Classificeren

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17

Classificeren

ik studeer dit jaar af aan de SPH. Ik moet een artikel schrijven voor die school. Het volgende onderwerp is afgeketst:

In eerste instantie wilde ik dat doen door een artikel te schrijven over verschillende classificatiesystemen (DSM-IV, ICD-10).

Een classificatiesysteem is bedoeld om te kunnen diagnosticeren, om clienten in 'hokjes' te schuiven. Ik wilde geschiedenis, voor- en nadelen noemen (er zijn inderdaad wel degelijk nadelen) en aan het einde mijn eigen mening geven.

Een aantal voordelen zijn:

- cliënten, hulpverleners en familie/vrienden van cliënten kunnen beter begrijpen wat iemand heeft.

- Het gedrag van een cliënt is verklaarbaar geworden.

- Hulpverleners/psychologen/psychiaters/etc hanteren dezelfde 'maatstaven' voor de diagnosticering van cliënten

Een aantal nadelen zijn:

- mensen hebben vaak een 'standaard-beeld' bij bepaalde aandoeningen (bv bij autistisch denken mensen vaak dat iemand weinig tot niets kan)

- Er zijn altijd nuanceringen nodig, ook bij hulpverleners onderling. Niet iedereen met bordeline is en doet hetzelfde, integendeel...

- Er bestaat een gevaar voor 'afvinken en klaar is kees'.

- Ook binnen zorgverzekeringen krijg je soms pas vergoeding als je gediagnosticeerd bent. Het gevaar hiervan is dat mensen gediagnosticeerd worden voor iets omdat ze wel degelijk behandeld moeten worden. (bv bordeline) Dat terwijl ze niet echte bordeline hebben, maar een aantal symptomen ervan.