Empathische accuraatheid

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Empathische accuraatheid

Hoe schatten mensen gedachten en gevoelens in met betrekking tot hun sociale relaties? Vormt het observeerbare gedrag (stem, ogen…) van de andere de basis om diens gedachten en gevoelens in te schatten? Of wordt eerder vertrokken van bestaande stereotypes of voorkennis over diegene die waargenomen wordt om diens gevoelens of gedachten te raden?


Lees meer ... Universiteit Gent
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 16

Re: Empathische accuraatheid

Een goed stuk om te lezen.


Weet je misschien waar ik meer van dit soort artikelen kan vinden (over het gedrag van de mens)?

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: Empathische accuraatheid

Dit snap ik niet:

Uit het onderzoek bleek:


* Als bepaalde ‘bottom-up’-informatie verwijderd wordt (bvb. de ogen gemaskeerd, de stem gedubd), heeft dat een significant effect op de empathische accuraatheid van de waarnemers. De ogen en de stem blijken “de spiegel en de klank van de ziel”.

* Het dubben van de stem of het maskeren van de ogen leidt niet automatisch tot een daling van de empathische accuraatheid. Uit het onderzoek bleek dat het verwijderen van deze informatie ook kan leiden tot hogere accuraatheidsscores. De ogen en de stem weerspiegelen niet altijd correct de gedachten en gevoelens van een persoon.

Apreken punt 1 en 2 elkaar niet compleet tegen? Tenzij ze bedoelen dat het significante effect dus een daling is, maar dan zou het raar zijn dat er gesproken wordt over de spiegels van de ziel....
To boldly go where I`ve never been before



Be nice to nerds, chances are you`ll end up working for one

Berichten: 34

Re: Empathische accuraatheid

WendyTje schreef:Dit snap ik niet:

Apreken punt 1 en 2 elkaar niet compleet tegen? Tenzij ze bedoelen dat het significante effect dus een daling is, maar dan zou het raar zijn dat er gesproken wordt over de spiegels van de ziel....
punt 1 is het een effect

punt 2 bespreekt de richting van het effect...


Vond het wel leuk te lezen; wel wat raar dat ik publicaties van men eigen faculteit via dit forum ontdek :) :)

Reageer