Titratie rekenwerk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

Titratie rekenwerk

Bij scheikunde PO oefening deden wij een simpele titratie van natronloog met zoutzuur en als indicator fenolftaleine waarbij we de concentratie van het zoutzuur moesten bepalen.

Maar nu komt het.

Onze leraar zegt dat je het omslagpunt van de indicator op 7 moet zetten omdat er anders niet aan valt te rekenen. Zijn manier:

Je heb [H3O+] : [OH-]. Je gooit er steeds meer H3O+ bij en uiteindelijk heb je alleen water en is het dus pH 7 en slaat de indicator om. Stel de natronloog was 0,1 M en 10mL en je hebt er 20mL zoutzuur (H3O+) bij gegooid kan je dus zeggen dat de zoutzuur 0,05 M was.

Bij de titratie moest alles héééél erg precies met pipetteren (niet schudden want dan komt er nog 0,00001mL bij, druppels van de erlenmeyer af want dat scheelt ook weer 0,0000001mL etc).

Waarom zou je dan de indicator die niet om slaat bij pH 7 toch op 7 moeten zetten. Dit is totaal niet meer significant en al dat andere preciese gedoe was dus allemaal voor niks gedaan.

Ik weet vrij zeker dat het wel mogelijk is om de concentratie te bepalen als de indicator om slaat bij 8,1. Kan alleen niet opkomen hoe het dan zou moeten.

Misschien kan een fatsoenlijke scheikundige mij dit uitleggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Titratie rekenwerk

druppels van de erlenmeyer af want dat scheelt ook weer 0,0000001 mL
Ik denk niet dat je uit een buret druppels veel kleiner dan 0,03 mL haalt. Alleen, door vanaf pH 7 nog 0,000 000 1 mol loog per liter oplossing toe te voegen zit je in één klap wel op pH 8. Daarom doet het er ook niet zo veel toe of je nou met omslagpunt 7 of 8 rekent.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: Titratie rekenwerk

Owjaaa pH is natuurlijk logaritmische schaal. Als die dat er nou even bij had gezegd.

Maar met die verhoudingen is dus wel de manier om er aan te rekenen?

Zou iemand een voorbeeld som kunnen geven van een (redox) titratie.

Reageer