Iis en apache

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Iis en apache

Is het mogelijk om in Windows XP tegelijkertijd IIS en Apache te draaien? Ik heb deze twee webservers regelmatig nodig, maar zodra ik Apache wil gebruiken, krijg ik een foutmelding dat poort 80 al in gebruik is. Ik ben er inmiddels achter gekomen, dat dat veroorzaakt wordt door een Windows service 'World Wide Web-publicatie' die tegelijk met IIS wordt gestart. Kan ik deze Windows service zonder problemen definitief uitschakelen, of heeft IIS deze Windows service echt nodig om zonder problemen te kunnen functioneren?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Iis en apache

Ik zou zeggen, probeer het uit, volgens mij kun je IIS zomaar stop zetten, en weer opstarten, hetzelfde met apache.

Je kunt natuurlijk ook IIS een andere poort toeschrijven dan apache zodat ze niet dezelfde poort gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Iis en apache

Ik zou zeggen, probeer het uit, volgens mij kun je IIS zomaar stop zetten, en weer opstarten, hetzelfde met apache.
Dat klopt, alleen is dat niet handig als je op beide webservers een of meerdere websites heb draaien.
Je kunt natuurlijk ook IIS een andere poort toeschrijven dan apache zodat ze niet dezelfde poort gebruiken.
Maar poort 80 is toch voor http? Dat betekent dat IIS en Apache allebei die poort 80 nodig hebben?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Iis en apache

If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer