Gehoordrempel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 577

Gehoordrempel

Hallo,

ik heb nu alweer een vraagje. Stel: ik heb een auto en die heeft een geluidsintensiteit van
\( 3.0 \times 10^-4\)
\(W/m²\)
.

Nu ga ik met behulp van de formule (zie onderaan) het geluidsniveau (dB) berekenen van twee auto's.
\(L=10 \times \log \frac{I}I_0 \)
\(L=10 \times \log \frac{2 \times 3,0 \times 10^-4}{1 \times 10^-12} = 88\)
dB

Nu is mijn vraag, waarom neem ik voor
\(I_0\)
(gehoordrempel) dus
\(10^{-12}\)
en niet een ander getal van de gehoordrempel zoals bij 4000 Hz.

PS: vet cool! Ik kan nu eindelijk Latex, wat ziet het er mooi uit :) !

Dank u.
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.

Berichten: 255

Re: Gehoordrempel

omdat de dB per defenitie
\( 10 log(\frac{I}{I_0}) \)
is met I0 = 10-12W/m²

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Gehoordrempel

Die 4000 Hz is een speciaal geval. IN een luchtkolom (zoals die ook in je gehoorgang) kun je resonanties krijgen bij passende golflengtes, net als in een orgelpijp. Rond die frequentie van 4000 Hz krijg je grondtoon resonantie in de gehoorgang, waardoor je geluid rond die frequentie versterkt hoort. Ergens rond 13000 Hz zit de eerste boventoonresonatie van de gehoorgang, (en ergens rond de 21000 Hz de tweede boventoon, maar die doet er weinig toe want dat is boven de gehoorgrens). Op die frequenties ligt de gehoorgrens dus beduidend lager dan bij naburige frequenties. Het zou niet eerlijk zijn die speciale gevallen te gebruiken om een algemeen geluidsniveau mee te vergelijken.

Geluiden in het gebied van 1000-2000 Hz horen we goed, en komen ook veel voor. Tja, dan kies je wat om mee te vergelijken. 1000 Hz was een mooi rond getal denk ik om ervan de gehoorgrens vast te stellen en als basis te gebruiken voor de dB(A) schaal. .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer