Aantal Mol Citroenzuur In Citroen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

Aantal Mol Citroenzuur In Citroen

hey,

ik ben van plan een proef te doen voor scheikunde, dit is de proef:

- onderzoek het aantal mol citroenzuur in een citroen door middel van een reactie met natronloog.

werkplan:

- bepalen van de massa natronloog

- natronloog laten reageren met de citroen

- bepalen van de massa die ontstaan is uit de reactie van citroenzuur en natronloog

- deze massa's uitrekenen in mol.

vraag: wat zal de beste methode zijn om de natronloog te laten reageren met citroenzuur, door de citroen helemaal uitteknijpen of door de citroen gewoon heel te laten.

en heeft iemand mischien suggesties over de proef of veranderingen??

bedankt, gr. Bert Hoving

Berichten: 42

Re: Aantal Mol Citroenzuur In Citroen

Persoonlijk zou ik eerst een berekening doen van de Ph om het titratieverloop te kennen en om een geschikte indikator te zoeken daarna de citroen persen (zie niet goed in hoe een ganse citroen te titreren is) daarna zeven, de oplossing verdunnen met gedemineraliseerd water. Indicator bijvoegen en titreren met 0.1 NaOH. Er is natuurlijk ook ascorbinezuur in uw citroensap.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Aantal Mol Citroenzuur In Citroen

Persoonlijk zou ik eerst een berekening doen van de Ph om het titratieverloop te kennen en om een geschikte indikator te zoeken daarna de citroen persen (zie niet goed in hoe een ganse citroen te titreren is) daarna zeven, de oplossing verdunnen met gedemineraliseerd water. Indicator bijvoegen en titreren met 0.1 NaOH. Er is natuurlijk ook ascorbinezuur in uw citroensap.


Ben ik in grote lijnen met je eens. Echter ik zou er niet voor kiezen om een citroen uit te persen. Bevriezen in vloeibare stikstof en verpulveren. Vervolgens laten ontdooien en proberen zoveel mogelijk op te lossen. Alle onoplosbare delen afdraaien.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer