Id-kaart Voor Vreemdeling?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3.165

Id-kaart Voor Vreemdeling?

Van http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/20...ombudsman.html:
Vreemdelingen die legaal in Nederland zijn, moeten in afwachting van hun paspoort een identiteitskaart krijgen. Dat zegt de Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer in een rapport.

De ombudsman deed onderzoek naar problemen van vreemdelingen zonder geldige papieren. Het ging bijvoorbeeld om slachtoffers van mensenhandel en ex-asielszoekers die wachten op een reguliere verblijfsvergunning.

Zij kunnen niet voldoen aan de identificatieplicht en lopen daardoor het risico een boete te krijgen.

Misbruik

De ombudsman kreeg klachten van mensen die zich niet konden identificeren in de gezondheidszorg, bij banken en postkantoren of bij het zoeken naar werk of een stageplek.

"Als Nederland een identificatieplicht invoert, dan moet iedereen ook in staat zijn aan die plicht te kunnen voldoen", aldus Brenninkmeijer. "Het wordt natuurlijk te gek waneer ze zeggen: u moet u identificeren, maar ik geef u geen identiteitsbewijs."

De IND kan vreemdelingen een identiteitskaart - een zogenaamd W2-document - geven, maar dat gebeurt vaak niet. Voormalig minister Verdonk was er tegen, omdat ze bang was dat het tot misbruik zou leiden.

Brenninkmeijer adviseert om op het document te vermelden dat het uitsluitend is bedoeld als identiteitsbewijs, zodat het niet als verblijfs- of reisdocument kan worden gebruikt.

Paspoort

Minister Hirsch Ballin van Justitie heeft laten weten dat hij het rapport van de Nationale Ombudsman zal bestuderen.

Een woordvoerder van zijn ministerie wijst erop dat het hebben van een geldig paspoort een eis is voor toelating van vreemdelingen. Zij moeten dan ook aangemoedigd worden om snel een paspoort te verwerven. Een snelle verstrekking van een identiteitskaart kan daarmee in tegenspraak zijn.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 991

Re: Id-kaart Voor Vreemdeling?

De topic titel is misplaatst.

Illegaal is iets anders dan mensen die bvb in de asielprocedure zitten. Het artikel praat over de 2e groep mensen en dat zijn geen illegalen.

dit identificatieprobleem is trouwens heel makkelijk op te lossen. in de bundel documenten die elke asielaanvrager meekrijgt zit ook een document met identiteitsgegevens. verplicht hen dit document altijd bij zich te hebben.

Berichten: 1.168

Re: Id-kaart Voor Vreemdeling?

Volledig met de inhoud van de post van 1207 eens.

Wat de titel betreft, deze riekt nmm, mede omdat zij falikant fout is, naar sensatie. Van een moderator zou men anders mogen verwachten, eerst goed lezen en nadenken, dan zwijgen of goed onderbouwd een mening geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Id-kaart Voor Vreemdeling?

Laten we het even leuk houden hè. :)

Illegaal is voor veel mensen synoniem voor vreemdeling. Niet correct, maar om nou meteen te gaan strooien met sensatiezoekerij.... Ik houd het liever on topic: moeten vreemdelingen een ID kaart krijgen?

Ik zeg: neen. Vreemdeling=vreemdeling. Gewoon verplichten de papieren mee te nemen zoals 1207 zegt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1.168

Re: Id-kaart Voor Vreemdeling?

Ger schreef:Laten we het even leuk houden hè. :)

Illegaal is voor veel mensen synoniem voor vreemdeling. Niet correct, maar om nou meteen te gaan strooien met sensatiezoekerij.... Ik houd het liever on topic: moeten vreemdelingen een ID kaart krijgen?

Ik zeg: neen. Vreemdeling=vreemdeling. Gewoon verplichten de papieren mee te nemen zoals 1207 zegt.
Dat is dus NIET on topic, falikant ernaast!

Met de inhoud van 1207 post ben ik het volledig eens, de groep die bedoeld wordt is niet illegaal en had trouwens een IDpasje in het verleden, dat met persoonspapieren vrijwel altijd al op zak werd gehouden, omdat de persoon weet dat het van groot belang is zich in alle situaties te kunnen legitimeren.

Nu met de zeer strenge identificatieplicht komen talloze mensen met of zonder een verblijfsvergunning, die hier wel legaal zijn in de problemen omdat een papier met naam etc , zelfs al is het van Justitie afkomstig, niet als legitimatie geldt.

Ook bij een reeds verkregen verblijfsvergunning kan het maanden duren eer een bijbehorend ID bewijs wordt afgegeven.

De Ombudsman kreeg klachten van mensen die zich niet konden identificeren in de gezondheidszorg, bij banken en postkantoren of bij het zoeken naar werk of een stageplek.

"Als Nederland een identificatieplicht invoert, dan moet iedereen ook in staat zijn aan die plicht te kunnen voldoen", aldus Brenninkmeijer. "Het wordt natuurlijk te gek waneer ze zeggen: u moet u identificeren, maar ik geef u geen identiteitsbewijs."

Als de identificatieplicht voor iedereen geldt en het vorige pasje, het zg W document, is afgeschaft wordt er gediscrimineerd met buitengewoon pijnlijke gevolgen voor betrokkenen.

Een andere opvatting zou zijn dat de identificatieplicht niet voor iedereen geldt, dwz papieren met persoonsgegevens kunnen als identificatie gelden voor bedoelde groepen, maar dat gaat niet,de consequentie daarvan is dat Nederlanders dan ook geen ID bewijs op zak hoeven te hebben, maar kunnen volstaan met een GBA uittreksel of iets dergelijks, als zij zich moeten legitimeren bij een bank, school of op het werk.

Er stond trouwens geen enkele opmerking of vraag bij het overgenomen bericht door de topicstarter, dat vind ik een beetje vreemd en werd, meen ik, in het verleden niet toegestaan door mods, die een voorbeeld functie behoren te hebben.

Berichten: 991

Re: Id-kaart Voor Vreemdeling?

DGM

Wat heb je eraan om een collegamod publiekelijk zo aan te vallen?

lijkt me, als buitenstaander, toch niet netjes.

ger

Er zijn wel heel veel gradaties bij de term vreemdeling.

asielzoekers

hier geboren mensen met Nederlandse nationaliteit

adoptiekinderen uit 3e wereld

inwijkelingen uit andere EU lidstaten

en alles wat er verder niet Nederlands uitziet.

al die mensen ontzeggen identificatipapieren op zak te hebben slaat mi nergens op.

Berichten: 3.165

Re: Id-kaart Voor Vreemdeling?

Ik ben het met 1207 eens dat het woord vreemdeling hier beter is en daarom heb ik de titel gewijzigd.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: Id-kaart Voor Vreemdeling?

Ik heb deze topic opgeschoond. Laten we het weer over het onderwerp, de ID-kaart voor vreemdelingen hebben en niet over de verkeerde woordkeuze.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Re: Id-kaart Voor Vreemdeling?

Bij ons in Belgie hebben vreemdelingen die hier wettelijk verblijven een ID-kaart.Ze werken en betalen belasting zoals iedereen.Volgens de laatste berekeningen hebben we dat geld nodig om de pensioenen te blijven betalen.Het geld dat we in de vreemdeling steken met taallessen,herscholing etc.,krijgen we later ruimschoots terug.Tenslotte is een multiculturele samenleving een feit en niet meer te stoppen.

Reageer