@Bart,
Je hebt gelijk als je zegt dat geluidsoverlast op Heathrow ook een grote factor speelt. Dat ze het daar beter oplossen vind ik niet. Op Heathrow wordt veel en veel meer peut verbrand dan nodig is vanwege geluidsoverlast. Je wordt hier echt tot het allerlaatste moment hoog gehouden om vervolgens met alle ankers en speedbrakes uit het laatste stuk descent te vliegen.
Dat de baankeuze op Schiphol onvoorspelbaar is vind ik ook niet. Voor elke terug reis moeten vliegers voorspellen welke baan ze krijgen (keuze heeft invloed op mee te nemen brandstof). Ik geloof niet dat ik er in het afgelopen jaar 1 keer naast heb gegokt of het moet een side step van 18r naar 18c zijn geweest. Overigens is het sinds een half jaar ook een actief deel van de anti overlast campagne die Schiphol voert om omwonenden de logica in het baangebruik en de daarbij behorende voorspelbaarheid uit te leggen. Echter ligt dat met 5 banen in 4 richtingen natuurlijk wel iets moeilijker dan met 2 banen in 1 richting.
groencontainer schreef:Men is nu wel degelijk bezig met systemen te bedenken die een volledige glijvlucht mogelijk maken. De snelheid word dan hoger gehouden en die vlieg je er dan uit op de 3graden flightpath. Hiervoor is wel een hulpmiddeltje nodig, die voorspeld waar je terrecht gaat komen. Hiermee kan dan de top of descent worden bepaalt en bij welke hoogte welke flap standen moeten worden gebruikt. Iemand die ik ken is op een dergelijk systeem afgestudeerd en het bleek in de simulator allemaal perfect te werken.
Overigens ben je ook niet perse gebonden aan die 3 graden, echter heb je bij de ILS niet zoveel keuze, maar ooit heeft men de MLS bedacht, maar dat is zo goed als op de planken blijven liggen (volgens mij heeft alleen schiphol nog zoiets liggen)
Technisch is het vliegen van een dergelijke descent al jaren geen probleem meer, daar heb je echt geen oude flop als het MLS voor nodig. Neem de b747-400, toch niet een heel nieuw type meer. Hier kun je gewoon in het FMS een laterale route programmeren, koppelen aan GPS en af vliegen. Een verticaal path programmeren (elke hoek is mogelijk, een kwestie van x hoogte geven bij 10nm voor de drempel en 50ft hoogte geven over de drempel) koppelen aan GPS hoogte en radiohoogte en afvliegen. Snelheidsreducties, geen probleem, het FMC slikt alles...
Politieke haalbaarheid, dat is een heel ander verhaal. Ik weet niet of je ervaring hebt met IVW luchtvaart, zo ja zal je ongetwijfeld weten wat ik bedoel als ik het woord log in de mond neem.
Of er nog MLS op Schiphol ligt, in elk geval niet gecertificeerd want in Jepessen staat het al jaren niet meer.