Equivalentiepunt titratie vruchtensap

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 33

Equivalentiepunt titratie vruchtensap

hallo,

ik vraag me af waarom men bij titratie van vruchtensap, wijn enz. (met bv. 0.2N NaOH) steeds naar pH = 8.1 als equivalentiepunt kijkt.

bij het instellen van de automatische titrator wordt 8.1 als equivalentiepunt genomen en ook in wetenschappelijke artikels vind ik steeds deze waarde terug.

ik heb de titrator ook zelf nog het equivalentiepunt laten bepalen, en dit is werkelijk steeds rond 8.1 gelegen.

Wat is hier de verklaring voor???

(ik werk met kiwisapjes bij titratie, maar ken ook mensen die dit op bananen en andere vruchten toepassen)

bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Equivalentiepunt titratie vruchtensap

In het algemeen: de pH bij het equivalentiepunt van een titratie hangt af van het gebruikte zuur en base.

Titratie van een sterk zuur (HCl) met een sterke base (NaOH) geeft een pH van 7. Echter wanneer het een zwak zuur is, zoals in vruchtensappen, dan zal de pH op het equivalentiepunt hoger dan 7 zijn. Het zout van een zwak zuur (en een sterke base) is immers een zwakke base.

H+ = Wortel( Kw . Kz / c ) voor c mol/liter van het zout van een zwak zuur en sterke base aan eind van titratie

pH = -Log(H+) = { Log( c ) - Log(Kw) - Log(Kz) } / 2

pH = 0.5Log© + 7 - 0.5Log(Kz)

pH = 7 + 0.5pKz + 0.5Log( c )

Stel bijvoorbeeld dat c = 0.01 mol/liter en pKz = 4.2 (Kz = 6,3 x 10^-5) dan is pH = 8.1

Blijkbaar is de combinatie van c en pKz in allerlei vruchten zodanig dat het pH ~ 8.1 oplevert.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer