Eerste animaties broeikasgassen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Eerste animaties broeikasgassen

Afbeelding


Wetenschappers hebben de eerste films geproduceerd die de wereldwijde verspreiding laten zien van de belangrijkste broeikasgassen – kooldioxide en methaan.


Lees meer ... ESA
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Eerste animaties broeikasgassen

De animaties zijn maar van een paar jaar, het is dus moelijk een verandering te zien in het jaarlijks patroon van zomer en winter.

http://www.esa.int/esaCP/SEMRLYQ08ZE_Netherlands_1.html

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Eerste animaties broeikasgassen

Wel opvallend dat de CH4 uitstoot in de zomer enorm hoog is, terwijl de CO2 uitstoot enorm laag is (in vergelijk met de winter). En die CH4 uitstoot lijkt me dus voornamelijk door natuurlijke bronnen => Hoge temperatuur, meer rottingsprocessen in de natuur. Terwijl de hoge CO2 uitstoot in de winter wel hoofdzakelijk door de mens zal zijn (verwarming hoofdzakelijk vermoed ik).


Als we nu deze punten eens proberen aanpakken zijn we volgens mij al een heel stuk verder.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Eerste animaties broeikasgassen

Nee, CO2 aantal in de winter is zo hoog omdat er minder bomen zijn die het kunnen verwerken, dus heeft niks met de mensen te maken. Ook de zomer is groot uitstoot van CO2, denk maar aan vakanties en airco's.

Je moet het echt per jaar zien, moeilijk omdat zo bij te houden.

Reageer