[chemie]redoxbrug

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 436

[chemie]redoxbrug

Leid via de redoxbrug de essentiele redoxreactievgl af voor de reactie tussen waterstofjodide en stikstofdioxide waarbij dijood en stikstuk(romeinse 2)oxide onstaan.

Dus we hebben dat
\(HI+NO_2 ==> NO + I_2\)
Dan splitsen we de ionen enz:
\( I^-+NO_2 ==> NO + I_2 \)
Hoe maak je nu de elektronenbalans, of ben ik al fout begonnen ?

dank u

Berichten: 186

Re: [chemie]redoxbrug

Het is niet mijn gewoonte om het antwoord hier zomaar neer te planten, maar in dit geval is het moeilijk te omzeilen. Ik hoop dat je meevolgt zodat je het systeem, hoe je gemakkelijk een redoxreactie balanceerd, ook begrijpt.

1)Zoals je al wist blijkbaar moet je beginnen met alles in zijn ionaire vorm te schrijven (voor zover het kan natuurlijk).

2) Als tweede schrijven we de redoxkoppels op :

I- -> I2

NO2 -> NO

3) Nu gaan we zorgen dat de elementenbalans klopt (dwz dat er links en rechts even atomen staan van het atoom dat oxideert of reduceert, jawadde een hele mond vol, maar kijk hieronder wat ik bedoel)

2I- -> I2

NO2 -> NO

4) Nu gaan we de zuurstofbalans in orde maken (dwz links en rechts moeten evenveel zuurstofatomen staan, indien niet, dan compenseren we dat door links of rechts water toe te voegen)

2I- -> I2

NO2 -> NO + H2O

5) Nu is het de beurt aan de waterstofbalans (dwz als bv rechts twee keer water staat, dan moet je dat aan de linkerkant compenseren met 2 protonen (H+))

2I- -> I2

NO2 + 2H+ -> NO + H2O

6) en als laatste de ladingsbalans in orde maken (links of rechts elektronen toevoegen zodat de lading in beide leden dezelfde is)

2I- -> I2 + 2e-

NO2 + 2H+ + 2e- -> NO + H2O

7) Nu moet je het kleinste gemeen veelvoud van de toegevoegde elektronen nemen en elke reactie daar mee vermenigvuldigen. Daarna gewoon de 2 reacties optellen bij elkaar (linkerlid 1 + linkerlid 2 -> rechterlid 1 +rechterlid 2)

In dit geval is er in beide reacties 2 elektronen toegevoegd, zodus kan je de 2 reacties direct optellen:

2I- + NO2 + 2H+ -> I2 + NO + H2O

De 2 protonen in het linkerlid wijzen op het zuur milieu dat nodig is opdat de reactie zou doorgaan.

Gelukt zo ?

Berichten: 42

Re: [chemie]redoxbrug

klopt hier de electronenbalans wel? gezien we voor stikstof van OG III+ overgaan naar II+ in het stikstofmonoxide en de jodiumionen voor het vormen van jodium twee electronen afstaan moeten er toch 2 stikstofoxidemoleculen worden gevormd?

groeten

Reageer