Oplosenergie van suiker

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 577

Oplosenergie van suiker

Hallo,

ik heb de volgende vraag, ik moet zeggen van een paar reacties of ze endotherm of exotherm zijn. Dat lukt wel dankzij mijn vorige vraag. Maar nu krijg ik opeens het volgende:
\(C_{6}H_{12}O_{6} (g) \rightarrow C_{2}H_{12}O_{6} (aq)\)
en dan kijk ik natuurlijk als student :) in mijn antwoordenboekje wat het antwoord is en krijg ik te zien dat ze zeggen: "oplosenergie".

Mijn vraag is nu, wat is oplosenergie? Als ik dit zou uittekenen in een energiediagram hoe ziet het eruit? Is dit exotherm of endotherm of gebeurd helemaal niets? (ik denk zelf dat er helemaal geen warmte vrij komt of warmte erbij toe moet worden gevoegd)

Als dit exotherm / endotherm is hoe zie ik dat?

(notitie: bij zouten die oplossen in water kan ik wel zien of er energie vrij komt door middel van het tabel in binas van vormingswarmte en dat kan ik ook bij reacties met water. Dus daar heb ik geen problemen mee.)

Notitie: als ik een stof oplos die niet uit elkaar valt bij het oplossen of reageert met water dan schrijf ik gewoon (aq)
To invent something you need to see what everyone sees, do what everybody does and think that nobody has though of.


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Oplosenergie van suiker

Het oplossen van suiker in water kost energie. Is dus endotherm. http://imartinez.etsin.upm.es/dat1/Heat%20...tion%20data.htm

Indien een oplossing van een vaste stof in water ideaal zou zijn dan is de oploswarmte (heat of solution) gelijk aan de smeltwarmte (heat of fusion) van die vaste stof. Bij suiker dat niet dissocieert (maar wat bijvoorbeeld een zout of een zuur of base wel doen) zal dit dus wel ongeveer kloppen.

Er is dan ook een verband tussen "heat of fusion" en oplosbaarheid: http://en.wikipedia.org/wiki/Standard_enth...hange_of_fusion

Het valt je wellicht op dat deze formule dezelfde vorm heeft als de Clausius Clapeyron vergelijking (dampspanning als functie van verdampingswarmte en temperatuur) of de van't Hoff vergelijking (reactie evenwichtsconstante versus reactiewarmte en temperatuur).
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer