Inductiekoken

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Inductiekoken

Lees hier net in een natuurkundeboekje dat pannen voor een inductiekookplaat magnetiseerbaar moeten zijn. Maar in elke geleider in de buurt van een inductiekookplaat worden toch wervelstromen opgewekt? Waarmee ben ik in de war?? Of is toch dat boek in de war?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Inductiekoken

Dat boek is in de war. Het principe van inductiekoken is dat de bodem van de pan fungeert als de secundaire wikkeling van een trafo. En dat werkt met pannen van elk metaal.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Inductiekoken

Dat dacht ik dus ook, maar ik begin toch te twijfelen. Theorie en praktijk verschillen wel vaker. Ik vond bijvoorbeeld deze site die er overigens redelijk serieus uitziet:

http://theinductionsite.com/proandcon.shtml
Unfavorable:

The Cooking Vessels

The most obvious and famous drawback to induction cooking has already been mentioned: it only works with cooking vessels made of magnetic materials. The commonest such materials used for cooking vessels are stainless steel and cast iron. Cookware suited for use with induction cookers, from the extreme high-quality end down to thrift-store modest, is readily available; but if you already have a stock of mostly expensive aluminum or copper or glass or pyrex cookware and little or no cast iron or stainless, you might be up for a cookware investment.

..//..

(Note that not all stainless-steel cookware works equally well on induction units; much depends on how the maker has assembled the layers of metal of which the pot or pan is made. Do not assume that all cookware labelled "stainless steel" will work on an induction unit--but almost all makers whose products do work, which includes a lot, will proudly say so in their advertising material or specifications.)

As we noted elsewhere, technology to allow use of any metal cookware--even copper and aluminum--is in the pipeline, but there are definite problems with getting sufficient power levels with that technique, so it will likely be many years before units with it start showing up in the mainstream (if they ever do). So, for now, the need for ferric cookware does remain.
uit het (door mij) gevette deel blijkt dat alle metalen inderdaad werken, maar dat koper en aluminium lang niet zo goed werken als ijzer en daarom vooralsnog in de praktijk van het inductiekoken onbruikbaar zijn, en dat er ook nog een groot verschil is in ijzeren pannen.

[rr] ??:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Inductiekoken

Ik vind het een vreemd verhaal. Stainless steel is over het algemeen ook niet magnetisch, dus eerlijk gezegd snap ik het nu ook niet meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: Inductiekoken

Bij inductiekoken wordt de inductieplaat zelf toch heel warm...? Er zit toch gewoon een winding van een spoel vlak onder die glasplaat...?

Bovendien moet de secundaire spoel toch, laat maar zeggen, naast de primaire spoel staan, en niet haaks erop...?
dus.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Inductiekoken

De spoel is een spiraal die horizontaal vlak onder de glasplaat ligt.

Die glasplaat blijft vrijwel koud. Hij wordt alleen maar warm omdat de hete pan er op staat.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Inductiekoken

Ik neem aan dat inductiekoken het beste werkt met pannen waarvan de bodem op zo'n manier is geconstrueerd dat de optredende wervelstromen lekker veel weerstand ondervinden. Bij een magnetiseerbaar metaal kost het 'ompolen' van de magnetische gebiedjes in het metaal energie - misschien is dat de reden dat zulke metalen extra geschikt zijn? Wellicht is dit effect ondergeschikt aan andere manieren waarop de panbodem weerstand weet te manifesteren...zomaar een losse notie.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Inductiekoken

De inductie wikkelingen creeren een magnetisch veld door middel het rond laten stromen van elektronen.

Door het magnetisch veld zullen elektronen rond gaan stromen in de pan, dit rondstromen brengt warmte met zich mee.

Het ligt voor de hand dat als er geen magnetisch veld kan optreden in het metaal van de pan, er geen elektronen zullen rond cirkelen.

Ik lees in de volgende link dat inderdaad koken op andere metalen mogelijk is, maar de frequentie van de EM gewoon omhoog moet. http://theinductionsite.com/how-induction-works.shtml

Ik denk dat het antwoord op de vraag moet gezocht worden in de frequentie van het EM veld, en de susceptibiliteit van dat veld in het metaal.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Inductiekoken

Ook die site vertelt niet echt duidelijk waarom de panbodem van magnetisch materiaal moet zijn.

Het enige wat ik kan verzinnen is dat een magnetische bodem het magnetisch veld beter bundelt, maar op alle sites die ik over inductiekoken heb gevonden wordt hier erg vaag over gedaan.

Wat me ook opvalt is dat er gesproken wordt over een hoge frequentie, maar hoe hoog, dat heb ik nog nergens gevonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Inductiekoken

He moet magnetiseerbaar zijn, omdat het anders niet reageert op een magnetisch veld. Er moet een magnetisch veld tot stand worden gebracht in het metaal.

De kwestie is waarom dat nu ferromagnetisch moet zijn, en niet dia of paramagnetisch.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Inductiekoken

Nee hoor, het hoeft niet perse magnetiseerbaar zijn. In een koperen of aluminium pan zullen ook wel wervelstromen ontstaan die warmte veroorzaken. Maar waarschijnlijk minder dan in een magnetiseerbare pan.

Berichten: 413

Re: Inductiekoken

Hier is het misschien de panbodem die het magnetisch veld van de spoel overneemt als de kern van een travo in plaats van dat een tegengesteld veld ontstaat. De naam inductiekoken is dan eigenlijk misplaatst zou je denken.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Inductiekoken

bron wikipedia. diamagnetism
All materials show a diamagnetic response in an applied magnetic field; however for materials which show some other form of magnetism (such as ferromagnetism or paramagnetism), the diamagnetism is completely overpowered.
Het gaat dus niet zozeer om of het magnetisch is, maar in hoeverre het magnetisch veld kan binnen dringen in een stof, en in hoeverre er geleiding is. Het zou dus in principe ook in water kunnen, alleen heb je dan een enorm sterk magnetisch veld nodig. Omdat er geen geleiding is, zullen de electronen niet ronddraaien en komen er ook geen eddy currents.

Dus elk geleidend materiaal kan, waarbij dest hoger de susceptibiliteit en deste meer geleidend, deste beter het werkt,

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: Inductiekoken

Een magnetische inductiekookplaat werkt eist pannen van metaal die magnetiseerbaar zijn. De bodem van de pan bundelt het magnetische veld en maakt dit sterker B=mu.H. Door de het magnetisch veld periodiek in grootte en richting te laten veranderen ontstaan er wervelstromen in de bodem van de pan. Door ijzerverliezen in de bodem van de pan ontstaat warmte. Doordat er stromen in de bodem van de pan lopen en de bodem van de pan van metaal is en geleidend is, hebben we te maken met het skin effect (eddy currents). De skindiepte is afhankelijk van de frequentie en het soort metaal dat voor de panbodem gebruikt wordt. Doordat de effectieve doorsnede kleiner wordt van de panbodem, waardoor de stroom loopt tgv het skin effect, neemt de warmteontwikkeling nog meer toe.

De skindiepte is bij het skineffect, het effect dat stromen in de huid van een metaal gaan lopen, de waarde waarbij de grootte van de stroom tot 1/e is gedaald. Bij het skin effect verandert niet alleen de grootte maar ook de fase van de stromen die worden opgewekt.

Het warmte rendement van dit soort systemen is hoger dan bij gebruik van een elektrische kookplaat of gas.

Met een paar simpele formules kan je dit zo doorrekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 88

Re: Inductiekoken

Lees hier net in een natuurkundeboekje dat pannen voor een inductiekookplaat magnetiseerbaar moeten zijn. Maar in elke geleider in de buurt van een inductiekookplaat worden toch wervelstromen opgewekt? Waarmee ben ik in de war?? Of is toch dat boek in de war?
En omdat de ene helft van de trafo 'de bodemplaat' veel wikkelingen bvat en de pan in principe een wikkeling is krijg je geen optater, maar door de hoge weerstand van de hoge amperage en lage voltage warmte.

Vermoed ik.

Reageer