Trage pc & update driver

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

Trage pc & update driver

Ik hoop dat jullie mij met dit onderwerp kunnen helpen, daarom plaats ik mijn 'probleem' op dit forum...

Een paar maanden geleden kreeg ik te maken met het zomaar uitvallen van mijn pc. Geen reboot, het ding deed niks meer. Ik heb mijn pc naar de winkel gebracht waar ik 'm had gekocht, aangezien ik garantie heb. Er viel niet veel te repareren, het was een softwarematig probleem. Het zou aan Windows kunnen liggen, zeiden ze. Ik heb dus Windows opnieuw geinstalleerd en sindsdien valt-ie niet meer uit.

Nu is mijn computer erg traag. Ik heb nagevraagd wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn, dus moest ik mijn geheugengebruik checken en dit ligt op 340 van de 2460 mb (nogal hoog werd mij verteld, het zou rond de 180 moeten liggen). Ik kreeg ook te horen dat ik updates nodig had voor m'n driver zodat mijn geheugen sneller zou werken of zoiets.

Ik ben dus naar de sites van mijn drivers gegaan, maar weet niet wat te downloaden. Ik heb al iets gedownload en weer weggegooid want er waren bepaalde instellingen in m'n bios gewijzigd.

Dit zijn dus mijn drivers: msi k8mm3-v & asus radeon 9550 TD (videokaart).

Weet iemand wat ik moet downloaden of klopt het verhaal niet wat ze me hebben wijsgemaakt?

Groetjes van een nitwit.

Berichten: 249

Re: Trage pc & update driver

Daar hoef je niet te vlug mee zijn met nieuwe stuurprogramma's (drivers) voor apparaten, dat kan altijd nog.

Of ze je wat wijs gemaakt hebben weet ik niet, maar is ook niet zo belangrijk.

Plotseling is hij traag, dat heb ik zelf ook al eens mee gemaakt.

Bij mij was het toen omdat ik vaak veel op de harde schijf had gezet en vervolgens na verloop van tijd weer verwijderd. Dan staan de gegevens niet netjes meer achter elkaar en dan zouden de lees/schrijf bewerkingen van de hardeschijf wel eens lang kunnen duren. Schijfdefragmentatie zou dan kunnen helpen. Een andere oplossing, radicalere, is het formateren van de harde schijf. De schijf wordt dan gewist, de sporen en sectoren worden opnieuw beschreven, wanneer er dan gegeven op de harde schijf worden gezet worden deze weer netjes achter elkaar gezet.

N.b. schijfdefragmentatie probeert ook de gegevens netjes achter elkaar en bij elkaar te zetten.

Wat betrefdt het geheugen gebruik, het zou kunnen zijn dat er tijdens het opstarten veel programma's op de achtergrond gestart worden. Dan zou je moeten kijken of je programma's kunt verwijderen of zorgen dat ze tijdens het opstarten in iedergeval niet gestart worden. Klik op de startknop, kies programma's, kies opstarten. Wordt er een menu uitgeklapt waar veel programma's staan, zou je eventueel weg kunnen halen om te kijken wat het effect is.

Klik op de startknop, klik uitvoeren - type: msconfig - klik op OK. Het venster hulp programma voor systeem configuratie verschijnt, klik op het tabblad opstarten. In dat tabblad staan bij mij 9 programma's, heb jij er bijvoorbeeld 30 staan, haal een paar vinkjes weg bij de minst belangrijke programma's.

Het zou ook kunnen zijn dat je veel spyware heb, dan zou je bijvoorbeeld adware kunnen downloaden en installeren om eens te kijken of er veel "rotzooi" gevonden wordt.

Je kan ook nog met een register programma, bijvoorbeeld registry mechanic, controleren of je register - gebruikt windows om e.a. te optimaliseren - niet vol zit met fouten en rotzooi.

Stuurprogramma van de hardeschijf is niet naar behoren geïnstalleerd of instelling staat fout, weet ik helaas te weinig van.

Klik met rechts op 'deze computer', kies eigenschappen, vervolgens het tabblad 'hardware' en klik op 'apparaat beheer'. Vervolgens krijg je een "boom" structuur te zien. Het bovenste icoontje stelt je computer voor. Links daarvan zie je een vierkantje met een horizontaal streepje. Dat betekend dat het open gevouwen is, klik er maar eens op dan zie je dat het een kruisje wordt en de onderliggende icoontjes weg zijn. Nu kijk je naar de icoontjes die onder het bovenste staan. Staat er een icoontje bij dat open gevouwen is dan weet je dat er een apparaat niet geïnstalleerd is, meestal zie je dan een geel icoontje. Wanneer links van al die icoontjes netjes een kruis in het vierkant staat, dan is het waarschijnlijk OK (hoeft niet).

Misschien is het nuttig om windows update uit te voeren.

asus radeon 9550 TD (videokaart), gewoon naar asus.com naar het gedeelte gaan waar je drivers kunt downloaden.

Meestal moet je dan je product uitzoeken en je er van gewissen dat het juiste besturings-systeem (windows) er bij staat.

Installatie instructies lezen en dwnlden.

Dit is zo'n beetje wat me nu te binnen schiet, merk op dat hier niet de oplossing hoeft tussen te zitten. Nooit geschoten is altijd mis. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Trage pc & update driver

CloudedHeaven,

msconfig heb ik uitgevoerd, 10 programma's worden opgestart en het zijn allemaal programma's die wel nodig zijn.

Spyware, updates Windows gecheckt, niks aan de hand.

Registry Mechanic lijkt me wel fijn om te hebben. Heb de scan laten draaien en hij vond wel wat. Helaas moet je ervoor betalen om er echt iets mee te doen.

Is het niet zo dat je schijf geformateerd wordt wanneer je alles van je harde schijf gooit (in mijn geval toen ik Windows opnieuw installeerde)? Schijfdefragmentatie heb ik gedaan, maar was eigenlijk niet nodig, hoewel ik wel alles op m'n C-schijf heb staan.

Dat met die boomstructuur heb ik ook bekeken. Alleen VGA videocontroller heeft een geel vraagteken, waarschijnlijk is er iets misgegaan bij het opnieuw installeren.

Ik denk er wel over na om Registry Mechanic aan te schaffen, aangezien Windows weleens vreemd doet... :)

In ieder geval bedankt!

Berichten: 249

Re: Trage pc & update driver

Is het niet zo dat je schijf geformateerd wordt wanneer je alles van je harde schijf gooit (in mijn geval toen ik Windows opnieuw installeerde)?
Ligt er natuurlijk aan wat je tijdens het installeren aangeeft of er geformateerd moet worden.

Dat van registry mechanic zal wel niet veel helpen wat betrefd de snelheid. Dat van de vga, zal ook geen snelheid opleveren wanneer je daar het stuurprogramma van installeert. Wel doen uiteraard. :)

Instellingen van de harde schijf(ven) bij apparaat beheer controleren, op het kruisje klikken van:

IDE ATA/ATAPI-controlers

Dan springt deze open, op de icoontjes dubbel klikken en het tabblad geavanceerde instellingen bekijken.

Controleren of de overdrachtsmodus op: DMA, indien beschikbaar staat ingesteld.

Het bestands-systeem controleren:

Moet je in 'deze computer' rechterklikken op een station, kies eigenschappen.

In het tabblad 'algemeen' staat aangegeven wat voor bestands-systeem je hebt, bijv. fat32 of NTFS

NTFS schijnt geloof ik sneller te zijn.

Wanneer je 2, fysieke, harde schijven hebt kan je ook proberen om de schijven om te wisselen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Trage pc & update driver

Misschien dat De Windows Live Onecare optimalisatiescanner uitkomst biedt?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 255

Re: Trage pc & update driver

340 Mb is niet extreem veel kwa geheugengebruik, ik zit nu aan ongeveer 300 Mb als ik niets opstart. Virusscanner en nutteloze windowsfeatures kunnen rap veel verbruiken als ze op de achtergrond draaien. Je hebt trouwens ook meer dan genoeg geheugen dus dat is het probleem niet (is het 2460 Mb ram ? of ook virtueel geheugen? want dat maakt enorm verschil)

Wat je kan doen is ctr+alt+del (windows XP) en kijken welke programma's draaien. Je ziet dan hun geheugen en processorverbruik.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Trage pc & update driver

CloudedHeaven schreef:Ligt er natuurlijk aan wat je tijdens het installeren aangeeft of er geformateerd moet worden.

Dat van registry mechanic zal wel niet veel helpen wat betrefd de snelheid. Dat van de vga, zal ook geen snelheid opleveren wanneer je daar het stuurprogramma van installeert. Wel doen uiteraard. :)

Instellingen van de harde schijf(ven) bij apparaat beheer controleren, op het kruisje klikken van:

IDE ATA/ATAPI-controlers

Dan springt deze open, op de icoontjes dubbel klikken en het tabblad geavanceerde instellingen bekijken.

Controleren of de overdrachtsmodus op: DMA, indien beschikbaar staat ingesteld.

Het bestands-systeem controleren:

Moet je in 'deze computer' rechterklikken op een station, kies eigenschappen.

In het tabblad 'algemeen' staat aangegeven wat voor bestands-systeem je hebt, bijv. fat32 of NTFS

NTFS schijnt geloof ik sneller te zijn.

Wanneer je 2, fysieke, harde schijven hebt kan je ook proberen om de schijven om te wisselen.
Bij apparaatbeheer gecheckt, tweemaal staat het op indien beschikbaar. Bij derde opengevouwen tak staat: apparaat werkt correct. Ook staat NTFS ingesteld.

Misschien is het een idee om mijn hardeschijf te splitsen in 2 schijfen: nu gebruik ik alleen m'n C-schijf, waar alles op staat. Als ik me kan herinneren heeft Windows bij het opnieuw installeren tweemaal grvraagd of ik mijn C-schijf wilde formateren en dat heb ik gedaan.

@Ger: Windows LiveOnecare heb ik al een keer laten scannen, niks bijzonders gevonden, ook was schijfdefragmentatie niet nodig.

@Bram: Mijn CPU-gebruik wisselt van 2 tot 10 %. En ja, er is me dus verteld dat mijn pc traag kan zijn omdat m'n drivers niet geupdate zijn waardoor hij veel geheugen nodig heeft en zodoende erg traag is. Maar zoiets als antivirus neemt best veel ruimte in beslag.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Trage pc & update driver

Welke Windows versie gebruik je?
Nu is mijn computer erg traag.
Waaraan merk je dat? duurt het opstarten lang? Duurt het lang voordat een bepaald programma is opgestart? Bij welke programma's merk je dat dan? Zijn er andere dingen waaraan je merkt dat je computer traag is?
Ik heb nagevraagd wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn, dus moest ik mijn geheugengebruik checken en dit ligt op 340 van de 2460 mb
Is dat RAM geheugen of virtueel geheugen? Of een combinatie van beiden? Virtueel geheugen is namelijk ongelofelijk traag vergeleken met RAM geheugen, maar ik heb ook ergens gelezen(?) dat teveel RAM geheugen ook weer averechts kan werken op de snelheid van de computer?
Ik denk er wel over na om Registry Mechanic aan te schaffen, aangezien Windows weleens vreemd doet...
Wat voor vreemde dingen doet Windows dan allemaal? Misschien dat hier de oorzaak van het probleem ligt.
Maar zoiets als antivirus neemt best veel ruimte in beslag.
Welke virusscanner gebruik je? Het is bekend dat Norton/Symantec Antivirus de computer behoorlijk vertraagt, maar een en ander hangt ook af van de instellingen van je virusscanner.
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Trage pc & update driver

zpidermen schreef:Welke Windows versie gebruik je?

Waaraan merk je dat? duurt het opstarten lang? Duurt het lang voordat een bepaald programma is opgestart? Bij welke programma's merk je dat dan? Zijn er andere dingen waaraan je merkt dat je computer traag is?

Is dat RAM geheugen of virtueel geheugen? Of een combinatie van beiden? Virtueel geheugen is namelijk ongelofelijk traag vergeleken met RAM geheugen, maar ik heb ook ergens gelezen(?) dat teveel RAM geheugen ook weer averechts kan werken op de snelheid van de computer?

Wat voor vreemde dingen doet Windows dan allemaal? Misschien dat hier de oorzaak van het probleem ligt.

Welke virusscanner gebruik je? Het is bekend dat Norton/Symantec Antivirus de computer behoorlijk vertraagt, maar een en ander hangt ook af van de instellingen van je virusscanner.
Ik gebruik Windows XP Professional en bij het opstarten is mijn pc al traag. Ook heeft hij moeite met het uivoeren van veel taken, (Winamp, MSN, Word, Soulseek, IE tegelijk bezig) hij loopt dan vast en moet weleens via taakbeheer de processen stopzetten. Voorheen was dat nooit zo. Ongeveer 7 maanden na aanschaf (heb 'm nu een jaar) begon-ie vreemd/traag te doen. Het opstarten van programma's duurt meestal lang, maar soms ook niet. Het lijkt erop alsof-ie zo z'n kuren heeft. Ik moet vaak lang wachten totdat iets 'gevonden' is, totdat het programma draait, bijvoorbeeld IE (hetzelfde bij Firefox).

Windows begon vreemd te doen toen m'n pc trager werd en hij plotseling uitviel. Ik moest dan de stekker uit het stopcontact halen om 'm weer op te kunnen starten. Het uitvallen van m'n pc gebeurde soms vrij snel na het opstarten of soms na enkele uren (soms zelfs na een dag).

Ik gebruik Norton als virusscanner, maar heb de eerste maanden na aanschaf, geen probemen met Norton (trage pc) gehad.

Hoe (waar dus) zie ik mijn virtueel en RAM-geheugen?

Berichten: 249

Re: Trage pc & update driver

Hoe (waar dus) zie ik mijn virtueel en RAM-geheugen?
RAM - in het venster - systeem eigenschappen: 'deze computer', rechter klik, eigenschappen.

Daar zie je o.a. klok snelheid staan en op het einde van die regel staat een waarde, bijv: 1,00GB

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Trage pc & update driver

CloudedHeaven schreef:RAM - in het venster - systeem eigenschappen: 'deze computer', rechter klik, eigenschappen.

Daar zie je o.a. klok snelheid staan en op het einde van die regel staat een waarde, bijv: 1,00GB


Er staat: kloksnelheid 1.80 Ghz, 1,00 GB

Re: Trage pc & update driver

Hoi!

Ik heb ook een vraag wat betreft trage computers...

Ik heb afgelopen weekend mijn computer geformateerd en windows XP opnieuw geinstalleerd omdat ik last had van virussen en mijn computer ook traag was.

Maar nu merk ik, dat na het formateren, mijn computer eigenlijk nog trager is geworden en veel vastloopt.

Heeft iemand enig idee hoe dat zou kunnen komen en wat ik er aan kan doen???

Alvast bedankt!

Re: Trage pc & update driver

Je pc is gecrashed :( Kan daardoor gebeuren dat er iets met de software is gebeurd.

als je weet welke programma je op het moment gebruikte van de crash, moet je eens kijken of deze opnieuw installeren helpt.

Je pc valt normaal gesporken kuggh niet zomaar uit :( , als dat wel gebeurt is kan de hardware ook een klap gekregen hebben soms een kwestie van even ontladen of mischien alle onderdelen er even uithalen, en alleen het moederbord zonder onderdelen erop aan zeten.

En weer in elkaar zetten

Als je pech hebt heeft je processor of hardeschijf een tikje gehad en zul je even deze moeten testen.

Mischien dat de winkel toch even een ander processortje willen uitlenen??

Succes

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Trage pc & update driver

*gast_roos_* schreef:Ik heb afgelopen weekend mijn computer geformateerd en windows XP opnieuw geinstalleerd omdat ik last had van virussen en mijn computer ook traag was.

Maar nu merk ik, dat na het formateren, mijn computer eigenlijk nog trager is geworden en veel vastloopt.

Heeft iemand enig idee hoe dat zou kunnen komen en wat ik er aan kan doen???
Misschien een bootsector virus / MBR virus?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Trage pc & update driver

Als je PC niet goed werkt hoeft het niet per se een virus te zijn. Hardwarefouten kunnen ook altijd ontstaan. Als je geheugen, je harde schijf, je CPU of wat dan ook deels kaduuk is of slecht contact maakt merk je dat ook in je prestaties. Zie ook wat gast Outbounded schreef.

Wat je trouwens nog zou kunnen proberen is je BIOS resetten of een nieuwe downloaden, misschien dat dit nog helpt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer