Fluorescerende stoffen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Fluorescerende stoffen

Ik ben bezig met mijn profiel werkstuk en ik kan helemaal geen informatie vinden :shock: . Maar ik wou vragen of iemand nuttige informatie of een webpagina kan geven/vinden.

Vriendelijke groet,

Jamy

Berichten: 73

Re: Fluorescerende stoffen

Ik ben toevallig aan een seminarie over flowcytometrie bezig. Dit houdt in dat X - en Y -dragend sperma van elkaar gescheiden wordt op basis van het verschil in grootte. Hiervoor is een fluorochroom nodig. Ik geef je een klein stukje uit mijn seminarie, je kan het misschien als voorbeeld gebruiken voor een concrete toepassing :wink:

"Om het verschil in genoomgrootte tussen cellen te meten, worden de nuclei gemerkt met een specifiek fluorochroom en dan één voor één door een lichtbron van hoge intensiteit (meestal een laserstraal) gestuurd. De fluorescentie die dan wordt uitgezonden is recht evenredig met de hoeveelheid DNA die deze cel bevat.

Als merker wordt meestal Hoechst 33342 gebruikt. Deze heeft een lage cytotoxicteit en gaat binden aan adenine en thymidine zonder te intercaleren. Dit is van groot belang om mutagene schade zo veel mogelijk te vermijden. In 1988 werd door Johnson en Clarke aangetoond dat de nuclei van spermacellen, die gesorteerd werden met Hoechst 33342 aan het DNA gebonden, tot fertilisatie in staat waren. Dit impliceert dat het replicerende DNA functioneel was in aanwezigheid van de gebonden merker en dat het de flowcytometrische condities kon doorstaan."

Maw Hoechtst 33342 gaat binden aan het DNA en wordt dan geëxciteerd door de ultra-violette laserstraal waardoor er fluorescentie uitgezonden wordt.
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Re: Fluorescerende stoffen

Maar waar heb je die informatie dan vandaan, want ik ben bij de VU geweest in a'dam. En ik heb daar wel een beetje informatie vandaan over de laserstralen enz. maar ik heb nog geen concrete informatie gevonden over fluorecentie.

Thnx

Berichten: 73

Re: Fluorescerende stoffen

Dat is een combinatie uit verschillende artikels eigenlijk. Maar zoals gezegd: ik ben geen werk aan het doen over fluorescentie, maar over flowcytometrie.

De artikels die ik gebruikte, vond ik op http://www.sciencedirect.com

Veel succes!
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Berichten: 73

Re: Fluorescerende stoffen

Na even zoeken, toch nog een mooie site gevonden :wink:

http://www.probes.com/handbook/sections/0001.html

Denk dat de belangrijkste uitleg daar wel staat en met links voor meer details over een bepaald gedeelte en figuren :wink:
It's been said that everything in the universe is fundamentally composed of energy.Since energy cannot be created or destroyed,some speculate that living beings never truly die.Their life energy is simply returned to the universe in its simplest form.

Reageer