Vraag Over Cirkelbeweging

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 74

Vraag Over Cirkelbeweging

Hallo forumleden. Ik hoop dat jullie hier wat ideeen over hebben.

Kun je met behulp van een motor met constant vermogen een massa m in een cirkelbaan met straal R en baansnelheid v krijgen en hoe groot moet dat vermogen dan zijn. Massa bijvoorbeeld in de vorm van een schijf op een gladde horizontale plaat met verwaarloosbare wrijving en zonder luchtweerstand, motor bv met straalaandrijving.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vraag Over Cirkelbeweging

Herman Bastiaans schreef:Hallo forumleden. Ik hoop dat jullie hier wat ideeen over hebben.

Kun je met behulp van een motor met constant vermogen een massa m in een cirkelbaan waaromheen?? met straal R en baansnelheid v krijgen en hoe groot moet dat vermogen dan zijn. Massa bijvoorbeeld in de vorm van een schijf op een gladde horizontale plaat geen idee wat ik me daarbij moet voorstellen met verwaarloosbare wrijving en zonder luchtweerstand, motor bv met straalaandrijving.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Vraag Over Cirkelbeweging

Geen wrijving en luchtwrijving. Dat ding zou dan bij de minste snelheid al uit de bocht vliegen. Of bedoel je ronddraaien aan een touw of zoiets?

Het vermogen P = dW/dt, de enige kracht die hier arbeid levert is de middelpuntsvliedendekracht: mv²/r (wrijvingskrachten vallen weg, en zwaartekracht ook, omdat die voor wrijving zorgt).

W = :) Fds

Reageer