Besluit over kindvriendelijke aanstekers.

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 37

Besluit over kindvriendelijke aanstekers.

Zoals jullie allemaal wel weten heeft de Europese Unie een wet gemaakt over kindvriendelijke aanstekers.

NRC.Next

Is dit waar de Europese Unie over moet beslissen? Kindvriendelijke aanstekers?

Het lijkt mij een beetje overdreven. Er zijn belangerijkere dingen in de wereld, zoals op dit moment de Iran-VS kwestie.

Het lijkt alsof we streven naar een perfect Europa, waar kinderen geen huizen meer afbranden door kindvriendelijke aanstekers. Dit gaat waarschijnlijk veel mensen boos maken, maar: Ik vind echt dat dat soort dingen ook moeten gebeuren. Niks is perfect. Leer ermee leven.

Ik vind dit een overdreven reactie van de EU.

Jullie mening?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Besluit over kindvriendelijke aanstekers.

De regelneverij van de jaren '80 is weer helemaal in, in de EU, maar ook in België trouwens. Laat je kinderen dan gewoon niet met aanstekers spelen! Er zijn inderdaad heel wat fundamentelere problemen die echter een stuk moeilijker liggen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Besluit over kindvriendelijke aanstekers.

Zoals jullie allemaal wel weten heeft de Europese Unie een wet gemaakt over kindvriendelijke aanstekers.


Help [rr] ??:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 37

Re: Besluit over kindvriendelijke aanstekers.

Help [rr] ??:
Help waarmee? Wist je niet dat dat besluit was genomen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Besluit over kindvriendelijke aanstekers.

http://www.slideshare.net/liepee/de-60er-jaren/1

kijk eens hoe ik ben opgegroeid?? [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Besluit over kindvriendelijke aanstekers.

Help [rr] ??:
Dat dacht ik dus ook...

Mensen, dat meen je niet?! Gaat de EU een beetje wetten zitten maken over kindervriendelijke aanstekers. Hoe zou je überhaupt een aansteker kindvriendelijk willen maken? :)
VanDale.nl schreef:aan·ste·ker (de ~ (m.))

1 instrument om vuur te maken
Hoe wil je vuur nou weer kindvriendelijk maken :) Dan moet je mij nou eens vertellen. Vuur kan niet veilig zijn. Kijk maar naar het eerste de beste journaal. Altijd is er een gebouw afgebrand. En dan gaat het vaak nog om volwassenen die 'schuld' hebben. Nu zelfs kinderen :)

Als de EU zich ergens niet mee bezig moet houden, dan is het wel zoiets als kindvriendelijke aanstekers. Aanstekers mogen m.i. gewoon helemaal niet in handen komen van kinderen. De EU moet zich, zoals Martinow aangeeft, eerder met kwesties als Irak-VS bemoeien. De financiën van Europa. De toetreding van Turkije (als dat gebeurt). Maar niet met kindvriendelijke aanstekers...
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: Besluit over kindvriendelijke aanstekers.

Hmm, ja... De "vroeger was alles beter"-teneur van dat filmpje (van Jan) vind ik ook een beetje overdreven, maar het maakt wel een stukje mee duidelijk wat ik met de regelneverij van even ('80-'90) later bedoel.

[off-topic] (Vorig weekend nog met enkele 60-jarigen zitten praten over hoe hun kindertijd was... maar dat was op café en daar zal zoiets hier ook wel thuishoren.)
Hoe wil je vuur nou weer kindvriendelijk maken
De aanstekers moeten blijkbaar zó in mekaar zitten dat kinderen (tot een bepaalde leeftijd) er geen vuur mee kunnen maken en volwassenen wel. Lekker verantwoordelijke ouder die zijn kind van drie met aanstekers laat spelen, vind ik.

Berichten: 37

Re: Besluit over kindvriendelijke aanstekers.

Hoe zou je überhaupt een aansteker kindvriendelijk willen maken? [rr]


Er zijn verschillende manieren bedacht, o.a. een 'veiligheidspal' zodat je twee handelingen moet verichten. Dan vraag ik me weer af: Hoe oud moet een kind zijn om er een te gebruiken? De systemen die bedacht zijn kunnen door een kind van 8 achterhaald worden. Waarschijnlijk zelfs jonger.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Besluit over kindvriendelijke aanstekers.

De aanstekers moeten blijkbaar zó in mekaar zitten dat kinderen (tot een bepaalde leeftijd) er geen vuur mee kunnen maken en volwassenen wel. Lekker verantwoordelijke ouder die zijn kind van drie met aanstekers laat spelen, vind ik.
Nogal onverantwoordelijk ja [rr] Maar kinderen zijn niet zo dom als ze misschien denken... Die komen, bewust of onbewust, er toch wel achter hoe het werkt. En ja, dan heb je een probleempje.
Er zijn verschillende manieren bedacht, o.a. een 'veiligheidspal' zodat je twee handelingen moet verichten. Dan vraag ik me weer af: Hoe oud moet een kind zijn om er een te gebruiken? De systemen die bedacht zijn kunnen door een kind van 8 achterhaald worden. Waarschijnlijk zelfs jonger.
Inderdaad. En wat als zo'n veiligheidpal nou kapot gaat. Dan is het maar weer één handeling. Daarnaast zijn kinderen slim genoeg om te ontdekken hoe alles werkt...
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 37

Re: Besluit over kindvriendelijke aanstekers.

Daarbij gaan ouders nu misschien denken: 'Oh mijn kind heeft een aansteker. Nouja, het is nu toch veilig'. Lijkt me niet echt handig...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Besluit over kindvriendelijke aanstekers.

Daarbij gaan ouders nu misschien denken: 'Oh mijn kind heeft een aansteker. Nouja, het is nu toch veilig'. Lijkt me niet echt handig...
Ook nog ja... Net zolang totdat het goed fout gaat. En dan komt het mooiste. Dan gaan ze klagen bij de fabrikant van de aanstekers. Maar die niet zo schuldig als de ouders zelf. De fabrikant kan wel zeggen dat ze kindvriendelijk zijn, maar dat heet nou een reclamepraatje. De ouders, die zijn schuldig. Die laten een kind met een aansteker spelen. Doordat een aansteker een vuurmaker is, kan deze simpelweg nooit helemaal veilig zijn...
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Besluit over kindvriendelijke aanstekers.

Mag ik even opmerken dat ik de meeste reacties hier een beetje, ehm, ondoordacht vind. Het bekende "die stomme EU bedenkt weer eens wat hoor, idiote regels".

Ik vind het best handig eigenlijk. Tuurlijk, het komt een beetje betuttelend over, maar nu is er gewoon een veilige aansteker die je op de salontafel kan laten liggen zonder het risico te open dat je peuter zichzelf ermee bezeert. Dat het EU breed is bedacht is alleen maar goed. Anders had elk land voor zich er weer tijd en geld in moeten steken. Best efficient dus eigenlijk.

Voor de mensen die het overdreven vinden: de veiligheidsdop voor schoonmaakmiddelen bestaat toch ook al lang. Vinden we ook heel normaal. Maar omdat de EU nu iets bedenkt is het weer dom. Da's meten met een bevooroordeelde meetlat.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 37

Re: Besluit over kindvriendelijke aanstekers.

Ger schreef:Mag ik even opmerken dat ik de meeste reacties hier een beetje, ehm, ondoordacht vind. Het bekende "die stomme EU bedenkt weer eens wat hoor, idiote regels".

Ik vind het best handig eigenlijk. Tuurlijk, het komt een beetje betuttelend over, maar nu is er gewoon een veilige aansteker die je op de salontafel kan laten liggen zonder het risico te open dat je peuter zichzelf ermee bezeert. Dat het EU breed is bedacht is alleen maar goed. Anders had elk land voor zich er weer tijd en geld in moeten steken. Best efficient dus eigenlijk.

Voor de mensen die het overdreven vinden: de veiligheidsdop voor schoonmaakmiddelen bestaat toch ook al lang. Vinden we ook heel normaal. Maar omdat de EU nu iets bedenkt is het weer dom. Da's meten met een bevooroordeelde meetlat.
Ger, serieus, ik zeg dit niet 'omdat de EU het bedenkt'. Maar het lijkt mij dat ze andere dingen kunnen bespreken die misschien wel meer levens redden dan die aansteker. En dat van die dop is misschien ook overdreven. Ik vind dat mensen ook zelf nog wel wat moeite mogen doen om hun kinderen veilig te houden.

Nogmaals, het maakt mij niet uit of the Tweede Kamer, de EU of mijn gemeente dit bepaalt had.

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Besluit over kindvriendelijke aanstekers.

Voor de mensen die het overdreven vinden: de veiligheidsdop voor schoonmaakmiddelen bestaat toch ook al lang. Vinden we ook heel normaal.


Gek genoeg ken ik heel wat volwassenen die altijd moeite hebben met die doppen, terwijl kinderen m zo open friemelen.. Dus hoe effectief zoiets nou is? Ik zie mn oma nog niks beginnen met een kindvriendelijke aansteker hoor.

Tuurlijk is het idee erachter wel oke, maar of het echt effect gaat hebben vraag ik me serieus af.
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Besluit over kindvriendelijke aanstekers.

Voor de mensen die het overdreven vinden: de veiligheidsdop voor schoonmaakmiddelen bestaat toch ook al lang. Vinden we ook heel normaal.
Vind ik ook niet echt nodig. Ouders moeten ervoor zorgen dat kinderen gewoon niet bij die flessen kunnen. Daarom waren er vroeger ook van die reclame's van 'Zet flessen met schadelijke inhoud hoog weg, zodat kinderen er niet bij kunnen' of iets in die trant. Zet je ze toch laag weg, dan is het ook jouw schuld..
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Reageer