getaltheorie

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 94

getaltheorie

hoi, ik ben me wat aan het verdiepen in elementaire getaltheorie. er is echter een bewijs dat een deftig struikelblok vormt. kan iemand me het bewijs geven van volgende stelling?

stelling: het gemiddelde G(N) = S(1)/1+S(2)/2+ .... +S(N)/N met S(n) = som alle delers van n gaat naar (pi²)/6 als N naar oneindig gaat

bewijs???

dank bij voorbaat !

Berichten: 43

Re: getaltheorie

Ik volg de formule niet helemaal.

G(N) = S(1)/1+S(2)/2+ .... +S(N)/N met S(n) = som alle delers van n gaat naar (pi²)/6 als N naar oneindig gaat

Dus het gemiddelde (G) van N (een getal?) is hetzelfde als: S(1)/1 + S(2)/2... +S(N)/N waarbij S(N)= som alle delers N.

Laten we het invullen.

G(5) = 1/1 + (1+2)/2 + (1+3)/3 + (1+2+4)/4 + (1+5)/5 = 1+1.5+4/3+7/4+1.2= 7,78.

Op zich is hier niet zoveel uit te halen behalve dan dat S(N) > N. m.u.v. S(1).

Dat betekent dus dat S(x)/x >1. Waarna je in je formule dus in het rechterlid telkens iets terugvind dat groter is dan 1. Dus je krijg 1+(iets dat groter is dan 1) + (iets dat groter is dan 1) + .. enz. Waar je als je een limiet ervan opstelt je oneindig krijgt.

Misschien vat ik m niet helemaal :wink:

Re: getaltheorie

Sint schreef:Ik volg de formule niet helemaal.

G(N) = S(1)/1+S(2)/2+ .... +S(N)/N met S(n) = som alle delers van n gaat naar (pi²)/6 als N naar oneindig gaat

Dus het gemiddelde (G) van N (een getal?) is hetzelfde als: S(1)/1 + S(2)/2... +S(N)/N waarbij S(N)= som alle delers N.

Laten we het invullen.

G(5) = 1/1 + (1+2)/2 + (1+3)/3 + (1+2+4)/4 + (1+5)/5 = 1+1.5+4/3+7/4+1.2= 7,78.

Op zich is hier niet zoveel uit te halen behalve dan dat S(N) > N. m.u.v. S(1).

Dat betekent dus dat S(x)/x >1. Waarna je in je formule dus in het rechterlid telkens iets terugvind dat groter is dan 1. Dus je krijg 1+(iets dat groter is dan 1) + (iets dat groter is dan 1) + .. enz. Waar je als je een limiet ervan opstelt je oneindig krijgt.

Misschien vat ik m niet helemaal  :wink:
Hoi beiden,

Het klopt dat S(n)/n>1 voor n>1, maar je hoeft al deze getallen niet op te tellen! (denk dus niet aan de bekende formule som van 1/k^2, over k van 0 tot oneindig) De stelling is dus dat dat getal groter dan 1 naar Pi^2/6 gaat, neem ik tenminste aan.

Reageer