Wondjes ontstaan spontaan. Wat kan oorzaak zijn?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Wondjes ontstaan spontaan. Wat kan oorzaak zijn?

Hallo,

Tijdens mijn vakantie in Marokko eind november kreeg ik (zoals ik wel eerder gekregen heb) koortsuitslag/herpes op mijn lippen en in mijn neus. Eenmaal terug in Nederland (ongeveer twee weken later) merkte ik een wondje op aan de binnenkant van mijn dijbee, en binnen enkele dagen waren er nog meer en grotere wondjes bijgekomen aan de binnenkant van beide dijbenen, en een vrij grote plek (die was een beetje blaasjesachtig zoals herpes, ongeveer zo groot als een euro munt) op de achterkant van mijn bovenbeen. De herpes op mijn lippen en in mijn neus die al genezen was was ook weer teruggekomen. Ondanks dat ik nooit genitale herpes heb gehad was dit het eerste waar ik aan dacht. Misschien was ik besmet geraakt of misschien had ik mezelf besmet.. De huisarts bevestigde mijn vermoeden en ik kreeg zinkzalf voorgeschreven voor de herpes. Ik begon kort daarna ook last te krijgen van een pijnlijk stekend gevoel in mijn huid, met name op mijn benen (niet vanwege de zinkzalf) en er ontstonden jeukerige roodgekleurde puistjes, met name op mijn benen, die soms in wondjes overgingen en soms gewoon puistjes bleven. Ook op mijn bil, borst, arm, hals en wang had ik rare plekjes/wondjes die gewoon uit het niets leken te ontstaan, alsof er zomaar gaten in mijn huid vielen. Ik ben teruggegaan naar de huisarts die mij adviseerde een HIV test te laten doen. Dat heb ik gedaan en de uitslag was gelukkig negatief. Een soa-test vond hij niet nodig omdat ik die *toevallig* twee maanden daarvoor had gedaan. Aangezien ik niet HIV+ ben denkt mijn huisarts niet langer aan herpes, aangezien mijn plekken/wondjes verspreid over mijn lichaam voorkomen. Wat het wel is weet hij niet en daarom ben ik doorverwezen naar een dermatoloog. Hij dacht het misschien door zandvliegjes veroorzaakt zou kunnen worden omdat ik in Marokko geweest ben (maar aangezien het winter was in Marokko en dus niet erg warm was en ik ook niet op het strand gelegen heb lijkt me dat sterk, maar ik ben geen dokter..).

Veel van de wondjes zijn nu aan het genezen (alhoewel ze lelijke verkleurde plekken achterlaten), maar ik heb nog steeds last van een stekende huid en sommige van de ontstekinkjes of wat het dan ook zijn lijken niet te genezen. Ook komen er nog steeds wondjes bij op uiteenlopende plekken op mijn lichaam, zo had ik gisteren ineens een paar kleine wondjes op mijn linkerhand. De wondjes die er nog bijkomen zijn wel kleiner dan de wondjes die ik halverwege december begon te krijgen (afklop). Ik heb verder geen klachten, voel me eigenlijk prima.

Omdat ik herpes wilde uitsluiten (ik heb hier en daar gelezen dat herpes wel degelijk verspreid voorkomt en niet alleen bij seropositieve mensen) ben ik vandaag naar de SOA poli in het ziekenhuis gegaan, omdat mijn huisarts niet op herpes wilde testen. Ik vertelde mijn verhaal aan de artse van de SOA poli en die zei ook direct zonder enige twijfel dat het hier niet om herpes gaat, dus ook geen herpes test.. Fijn om te weten dat ik geen herpes heb (ik ben nog steeds niet 100% overtuigd), maar ik zou toch graag willen weten wat ik wel heb. Het leek haar verstandig om toch maar de SOA test nog een keer te doen voor de zekerheid, met name omdat er bij syfilus nog wel eens sprake is van vreemde huidklachten. Van die SOA test krijg ik volgende week de uitstlag. Mijn afspraak bij de dermatoloog is pas over drie weken, jammergenoeg kan ik niet eerder terecht.

Ik heb mijn klachten nu al twee maanden en ik word er zo langzamerhand behoorlijk gestoord van dat ik nog steeds niet weet wat ik mankeer, en dat het niet vanzelf lijkt over te gaan. Ik heb ook geen idee in welke richting ik het moet zoeken en weet dus ook niet wat ik evt. zelf kan doen om het (sneller) te laten genezen. Ik ben hygienisch (nu nog meer dan voorheen) en eet/leef zo gezond mogelijk, slik multi-vitaminen, 1 gram vitamine C per dag, echinae, zink en l-lycine omdat ik dacht dat het herpes was.

Klinken mijn klachten iemand bekend in de oren? Misschien heeft iemand ooit iets soortgelijks gehad? Het enige wat ik zelf kan verzinnen is dat het een vervelende bacterie is, een allergie, of iets dergelijks.

Groet,

Rik.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Wondjes ontstaan spontaan. Wat kan oorzaak zijn?

ik ben volop aan het zoeken maar het enige dat ik tot nu toe kan vinden dat misschien in de beurt komt is een zwam aanval

http://www.saintfranciscare.com/13765.cfm

ik kijk wel nog een beetje rond

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Wondjes ontstaan spontaan. Wat kan oorzaak zijn?

Misschien helpt dit je verder (even naar onderste helft van pagina gaan, daar staat ook een foto). Hoop dat je Duits goed genoeg is. De Latijnse namen zouden je verder kunnen helpen.

Succes!

Re: Wondjes ontstaan spontaan. Wat kan oorzaak zijn?

het klinkt als herpes omdat ik dezelfde klachten heb en ook het herpes genitalis virus draag (al zo'n 10 jaar). het enige verschil is dat mijn klachten geen 2 maanden duren maar veel korter. de plekken waar bij mij bultjes/ puistjes voorkomen zijn; rechterneusvleugel (nooit geen koortslip gehad!), dijbenen, bovenbenen, heupen en geslachtsdelen dus. de bultjes komen opzetten als ik gestressed ben, een examen heb, grieperig ben en dergelijke momenten. ik smeer er aciclovir op(is het meestal na een goeie week helemaal weg, de donkere plekjes verdwijnen met de tijd ook) en verder kan geen arts mij ook verder helpen. geen van alleen weten wat het is en geven geen zekerheid of het met mijn herpes te maken heeft (de meesten denken van niet), maar ikzelf heb het idee dat het wel een vorm ervan is.

het blijft vaag...

Reageer