Familie houdt vaak orgaandonatie tegen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Familie houdt vaak orgaandonatie tegen

AMSTERDAM - Het aantal orgaandonoren zou aanzienlijk groter zijn als familieleden van overledenen toestemming voor orgaandonatie zouden geven. In bijna driekwart van de gevallen zien artsen af van het gebruik van organen omdat de nabestaanden bezwaar maken.

Lees meer... Nu.nl
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Familie houdt vaak orgaandonatie tegen

PdeJongh schreef:AMSTERDAM - Het aantal orgaandonoren zou aanzienlijk groter zijn als familieleden van overledenen toestemming voor orgaandonatie zouden geven. In bijna driekwart van de gevallen zien artsen af van het gebruik van organen omdat de nabestaanden bezwaar maken.

Lees meer... Nu.nl
********************************************************************************

**

Hoe begrijpelijk ook in de stress van het overlijden, maar absoluut niet nodig.

Door iedere donorcodicilhouder eenvoudig te voorkomen door zijn donorcodicil op zo'n plaats op te hangen dat iedere huisgenoot/erfgenaam het weet. Dan kunnen zij om deze laatste wens niet heen en zullen deze respecteren. dat scheelt weer overleden nierpatienten. Ondergetekende heeft een donorcodicil-affiche gemaakt dat downgeload kan worden op http://niertekoop.blogspot.com/ En hing deze pontificaal op op de wc.

Overigens zijn Nierstichting en Nierpatientenvereniging hierin absoluut niet geïnteresseerd. Bezoeken aan Bussum en het mailen aan hen bleef zonder resultaat. Blijkbaar hebben zij een andere agenda dan nierpatienten aan donornieren helpen. Daarover kunt U het een en ander lezen op: http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=52175

Berichten: 4.546

Re: Familie houdt vaak orgaandonatie tegen

Het Belgische geen-bezwaar systeem klinkt steeds beter...
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Familie houdt vaak orgaandonatie tegen

Ik snap het probleem niet helemaal. Als iemand zijn donorcodicil heeft ingevuld waarop staat dat hij doneert, staat dat geregistreerd (eventueel heeft hij nog een pasje ervan, maar dat heeft verder geen waarde). De arts kan/mag/moet het register raadplegen en zien dat hij doneert. De familie heeft dan toch geen recht van spreken meer?

Ik reageer hiermee dus op het bericht van toupasse. Het verhaal uit het nieuwsbericht gaat volgens mij over mensen die geen codicil hebben ingevuld, en dus niet staan geregistreerd: hun wens is niet kenbaar gemaakt aan het donorregister. In dat geval mag familie beslissen en blijkt deze vaak nee te zeggen. Jammer maar helaas zou ik zeggen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Familie houdt vaak orgaandonatie tegen

De arts kan/mag/moet het register raadplegen en zien dat hij doneert. De familie heeft dan toch geen recht van spreken meer?


Voor zover ik gehoord heb mag de familie alsnog weigeren. Het is wet maar toch wordt het nog steeds gevraagd. Imo totaal verkeerd maarja.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Familie houdt vaak orgaandonatie tegen

Belachelijk inderdaad. Eerlijk gezegd kan ik dat ook niet geloven.

Ik mag toch aannemen dat mijn familie - ik sta geregistreerd als niet-donor - niet alsnóg mag besluiten mij open te snijden pi.gif

Nee, dat geloof ik echt niet. De familie heeft alleen het recht te beslissen als de potentiële donor [1] dat heeft aangegeven, of [2] niets heeft ingevuld. Waar heb je dat gehoord??
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Familie houdt vaak orgaandonatie tegen

Ik mag toch aannemen dat mijn familie - ik sta geregistreerd als niet-donor - niet alsnóg mag besluiten mij open te snijden pi.gif
Volgens mij wordt het enkel in de andere richting gevraagd.
Nee, dat geloof ik echt niet. De familie heeft alleen het recht te beslissen als de potentiële donor [1] dat heeft aangegeven, of [2] niets heeft ingevuld. Waar heb je dat gehoord??
Ik meen het mij te herinneren van televisie. Er zijn wel vaker oproepen, acties, etc waarbij zo'n verhalen gedaan worden.

Berichten: 8.614

Re: Familie houdt vaak orgaandonatie tegen

Wet op de orgaandonatie; Hoofdstuk 3. Ter beschikking stellen van organen na overlijden; § 1. Toestemming en bezwaar; artikel 11; derde lid:
3. Bij verschil van mening tussen de bloedverwanten, de aanverwanten, onderscheidenlijk de ouders, bedoeld in het eerste en tweede lid, kan de toestemming niet worden verleend.
Ook dit is een groot struikelblok.

Wet op de orgaandonatie; Hoofdstuk 3. Ter beschikking stellen van organen na overlijden; § 1. Toestemming en bezwaar; artikel 12:
Overlijdt een persoon voor het bereiken van de zestienjarige leeftijd en heeft hij ingevolge artikel 9 toestemming gegeven voor het verwijderen van zijn organen, dan vindt geen verwijdering plaats indien daartegen bezwaar wordt gemaakt door een ouder die de ouderlijke macht uitoefent of de voogd. Bij afwezigheid of onbereikbaarheid van beide ouders of van de voogd kan de verwijdering plaatsvinden.
De regel waarover Cycloon heeft gehoord bestaat dus echt maar geldt volgens de letter van de wet enkel voor kinderen die jonger zijn dan 16 jaar. Toch meen ik mij te herinneren dat ik - net als Cycloon - ergens gelezen of gehoord heb dat het ook voor ouderen geldt.

P.S.: De bovenstaande uittreksels komen uit de Nederlandse wet.

P.S. 2: Zie voor een recente update van de Belgische wet op orgaandonatie hier.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Familie houdt vaak orgaandonatie tegen

Aha, voor kinderen onder de 16 jaar vind ik dit nog niet zo erg. Maar als dat voor bopven de 18 ook zou gelden, is dat belachelijk (en daarmee is iedereen het toch met me eens?).
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 8.614

Re: Familie houdt vaak orgaandonatie tegen

(en daarmee is iedereen het toch met me eens?).
Ik in ieder geval wel.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer