huistuinenkeuken experimenten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

huistuinenkeuken experimenten

Weet iemand nog leuke proefjes met de volgende stoffen, ik weet wel wat proeven bijv. onleding van waterstofperoxide met bruinsteen of kaliumjodide, maar ik ben benieuwd of er nog andere leuke proeven te doen zijn.(Niet te gevaarlijk) :-)

Ook voor op bijv. feestjes en demonstraties.

De stoffen (niet zo gek veel) die ik heb:

Glycerine

Zoutzuur 29%

Zoutzuur <10%

Ammoniak <5%

Kaliumjodide

Waterstofperoxide 30%

Actieve kool(Norit)

Aceton

Stijfsel

Jodiumtinctuur

Bruinsteen

Ijzersulfide(zelfgemaakt)

Thinner

Zuiveringszout

Kalkammonsalpeter(kunstmest, KAS)

en natuurlijk gewoon de basisstoffen zoals spiritus,keukenzout, azijn enz.

Bijvoorbaat dank.

Berichten: 654

Re: huistuinenkeuken experimenten

Leuk is bijvoorbeeld zoutzuurdamp en ammonia in de lucht met elkaar te laten reageren. Hierbij ontstaat ammoniumchloride, ook wel bekend als salmiakzout. Dit zal als erg fijn poeder neerslaan (niet eten!).

Je kan ook proberen je oplossing van jodiumtinctuur in je spiritus op te lossen. Maar behandel je spiritus dan wel eerst met je norit; Plet de norit (5 tabletten ofzo?) tot fijn poeder en doe het in je fles. Schudt tot je erbij neervalt en je spiritus zal niet meer blauw zijn.

Nu kan je je jodiumtinctuur hierin oplossen tot het goed doorzichtig is en niet te donker van kleur. Doe wat stijfsel in water, maar niet zoveel dat het echt stijfsel wordt. Zorg ervoor dat het redelijk goed is opgelost. Voeg nu je oplossing toe met kleine druppels. Je zal zien dat het blauw wordt.

Als je ook nog natriumthiosulfaat hebt, dan kan je dit terug doorzichtig maken, want het thio zorgt ervoor dat het jodium inactief wordt.

Verder zou ik met jouw stoffen geen leuke en veilige proefjes kunnen bedenken, eigenlijk. Wat misschien leuk is (en gemakkelijk te verkrijgen), is als volgt;

Benodigdheden:

Kopersulfaat

Vitamine C (Ascorbinezuur)

Demi-water

2 Bekerglaasjes (of gewoon drinkglas)

Uitvoering:

Los 5 tot 10 gram kopersulfaat op in 50 ml water. De oplossing zal mooi blauw gekleurd zijn.

Los ook een paar gram vitamine C op in 50 ml water. Deze oplossing zal niet gekleurd zijn, hooguit wat gelig door wat verontreinigingen of additieven.

Druppel nu je vitamine C bij je kopersulfaat. Eerst zal je oplossing doorzichtig worden, daarna zal er neerslag vormen. Deze is bij nadere observatie helder roodbruin.

Principe:

Dit is wat men noemt een reductie; het koperion (tweewaardig) wordt door het ascorbinezuur gereduceert tot een éénwaardig ion, welke daarna weer wordt gereduceert tot het gewone metaal koper. Leuk om te zien.

Het tweewaardig koperion zorgt er dus voor dat zijn oplossingen en zouten blauw zijn gekleurd. Het éénwaardig ion heeft geen kleur.

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: huistuinenkeuken experimenten

Mijn scheinkunde is wat weggezakt en ik heb geen BINAS binnen bereik, maar kun je geel leuke zoutreacties met deze stofjes doen?

Het is altijd grappig om 2 kleurloze vloeibare stoffen bijelkaar te gooien en vervolgens een vaste gele substantie te krijgen.
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Berichten: 10

Re: huistuinenkeuken experimenten

Oke reuze bedankt mensen! Hier kan ik wat mee.

Berichten: 10

Re: huistuinenkeuken experimenten

Marconius, ik geloof, dat als je bij een kaliumjodide oplossing een loodnitraat voegt, je dan een gele neerslag krijgt.

Alleen loodnitraat is nogal giftig geloof ik, maar dat is inderdaad een leuke.

Berichten: 654

Re: huistuinenkeuken experimenten

M Odekerken schreef:Marconius, ik geloof, dat als je bij een kaliumjodide oplossing een loodnitraat voegt, je dan een gele neerslag krijgt.

Alleen loodnitraat is nogal giftig geloof ik, maar dat is inderdaad een leuke.
Loodzouten zijn inderdaad geen pretje om mee te werken. Het is een mooie reactie, maar niet veilig, zoals de topicstarter het wil.

Berichten: 10

Re: huistuinenkeuken experimenten

Nog 1 vraagje, is natriumthiosulfaat hetzelfde als wat in van die handwarmers zit? Ik heb gehoord dat daar natriumacetaat in zit maar van een andere site dat er thio in zit.

Als er namelijk thio in zit kan ik zo'n handwarmer openmaken en dat gebruiken voor die proef met joodtinctuur.

Zo niet hoe kan ik anders aan thio komen?

Berichten: 654

Re: huistuinenkeuken experimenten

In handwarmers is naar mijn weten ook voornamelijk acetaat, maar ik lees hier net dat het ook thio zou kunnen zijn, maar het effect voor je experiment is wel heel anders. Thiosulfaat is beter bekend als fixeer voor bij het foto's ontwikkelen, is verder niet gevaarlijk, dus zou zonder moeite te verkrijgen moeten zijn bij de apotheek of drogist :)

Berichten: 10

Re: huistuinenkeuken experimenten

Oke, bedankt

Ik zal eens gaan kijken, bij ons heb je een ouderwetse drogist en anders prober ik het wel bij de apotheek.

Gebruikersavatar
Berichten: 214

Re: huistuinenkeuken experimenten

Ijzersulfide bij HCL doen. Dan zou er een afgrijselijke stank moeten ontstaan. (ik heb het nooit geprobeerd maar als ik toevallig Hcl in mijn handen krijg zal ik het zeker doen. :)

--

edit mod Mrtn:

H2S is giftig!

Highly toxic - may be fatal if inhaled. Inhalation of a single breath at a concentration of 1000 ppm ( 0.1% ) may cause coma. Corrosive when moist. Skin contact may cause burns.
Geld moet rollen,... Vooral naar mij.

Berichten: 10

Re: huistuinenkeuken experimenten

Dat is ook een leuke ja,word veel gebruikt voor stinkbommen.

Alleen krijg je dan wel giftig diwaterstofsulfide gas(H2S, dus niet te grote stinkbommen maken)

Zoutzuur 10% kun trouwens je kopen bij een doe-het-zelf zaak(Praxis,Gamma, enz)

Zoutzuur 29% heb ik in Belgie in een klein supermarktje gekocht (daar hadden ze ook methanol enzo)Best maf dat ze dat soort stoffen gewoon in een supermarkt verkopen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: huistuinenkeuken experimenten

Ijzersulfide bij HCL doen. Dan zou er een afgrijselijke stank moeten ontstaan. (ik heb het nooit geprobeerd maar als ik toevallig Hcl in mijn handen krijg zal ik het zeker doen. :)


Zoals M Oderkerken al zegt produceer je op deze manier waterstofsulfide (H2S (g)), een giftig gas wat je niet in wilt ademen. Het hele idee van een stinkbom is juist dat mensen dit ruiken. Zie je het probleem al? Dus: niet doen, tenzij je weet waar je mee bezig bent met de juiste voorzorgsmaatregelen (zuurkast e.d.).
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: huistuinenkeuken experimenten

Zo niet hoe kan ik anders aan thio komen?


Bijvoorbeeld www.hekserij.nl. Gewoon per postorder, 200 gram voor anderhalve euro.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: huistuinenkeuken experimenten

heb ik in Belgie in een klein supermarktje gekocht (daar hadden ze ook methanol enzo)Best maf dat ze dat soort stoffen gewoon in een supermarkt verkopen.


Waarom maf? Omdat de media dat zegt tegenwoordig??

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: huistuinenkeuken experimenten

Leuk is bijvoorbeeld zoutzuurdamp en ammonia in de lucht met elkaar te laten reageren. Hierbij ontstaat ammoniumchloride, ook wel bekend als salmiakzout. Dit zal als erg fijn poeder neerslaan (niet eten!).
Onze scheikundeleraar liet ons ernaar happen, en zelf deed hij dat ook... Dus dat salmiakzout zal dan niet giftig zijn, toch?
dus.

Reageer