Constraint force berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4.246

Constraint force berekenen

Ik heb een opgave over het berekenen van constraint forces.

Bij het berekenen van de versnellingen en reactiekrachten van een lichaam met 6 graden van vrijheid(twee lichamen met een center of mass een x,y en phi) kan je Euler-Newton gebruiken of Lagrange equations of motion. Nu vraagt mijn docent een methode ( hij noemt het een makkelijke manier) om de ground reaction forces te berekenen dit moet toegepast worden op de double pendulum.

IK heb er over nagedacht: je moet de versnellingen toch weten om de grondreactiekrachten te weten en daarvoor heb je toch een systeem van DAE nodig. Hoe kan er nou een makkelijkere manier zijn om de reactiekrachten te berekenen? En niet zomaar de reactiekrachten maar de grondreactiekrachten, de krachten verbonden met de vaste aarde.

Bonusvraag is dat je één constraint force berekent! Daar kom ik helemaal niet uit.

Zie ook voor info over de stof:

http://tam.cornell.edu/~als93/wb1413spring...dyDynamicsB.pdf

Dirk
Quitters never win and winners never quit.

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Constraint force berekenen

1. Bedoel je met een double pendulum een rechtopstaande gebouw met twee massa-onderdelen?

2. Wat is een DAE?

Meet wat meer info duik ik in mn cursus dynamica van gebouwen ;-)
???

Berichten: 4.246

Re: Constraint force berekenen

Als je het document van de site bekijkt, dan zie je simpelweg twee met elkaar verbonden ellipsen( check de site). Elke 'ellips' heeft 3 vrijheidsgraden. Doordat een body verbonden is met de vaste aarde ontstaan er 4 randvoorwaarden.

Aangezien ma=F voor x en y hebt en I*phidotdot(inertiaalterm) ontstaan er dus 6 vergelijkingen met 10 onbekenden(6 vrijheidsgraden + 4 reactiekrachten). Door nu de randvoorwaarden mee te nemen is de matrix compleet. Dit is een stelsel van algebraische differentiaalvergelijkingen. DAE= differential algebraic equations.
Quitters never win and winners never quit.

Reageer