Springen naar inhoud

[centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

• Log in om te kunnen reageren

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 7440 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2019 - 14:50

en op mooie avonden kunnen we hem dan meenemen naar het weiland 2 straten verderop

Houd er rekening mee dat dit telescoopje alleen een tafelstatief heeft.

Voor 50 Euro kan je natuurlijk niet veel verwachten, maar de Maan en haar kraters, de 4 grote manen van Jupiter (stipjes), en de ringen van Saturnus kan je er bij redelijke tot goede omstandigheden wel mee zien.

Motus inter corpora relativus tantum est.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16982 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 16 januari 2019 - 15:04

Hmm... als dat alleen nog maar stipjes zijn en alleen bij goede omstandigheden dan is dat eigenlijk gewoon te weinig voor de spanningsboog van een kleuter. Dan kan ik beter kijken of zijn interesse aanhoudt en in dat geval op een later moment een betere telescoop aanschaffen.

Om daar vast op vooruit te lopen: waar moet ik op letten als ik duidelijk herkenbare Galileïsche manen wil kunnen onderscheiden? Is dat alleen een bepaalde vergrotingsfactor of speelt er meer mee?

"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 7440 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 januari 2019 - 22:24

duidelijk herkenbare Galileïsche manen

Je bedoelt dat je (op de positie en minimale helderheidsverschillen van de stipjes na) iets van oppervlaktedetails wil zien?
Zo ja, vergeet dat. De schijnbare diameter van die manen ligt in de orde van 0,7 tot 1,2 boogseconden. Bij ideale omstandigheden (dus nooit in Nederland) kan je met een 250 mm reflector pixels van 1 boogseconde zien. Je begrijpt dat je dan in de meters terecht komt voor rudimentaire oppervlaktedetails.
Hier een foto van Ganymedes gemaakt door de 5 meter telescoop van Mount Palomar:

5 meter Hale Ganymedes.jpg

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16982 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 17 januari 2019 - 12:06

Ja zeg, op dit vlak ben ik een totale nitwit hè :lol:

Wat mij gewoon leuk lijkt is dat hij ziet dat er andere planeten zijn met manen die er omheen hangen. Een stipje is dan iets te weinig om tot zijn verbeelding te spreken. Ik zie bijvoorbeeld zulke foto's voorbij komen en hij zou het enorm tof vinden als hij die ook gewoon kan zien met zijn eigen ogen.

De link naar welke telescoop daarvoor gebruikt is werkt al jaren niet meer dus ik heb ook geen idee waar ik dan aan moet denken.

- Jimi Hendrix -

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 7440 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 januari 2019 - 13:27

Ja, dat soort foto's gaat met een niet al te dure telescoop, een fototoestel en wat software prima lukken.

Maar je ziet daar dus Jupiter zelf (met een pakweg 27 tot 40 keer grotere diameter dan zijn manen), onze Maan en Saturnus.
Bedenk je wel dat die planeetfoto's gestackt zijn. Stacken is een digitale fotobewerkingstechniek waarbij uit meerdere (tientallen tot honderden) foto's één afbeelding met veel meer detail wordt gemaakt. Dan kan je met een redelijke telescoop bij uitstekend zicht en een nachtje 'Stacken' dit soort foto's construeren:

Jupiter1.jpg
Klik voor vergroting

Neemt niet weg dat de Maan, Jupiter of Saturnus ook met het blote oog achter een telescoop met een vergroting van pakweg 100 keer of meer een feestje is om te zien. Neem die hummel van je eens mee naar een kijkavond in een sterrenwacht, vindt hij vast prachtig. In Juni/Juli zijn Saturnus en Jupiter weliswaar vrij laag (15 graden) aan de avondhemel te vinden.

• Ger vindt dit OK

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16982 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 17 januari 2019 - 14:13

Die sterrenwacht staat ook zeker op de planning. Al is juni/juli hummel 2 in aantocht, maar dat moeten we t.z.t. maar eens bekijken ;)

- Jimi Hendrix -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures