Slingers En Veren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Slingers En Veren

Hallo,

ik vroeg mij af welk formule ik moet gaan gebruiken om de trillingtijd te berekenen wanneer een veer geen op en neer beweging maakt maar een heen en weer beweging.

De formule voor trillingstijd van slinger is:
\(2 \pi \sqrt{\frac{l}g}\)
Bedankt, TK
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Slingers En Veren

Een veer kan op een neer van links naar rechts (klinkt misschien wat raar), en heen en weer van links naar rechts (klinkt logischer. Maar ik denk dat voor beiden geld dat
\(T=2\pi \sqrt{\frac{m}{C}}\)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Slingers En Veren

Correct, hierin is m de massa van het opbject dat aan de veer hangt en C de veerconstante. Je kan ook algemeen zeggen dat de periode T altijd gelijk is aan 2pi/omega waarin omega de pulsatie is (de hoeksnelheid bij een slinger).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Slingers En Veren

Eigenlijk is C de torsieconstante, en da's toch net iets anders dan de veerconstante k.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Slingers En Veren

Correct, hierin is m de massa van het opbject dat aan de veer hangt en C de veerconstante. Je kan ook algemeen zeggen dat de periode T altijd gelijk is aan 2pi/omega waarin omega de pulsatie is (de hoeksnelheid bij een slinger).
Maar dat kan alleen als je pulsatie al hebt gehad, iets wat iemand in 5Havo niet kan zeggen (ik ben het levende bewijs :) ).
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Slingers En Veren

Bij eens massaveer systeem is het wel degelijk de veerconstante hoor, bij een torsieslinger niet, voor de torsieconstante gebruikt men overigens meestal kappa (\( \kappa\))

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Slingers En Veren

Op de site van de Universiteit Utrecht is trouwens een mooie optie te vinden waarbij je het massa-veersysteem in actie ziet. Alles wat je hoeft te doen is de veerconstante, de massa en de amplitude in te voeren en op start te drukken. Vervolgens krijg je een mooie simulatie van de uitwijking of snelheid of versnelling of kracht of energie. Hier te vinden...
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Slingers En Veren

Ah, hij doet het weer :) . Dus een kleine samenvatting: ik gebruik dus dezelfde formule voor veren die op en neer bewegen als voor veren die heen en weer bewegen om de trillingstijd te berekenen begrijp ik. =)

Okay, bedankt! Als ik het fout heb begrepen graag even zeggen.
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Slingers En Veren

Je hebt het goed begrepen :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Slingers En Veren

ntstudent schreef:Ah, hij doet het weer :) . Dus een kleine samenvatting: ik gebruik dus dezelfde formule voor veren die op en neer bewegen als voor veren die heen en weer bewegen om de trillingstijd te berekenen begrijp ik. =)

Okay, bedankt! Als ik het fout heb begrepen graag even zeggen.
Inderdaad, waarom zou dat een andere formule moeten zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Slingers En Veren

Uiteindelijk zijn alle trillingen hetzelfde te beschrijven:

als het voorwerp uit zijn evenwichtsstand wordt gebracht, drijft een kracht het terug naar de evenwichtsstand (de kracht is daarom ten alle tijde tegengesteld aan de beweging.).

Merk nog op dat de formule die je geeft een benadering is van de werkelijkheid. Hij klopt alleen maar voor kleine hoeken, omdat bij de afleiding ervan de benadering
\(sin{\theta}\approx\theta\)
is gebruikt.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Slingers En Veren

Huh? Klopt die alleen maar voor kleine hoeken? Wat gebeurd er dan bij grote hoeken? =)
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Slingers En Veren

Naarmate de uitwijkingshoek groter wordt, stemt de formule minder goed overeen met de werkelijkheid :)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Slingers En Veren

Merk nog op dat de formule die je geeft een benadering is van de werkelijkheid. Hij klopt alleen maar voor kleine hoeken, omdat bij de afleiding ervan de benadering
\(sin{\theta}\approx\theta\)
is gebruikt.
Volgens mij ga je nstudent alleen maar verwarren en wat je zegt klopt overigens niet, voor massa-veer systemen is deze formule perfect, voor een mathematische slinger niet, dan zal je die benadering nodig hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 577

Re: Slingers En Veren

En is het ook te verklaren waarom de formule niet klopt met de werkelijkheid wanneer de hoeken groter worden? :)

Misschien een beetje verwarring, maar ik zei zo tegen mijn leraar vandaag wat ik allemaal had uitgezocht van wat ik vroeg (dankzij dit forum en jullie) en het bleek dat hij hetzelfde had en ook zei dat:
\(2 \times \pi \times \sqrt{\frac{m}{C}}\)
deze formule voor veren ook bij veren wordt gebruikt wanneer de veren heen en weer bewegen in plaats van op en neer :) .
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Reageer