijk?
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Pandarve

een planeet van gas die onder zijn eigen gewicht bijelkaar blijft?

Je bedoelt zoiets als Jupiter?
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: Pandarve

zoiets maar niet zo groot. Zie het eerder als een redelijk compacte wolk of een soort van zeepbel waar er in het midden een niet al te grote druk heerst.

ps hoe kan ik die titel veranderen? want ik had er graag nog iets bij geschreven.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Pandarve

Je kan de titel niet veranderen, dat kan ik wel voor je doen.

Maar om je vraag te beantwoorden: wat je beschrijft is onmogelijk. Als het gas dezelfde luchtdruk heeft als op aarde, dan is er ook een kern nodig die alles bij elkaar houdt. Dan zullen er ook zeker geen rotsen in kunnen zweven omdat die dan aangetrokken worden door de kern. Tegenstrijdige belangen dus.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Pandarve

Nou Ger, volgens mij zijn er in elke gasreus plaatsen waar de druk gelijk is aan de druk hier. Of daar stenen kunnen rondzweven, dat betwijfel ik te zeerste. Maar 'drijvende steden' is wel degelijk mogelijjk.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Pandarve

Klopt, maar gasreuzen worden ook bij elkaar gehouden door een kern van steen en ijs. Daar omheen zit een dichte laag gas, bij "onze" gasreuzen noemen we dat metaalachtig waterstof. Dar buitenkant daarvan noemen we de oppervlakte van een gasreus. Daarbuiten ligt de atmosfeer, van moleculair (waterstof)gas. Als je daar een klomp steen ter grootte van een stad in hangt, zakt ie vrolijk naar de kern van de planeet. Da's simpele zwaartekracht.

Er zijn dus inderdaad plaatsen waar de luchtdruk gelijk is aan die op aarde, dat ontken ik niet. Maar als het een gasreus (of welke andere planeetvorm dan ook) dan heeft het een kern en dus ook zwaartekracht.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Pandarve

De kern maakt maar een marginaal deel uit van de zwaartekracht. Die kern is kleinder dan de aarde. De onderlinge aantrekkingskracht van het gas is veel belangrijker voor het bijeenblijven. Ik betwijfel dus niet dat er ergens 'belletjes' zijnb van zuurstof en stikstof in andere zonnestelsels die groot genoeg zijn zodat er wel ergens een plaats is met aarde luchtdruk. Maar je hebt gelijk dat hier geen rotsen in kunnen zweven. Als ze baansnelheid hebben, worden ze onmiddelijk afgeremd.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Pandarve

Heeft iemand al uitgerekend hoe groot en massief een gaswolk (atmosferische samenstelling) is wanneer die onder zijn eigen zwaartekracht bij elkaar gehouden wordt en in zijn centrum een druk van 1 bar heeft, en wat dan de drukverdeling in de rest van de wolk is? Om zo'n wolk niet te laten 'verdampen' (door ontsnapping van snellere gasmoleculen vanwege een te hoge temperatuur) zou zo'n wolk enorm koud moeten zijn denk ik. Als je met warmer gas wilt werken zul je denk niet kunnen ontkomen aan een dichter (dus vloeibaar of vast) centraal lichaam dat dat gas bij elkaar houdt. Als je tenminste die druk van 1 bar wilt halen...

[edit]: Geniale serie strips trouwens, die van Storm.

Reageer