Tandpasta

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Tandpasta

Even een stukje dat op de tube staat:

Bevat: natriumfluoride 1450 ppm F

Ingrediënten: aqua, sorbitol, hydrated

silica, propylene glycol, glycerin, sodium

C14-16 olefin sulfonate, aroma, xanthan

gum, chondrus crispus, carbometer, sodium

fluoride, disodium phosphate, sodium

phosphate, citric acid, sodium saccharin,

titanium dioxide, sodium methylpraraben

Cl 42051


Wat ik me afvraag... Waarom staat er apart vermeld dat het natriumfluoride 1450 ppm F bevat, en staat dit niet gewoon bij de rest van de ingrediënten?
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Tandpasta

Waarschijnlijk zoals het er staat, omdat de tandpasta dat bevat, maar het was geen ingredient. Die ppm wil zeggen dat het niet echt bewust erin zit, maar het komt gewoon mee met een andere stof die in de tandpasta zit verwerkt.

Berichten: 12.262

Re: Tandpasta

Fluoride is een beschermde stof, en de concentratie ervan is dus een meerwaarde. Vandaar dat men zoiets apart vermeld.

De verdere ingredientenlijst staat op aflopende volgorde van hoeveelheid die in het product verwerkt is, maar zegt niets over de absolute concentraties. Je zou anders alleen kunnen zeggen dat er meer fluroide dan dinatriumfosfaat in zit (en minder dan carbameter, wat het ook moge zijn).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Tandpasta

Fluoride is een beschermde stof, en de concentratie ervan is dus een meerwaarde. Vandaar dat men zoiets apart vermeld.
Aha. Alleen omdat het dus zo'n grote waarde heeft t.o.v. de andere stoffen
De verdere ingredientenlijst staat op aflopende volgorde van hoeveelheid die in het product verwerkt is, maar zegt niets over de absolute concentraties. Je zou anders alleen kunnen zeggen dat er meer fluroide dan dinatriumfosfaat in zit (en minder dan carbameter, wat het ook moge zijn).
Dat die volgorde wordt toegepast is mij reeds bekend. Wat carbometer is, weet ik ook niet, maar dat was in mijn vraag in ieder geval niet zo belangrijk. Via google vind ik wel een link naar PC's... PC's in tandpasta... :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 12.262

Re: Tandpasta

Hmm.. ik die mn eigen tikfout, ik bedoelde 'beschermENde stof', in de zin van dat het tanden beschermt tegen verderf.

Natriumfluoride is verder een tamelijk goedkoop zout dat je met kilo's tegelijk bij de chemiehandel kunt kopen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Tandpasta

Heeft iemand een idee wat de molecuulformule van tandpasta is?

Gezien de ingrediënten lijkt het me een ingewikkelde, maar er moet

een formule voor zijn, toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Tandpasta

Tandpasta is een mengsel, geen stof. De vraag die je stelt is als vragen wat de molecuulformule van modder is. Dat is een mengsel van water en zand en heeft dus twee formules. Tandpasta heeft er nog een paar meer zoals je boven aan het topic kan teruglezen :eusa_whistle:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer