Straling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 23

Straling

goedenmiddag

ik heb a.s dinsdag een tentamen natuurkunde waar ook een deel van het hoofdstuk Straling en gezondheid bijzit. ik snap kernreacties prima (niet zo lastig) net als halveringstijd maar als het op Activiteit (Bq) aankomt dan haakt mijn brein toch af. wat is Bq en wat heb ik eraan als ik t heb uitgerekend?

waarom verandert de kern bij gamma straling niet van soort?

wat is precies Gy en wat is precies Sv (Weegfactoren??)

ik vindt dat het slecht uitgelegd staat in mijn boek, vandaar mijn beroep op dit forum. misschien heeft iemand zin om het wat duidelijker voor mij te maken, of wellicht een handige site waar het al op staat.

bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Straling

wat is Bq en wat heb ik eraan als ik t heb uitgerekend?
Bq is de eenheid voor de activiteit. De activiteit is het aantal deeltjes dat vervalt per halveringstijd.
wat is precies Gy en wat is precies Sv (Weegfactoren??)
"Gray" op Wikipedia(nl)

"Sievert" op Wikipedia(nl)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 23

Re: Straling

Bq is de eenheid voor de activiteit. De activiteit is het aantal deeltjes dat vervalt per halveringstijd.
:)

³³P halveringstijd = 25 dagen

na hoeveel tijd is de activiteit afgenomen tot 1‰ :S

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Straling

Stel dat er eerst X 33P-kernen zijn. Na 25 dagen is de halveringstijd voorbij en gaat er een nieuwe in. Zoals in het woord zit, het is gehalveerd.
\(\frac{1}{2}\cdot X=\frac{1}{2}X\)
Na weer 25, we zitten dus nu op 50 dagen na het begin, is het weer gehalveerd:
\(\frac{1}{2}\cdot \frac{1}{2}X=\frac{1}{4}\)
. Na 75 dagen weer gehalveerd etc. Hiermee net zolang doorgaan totdat je bij 1% van het aantal beginkernen uitkomt, oftewel
\(\frac{1}{100}X\)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 23

Re: Straling

uhm ok, het antwoorden boek zegt:

Afbeelding

komt vast niet op het zelfde neer:P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Straling

Bq is de eenheid voor de activiteit. De activiteit is het aantal deeltjes dat vervalt per halveringstijd.
gewoon het aantal deeltjes dat vervalt per seconde
Stel dat er eerst X 33P-kernen zijn. Na 25 dagen is de halveringstijd voorbij en gaat er een nieuwe in. Zoals in het woord zit, het is gehalveerd.
\(\frac{1}{2}\cdot X=\frac{1}{2}X\)
Na weer 25, we zitten dus nu op 50 dagen na het begin, is het weer gehalveerd:
\(\frac{1}{2}\cdot \frac{1}{2}X=\frac{1}{4}\)
. Na 75 dagen weer gehalveerd etc. Hiermee net zolang doorgaan totdat je bij 1 0/00 van het aantal beginkernen uitkomt, oftewel
\(\frac{1}{1000}X\)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 23

Re: Straling

uh, ok t zal wel:P bedankt .. :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Straling

djim, bovenin het scherm zie je staan : Kalender , Gebruikers, zoeken ,help

Gebruik de zoekfunktie en zoek naar : [Natuurkunde] Formule Kernfisica.
\(A_{t}=A_{0} .{(\frac{1}{2})}^{\frac{t}{T}}\)
\(0,001={(\frac{1}{2})}^{\frac{t}{T}}\)
\(\frac{t}{T}=(1/2)Log(0,001)\)
\(\frac{t}{T}=10Log\ 0,001 / 10 log (1/2)\)
\(\frac{t}{T}=9,96677\)
t=9,96677 . 25 dagen= 249,16 dagen.

De activiteit is niets anders dan de vervalsnelheid , dus A =Absolute waarde (dN/dt)

Dus de formule N(t)=N(0) . 1/2 tot de macht t/T differentieren naar de tijd

dN/dt is altijd negatief, maar we spreken af dat de activiteit altijd positief is, dus | dN/dt|

1 Becquerel is 1 desintegratie per seconde.

1 Gray is de stralingsdosis die in het doorstraalde materiaal een hoeveelheid stralingsenergie van 1 J per kilogram materiaal achterlaat.

1 Gray = 1 Gy = 1 J/kg

Stel je voor dat je vier verschillende stralingsbronnen hebt, 1 alfa-bron , 1 beta - bron , 1 gamma-bron en 1 Rontgenbron.

Neem aan dat de 4 bronnen dezelfde hoeveelheid energie achterlaten in het weefsel. Ze hebben dus alle 4 dezelfde stralingsdosis.

Toch zullen de 4 bronnen biologisch gezien niet dezelfde uitwerking hebben. Het ioniserend vermogen van alfa deeltjes is veel groter dan bijvoorbeeld beta deeltjes of gamma fotonen en dus veel schadelijker..

We voeren nu een kwaliteitsfactor Q in , die bijvoorbeeld voor alfa straling =20 , voor beta -straling =1 , en voor gamma en rontgenstraling =1.

Dit betekend , dat als je een alfa -bron hebt die een stralingsdosis geeft van 12 Gy (=12 J/kg) , je dezelfde biologische effecten hebt als je een gamma-bron had genomen van 12 .20 =240 J/kg stralingsdosis. Je gaat dus de verscillende bronnen terugbrengen tot gamma - bronnen met dezelfde biologische werkzaamheid.

Dit noemen ze dan het dosisequivalent H en deze is H=Q.D H wordt uitgedrukt in Sievert ( 1 Sv= 1 J/kg)

Dus bij beta, gamma en rontgenbronnen is de dosis gelijk aan het dosisequivalent.

Bij alfa-bronnen is het dosisequivalent 20 keer zo groot als de dosis.

( je hebt dan de alfa -bron denkbeeldig vervangen door een gamma -bron met 20 keer zo grote dosis.

Je gaat dus altijd vergelijken met gamma -bronnen die dezelfde biologische schade aanrichten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Straling

uh, ok t zal wel:P bedankt .. :)
betekent dat dat je eruit bent?
waarom verandert de kern bij gamma straling niet van soort?
gamma straling zijn gewoon hoogenergetische fotonen. Het bestaat dus niet zoals alfa-straling uit kerndeeltjes. Anderzijds is er nogal wat energie nodig voor zo'n gamma-foton dus buiten kernreacties zijn er niet zo heel veel processen waarbij gammastraling vrijkomt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 23

Re: Straling

betekent dat dat je eruit bent?
ja, ik snap t wel beter nu.. beheers t nog niet tot in de puntjes maar dat komt hopelijk nog :)

bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Straling

Weegfaktor = Kwaliteitsfaktor

Reageer