Dubbele nationaliteit en dienstplicht

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4.502

Dubbele nationaliteit en dienstplicht

Ik keek vanavond om 20.30 uur naar Netwerk op NL2,waar een uitvoerig verslag werd gegeven over de dienstplicht, welke Turkse Nederlanders -met dus een dubbele nationaliteit en paspoort-moeten vervullen in Turkeye,alwaar ze een eed van trouw moeten afleggen op de Turkse Staat.

Het zal wel een cultuurkwestie zijn,maar kwam mij zeer bedreigend over;deed me denken in de eedafleggingen voor Adolf Hitler,trouw tot in de dood,je leven geven,etc,etc.

Er werd hier wrs.versterkte aandacht op gevestigd wegens de voornaamste godsdienst (geen staatsgodsdienst) in Turkeye,zijnde de Islam.

Hetgeen de vraag opwerpt in hoeverre andere buitenlanders die ook een Nederlands en hun eigen paspoort hebben,verplicht zijn om in dat andere buitenland hun dienstplicht te vervullen;ik denk dan ook speciaal aan de lidmaten van de Europese Unie met zijn huidige 25 of 26 staten (kan het getal niet meer bijhouden) of lidmaten van de Navo,dat nog een groter aantal staten omvat als ik me niet vergis!

Re: Dubbele nationaliteit en dienstplicht

Dienstplicht staat volgens mij dwars tegen alle mensenrechten.Ik zelf ben één jaar soldaat geweest en heb het gevoel dat de staat één jaar van mijn leven gestolen heeft.Waar haalt men het recht, iemand uit zijn goede job te halen en hem op te koop toe een jaar loon te doen verliezen.Een jaar overgeleverd aan de willekeur van officieren,alcoholiekers, die meer beschonken dan nuchter rondliepen,je moet het maar een vol jaar uithouden.En wat heb je er geleerd?Geen enkele patroon is geinterresseerd in een vent die een kanon kan richten of antietankmijnen kan plaatsen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Dubbele nationaliteit en dienstplicht

Dienstplicht staat volgens mij dwars tegen alle mensenrechten.
Eh? Kijkend naar "mensenrechten" op Wikipedia(nl) lijkt me dat toch niet. Recht op voedsel, recht op leven, recht op onderdak, recht op inkomen, om maar eens wat te noemen zijn juist dingen die door de dienst verstrekt of beschermd worden.
Ik zelf ben één jaar soldaat geweest en heb het gevoel dat de staat één jaar van mijn leven gestolen heeft.Waar haalt men het recht, iemand uit zijn goede job te halen en hem op te koop toe een jaar loon te doen verliezen.Een jaar overgeleverd aan de willekeur van officieren,alcoholiekers, die meer beschonken dan nuchter rondliepen,je moet het maar een vol jaar uithouden.En wat heb je er geleerd?Geen enkele patroon is geinterresseerd in een vent die een kanon kan richten of antietankmijnen kan plaatsen.
Klopt. Maar men is wel geïnteresseerd in discipline, verantwoordelijkheidsgevoel, etc.

Ik ben geen groot voorstander van de dienstplicht, maar je moet niet stellen dat het alleen maar nadelen heeft. Want dat is gewoon onwaar.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 3.165

Re: Dubbele nationaliteit en dienstplicht

Klopt. Maar men is wel geïnteresseerd in discipline, verantwoordelijkheidsgevoel, etc.
Alleen daarom zou de dienstplicht voor veel jongeren goed zijn. Ze zeiden altijd dat je er een vent van wordt en daar ben ik het mee eens. Je leert 's ochtends op tijd op te staan, jouw kamer netjes opgeruimd te houden, samen te werken, fysieke inspanning te leveren, door te gaan wanneer je het fysiek of mentaal niet meer kan opbrengen, gezag te aanvaarden om maar wat positieve elementen te noemen.

Soms leer je ook slechte dingen als je het niet treft met jouw meerdere (bijv. kippen de nek om moeten draaien en bij weigering een dag verblijven in de 'legergevangenis') maar ook daar wordt je weer wijzer en rijper van.

Stellen dat je er niets van leert en het jouw meest fundamentele rechten schendt gaat ook voor mij te ver.

Desalniettemin ben ook ik blij dat de dienstplicht is afgeschaft omdat ik vind dat een mens zelf deze keuze moet kunnen maken in een tijd waarin het land niet in oorlog verkeerd of in oorlog dreigt te gaan verkeren. Wel geloof ik dat het voor sommige jongeren erg positief zou zijn als ze een jaartje dienstplicht zouden volgen.

Dit is echter allemaal off-topic. De vraag van Octagon:
Hetgeen de vraag opwerpt in hoeverre andere buitenlanders die ook een Nederlands en hun eigen paspoort hebben,verplicht zijn om in dat andere buitenland hun dienstplicht te vervullen;ik denk dan ook speciaal aan de lidmaten van de Europese Unie met zijn huidige 25 of 26 staten (kan het getal niet meer bijhouden) of lidmaten van de Navo,dat nog een groter aantal staten omvat als ik me niet vergis!
Zolang Nederland aanvaardt dat ze een 2de nationaliteit hebben zal Nederland dit moeten aanvaarden. De andere landen hebben het recht om de dienstplicht te verplichten voor hun onderdanen, ook wanneer die onderdanen in het buitenland wonen. Dat ze trouw zweren aan de Turkse staat maakt ze mogelijk wel ongeschikt of minder geschikt om voor de Nederlandse staat te werken in een invloedrijke functie omdat het niet voor kan komen dat de Nederlandse belangen botsen met de Turkse belangen. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de bijstandsfraude van een deel van de Marokkaanse Nederlanders die waarbij Marokko tegenwerkte; deze mensen gaven niet op dat ze in Marokko onroerend goed hadden.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Re: Dubbele nationaliteit en dienstplicht

Recht op vrijheid,te gaan waar en wanneer je dat wil.Je kost te kunnen verdienen met het diploma waar je voor gewerkt hebt.De taak te vervullen waar je voor gekozen hebt.Is dat geen mensenrecht ?Voor sommige mensen kan het leger een aanvulling zijn op een gebrekkige karakterloze opvoeding.Sommige jonge kerels hadden nog nooit hun eigen bed opgemaakt,hun schoenen gepoetst of een das gestropt.Verder zou ik zeggen,als je ergens niet in staat bent een normale dagtaak te vervullen,ga in het leger.De vrije keuze om wel of niet in het leger te gaan is ook een recht.

Berichten: 3.165

Re: Dubbele nationaliteit en dienstplicht

Waarom klaag je er over terwijl de dienstplicht al ruim een decennium is afgeschaft?

Het is toch helemaal niet meer aan de orde? :D

Als je er toch op in wilt gaan: het feit dat je een onderdaan bent van een volk geeft je rechten en plichten. Één van die plichten kan zijn dat je in dienst moet zoals vroeger het geval was. Daar staan dan weer allerlei rechten tegenover. Je kan niet de rechten willen krijgen en de plichten niet willen vervullen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 1.286

Re: Dubbele nationaliteit en dienstplicht

[quote='albert davinci' date='19 April 2007, 18:52' post='302851']

Waarom klaag je er over terwijl de dienstplicht al ruim een decennium is afgeschaft?

De dienstplicht is niet afgeschaft, de dienstplicht staat in de koelkast. Wanneer er de noodzaak is, zoals een oorlogsdreiging kan elke man en vrouw vanaf 18 jaar tot 50 jaar worden opgeroepen om de dienstplicht te vervullen.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Dubbele nationaliteit en dienstplicht

Ik kreeg een "voorgoed ongeschikt" :(

Maar even serieus: Wat voor zin heeft het om een dienstplicht leger te hebben als alle wapens hi-tech zijn? Gewoon waanzin.

Ik dacht overigens dat in het NL paspoort stond dat oa dienen in een leger van een andere land als overtreding werd bezien.

Dienstplicht is gewoon een vorm van belasting, bezie het maar als slavenarbeid in de traditionele zin.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Re: Dubbele nationaliteit en dienstplicht

albert davinci schreef:Waarom klaag je er over terwijl de dienstplicht al ruim een decennium is afgeschaft?

Het is toch helemaal niet meer aan de orde? :D

Als je er toch op in wilt gaan: het feit dat je een onderdaan bent van een volk geeft je rechten en plichten. Één van die plichten kan zijn dat je in dienst moet zoals vroeger het geval was. Daar staan dan weer allerlei rechten tegenover. Je kan niet de rechten willen krijgen en de plichten niet willen vervullen.
Ben volledig akkoord,op voorwaarde dat die plichten door iedereen vervuld worden.Volgens iets wat ik ergens heb gelezen waren het maar één op de vier mannen die geronseld werden.De dames bleven lekker thuis.

Bovendien was er in die tijd helemaal geen oorlogsdreiging.De russen die zogezegd ons gingen aanvallen waren zelf nog tenvolle aan het herstellen van de oorlog.Zij waren toch onze bondgenoten tegen het nazisme en hadden daarbij twintig miljoen mensen verloren.Ieder familie in Rusland had op zijn minst iemand verloren in de oorlog.Rusland had noch de goesting noch de middels om een nieuwe oorlog te beginnen.Het hele gedoe steunde op pure westerse anti oostblok propaganda.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Dubbele nationaliteit en dienstplicht

Persoonlijk denk ik dat het hoe dan ook beter is om geen dienstplicht leger te hebben. Je kunt nog beter een vrijwilligers leger hebben waarschijnlijk, maar met de huidige technologie heb je zelfs daar eigenlijk niets aan als deze mensen niet up-to-date getraind zijn.

Gelukkig worden oorlogen om land steeds minder gevoerd. Nederland heeft al helemaal niets aan een defensief leger aangezien we slechts aangevallen kunnen worden door landen om ons eens of de usa (laatste dreiging kwam van die kant dacht ik) en we hebben geen schijn van kans om daar iets tegen te doen. Het beroeps leger dat we nu hebben is eigenlijk offensief; een nationaal huurleger.

De USA is overigens al veel verder en is begonnen om het leger te outsourcen. Er lopen heel wat profesional huursoldaten rond in iraq. Private bewakers. Dit is wellicht een van de betere oplossingen? Een leger eenheden inhuren zo lang het nodig is en geen hebben als het niet nodig is. Dan hoef je alleen maar een bedrag op zij leggen elk jaar.

Een leger is al helemaal nutteloos tegen terrorisme... Daar heb je geheel andere structuren voor nodig. Maar wellicht dat de markt dit ook wel efficient en schoon kan oplossen?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 3.165

Re: Dubbele nationaliteit en dienstplicht

De dienstplicht is niet afgeschaft, de dienstplicht staat in de koelkast. Wanneer er de noodzaak is, zoals een oorlogsdreiging kan elke man en vrouw vanaf 18 jaar tot 50 jaar worden opgeroepen om de dienstplicht te vervullen.
Dat is waar :D

Al lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat dat zal gebeuren.

Ik zou me, als ik een 50+er zou zijn, behoorlijk gediscrimineerd voelen met deze wet wanneer ik als 50+er fysiek fitter zou zijn dan de meeste twintigers (dat is de planning, kwestie van veel blijven sporten met een minimum aan blessures ;-)


Ben volledig akkoord,op voorwaarde dat die plichten door iedereen vervuld worden.Volgens iets wat ik ergens heb gelezen waren het maar één op de vier mannen die geronseld werden.De dames bleven lekker thuis.
Wat betreft de meisjes ben ik het natuurlijk volledig met je eens. Ik twijfel er niet aan, als er nu nog een dienstplicht ingevoerd zou worden, dat de overheid dan geen onderscheid meer zal maken tussen jongens en meisjes. Anders hoeft er maar 1 jongen naar de "commissie voor gelijke behandeling" te stappen. :(

Dat niet alle jongens in dienst hoefden kan natuurlijk ook met de capaciteit van het leger te maken hebben ;-)

Voor een X aantal dienstplichtigen heb je een Y aantal personeelsleden nodig en een Z aan facilliteiten. Die stelling van jou vind ik dan ook voorbarig.
(laatste dreiging kwam van die kant dacht ik)
Refereer je naar het relletje omtrent het internationaal strafhof :P

Omdat de USA deze instelling niet erkent hebben ze een wet aangenomen dat ze Nederland mogen binnenvallen als een Americaan daar terecht zou staan :?

Goed, terug on-topic nu graag (je mag natuurlijk reageren op wat ik hier typ maar daarnaast graag ook ontopic). Het topic is ofdat het niet ongewenst is dat een Nederlander in een buitenlands leger dienst doet, ook al heeft hij een dubbele nationaliteit.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 1.286

Re: Dubbele nationaliteit en dienstplicht

.Dat is waar :(

Al lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat dat zal gebeuren.

Ik zou me, als ik een 50+er zou zijn, behoorlijk gediscrimineerd voelen met deze wet wanneer ik als 50+er fysiek fitter zou zijn dan de meeste twintigers (dat is de planning, kwestie van veel blijven sporten met een minimum aan blessures ;-)


Nog even voor de duidelijkheid. Gewone burgers tussen de 18 en 35 jaar kunnen opgeroepen worden. En militairen die al reeds in dienst hebben gedient zijn tot hun 65ste verplicht op gehoor te geven aan de dienstplicht, want zij hebben al hun opleiding, trainingen en uitzendingen reeds gehad.

Reageer