Wat voor gevolgen komen er door klimaatverandering?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 7

Wat voor gevolgen komen er door klimaatverandering?

Wat voor gevolgen komen er door Klimaatverandering?

Dus dan heb ik dingen als het smelten van de poolkapen.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Wat voor gevolgen komen er door klimaatverandering?

Een zeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer uitgebreide vraag maar dit is bv een goed document

Impact of climatic changes in Belgium

Het is een werk betaald door greenpeace maar het is uitgevoerd door een zeer degelijk persoon en geeft een zeer accuraat en makkelijk toegankelijk beeld van wat de gevolgen kunnen zijn voor Belgie. Het moet niet altijd ergens anders zijn.

en specifiek voor de europesezeeën en zeer wetenschappelijk en degelijk werk van de European science foundation

future to future III

nog een rapport
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 4.546

Re: Wat voor gevolgen komen er door klimaatverandering?

Het nieuwe rapport van het IPCC van de VN is ook erg nuttig. Raar genoeg heb ik het alleen nog niet kunnen vinden, zelfs niet op hun eigen website. Weet iemand anders misschien waar ik het kan vinden?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Wat voor gevolgen komen er door klimaatverandering?

dat is omdat je het moet kopen, cambridge university press,

dit is wel een policy summaryThe IPCC Working Group I Fourth Assessment Report Summary for Policymakers

is trouwens niet echt een super document om te verspreiden onder leken en daar mee bedoel ik klimaat leken. De drie bovenste rapporten zijn toch iets beter verteerbaar, zeker die van Van Ypersele die specifiek voor het brede publiek gemaakt is.

vg

ps: het is trouwens het rapport van werkgroup I niet van IPCC, de twee andere werkgroepen hebben nog geen nieuw rapport vrij gegeven.
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: Wat voor gevolgen komen er door klimaatverandering?

ook goed:

http://www.klimaatportaal.nl/

maar de bio variant gaat in op het onder druk komen van soorten (versneld uitsterven)?

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Wat voor gevolgen komen er door klimaatverandering?

Er is een heel oud proefje om aan te tonen dat de stijging van het zeewater door smelten van ijs onzin is.

Neem een glas water, gevuld met ijsblokjes.

Na het smelten zal je zien dat er vrijwel geen stijging van het water is, het meeste ijs (net zoals de poolkappen) zit immers onder water. Ook zet water uit bij het bevriezen...

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Wat voor gevolgen komen er door klimaatverandering?

P van Gelderen schreef:Er is een heel oud proefje om aan te tonen dat de stijging van het zeewater door smelten van ijs onzin is.

Neem een glas water, gevuld met ijsblokjes.

Na het smelten zal je zien dat er vrijwel geen stijging van het water is, het meeste ijs (net zoals de poolkappen) zit immers onder water. Ook zet water uit bij het bevriezen...
Dit gaat over zee-ijs ja. Als landijs smelt stijgt de zeespiegel zeker wel.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Wat voor gevolgen komen er door klimaatverandering?

Het onderwerp lijkt me meer op zijn plaats in het forum Duurzaamheid Klimaat. Bij deze verplaatst.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Wat voor gevolgen komen er door klimaatverandering?

Zeespiegel stijgt door en smeltend ijs op het land en het stijgen van de temperatuur van de zeeën die dan dus uitzetten.

vg
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 675

Re: Wat voor gevolgen komen er door klimaatverandering?

joe-kok schreef:Wat voor gevolgen komen er door Klimaatverandering?

Dus dan heb ik dingen als het smelten van de poolkapen.
Als de CO2 emissies blijven stijgen en

als dit CO2 niet uit de atmosfeer verdwijnt en

als de temperatuurgevoeligheid vooor CO2 hoog ligt

dan wordt het benelux klimaat vergelijkbaar met dat van Portugal.

Er is geen aanwijzing dat de stormachtigheid zal veranderen, en de zeespiegel zal deze eeuw maximaal 80 cm rijzen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat voor gevolgen komen er door klimaatverandering?

Er is geen aanwijzing dat de stormachtigheid zal veranderen, en de zeespiegel zal deze eeuw maximaal 80 cm rijzen.
Klopt, en ongeacht of dat nou aan ons ligt of juist absoluut niet vind ik dat toch geen prettige gedachte.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Wat voor gevolgen komen er door klimaatverandering?

Ger schreef:collegavanerik schreef:
Er is geen aanwijzing dat de stormachtigheid zal veranderen, en de zeespiegel zal deze eeuw maximaal 80 cm rijzen.
Klopt, en ongeacht of dat nou aan ons ligt of juist absoluut niet vind ik dat toch geen prettige gedachte.


Ik vindt het een heel geruststellende gedachte, dijken worden al ontworpen met een extra veiligheidsmarge van 50 cm bovenop de berekende hoogte, bovendien hebben we elke vijf jaar een dijk-APK. Honderd jaar en 80 cm is dan heel ver weg. Collegavanerik heeft gelijk: er zitten een heleboel als-en op de klimaathype. Theo Richel vatte het heel mooi samen: "Als mijn grootmoeder een vrachtauto was, dan had ze wielen"
Don't just talk, show your work.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Wat voor gevolgen komen er door klimaatverandering?

Hans Erren schreef:Klopt, en ongeacht of dat nou aan ons ligt of juist absoluut niet vind ik dat toch geen prettige gedachte.

Ik vindt het een heel geruststellende gedachte, dijken worden al ontworpen met een extra veiligheidsmarge van 50 cm bovenop de berekende hoogte, bovendien hebben we elke vijf jaar een dijk-APK. Honderd jaar en 80 cm is dan heel ver weg. Collegavanerik heeft gelijk: er zitten een heleboel als-en op de klimaathype. Theo Richel vatte het heel mooi samen: "Als mijn grootmoeder een vrachtauto was, dan had ze wielen"
Zoals Pat Doody (een autiriteit op dat vlak) zegt je bent beschermd tegen een een in duizend jaar event, wat als dat event er morgen is.

Harde kust defensie is op dat vlak uitzichtloos. Net zoals alle oevers rechttrekken ook grotendeels uitzichtloos was. De kust en rivieren zijn dynamische systemen deze proberen statisch te maken is een illusie die men zwaar zal betalen. De laatste jaren heeft men dit ook ingezien en heeft men zich meer en meer toegespitst op het verdedigen wan de kust met zachte technieken, duinegordels ontwikkelen die sporadisch het overvloed aan water door de harde kust verdediging weg gestoten opvangt. Men gebruikt strand suppleties en op plaatsen waar het echt een dwaasheid is om te blijven organiseert met ‘planned retreats’.

Nederland zit wel in een positie die op dat vlak moeilijker ligt omdat het voor Nederland nogaltijd meer geld zou kosten om te verliezen wat ze verdedigen dan om geld te pompen in de verdediging. Het is ook zo dat jullie de beste verdediging hebben wat logisch is maar vergeet niet hoe harder je tegen iets vecht hoe harder de klap zal zijn als je verliest. Je bent verdedigd tegen een een in duizend jaar event alleen als die morgen er is …. Tja…
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: Wat voor gevolgen komen er door klimaatverandering?

Door het stijgen van de temperatuur komt er meer water vrij.Dit water zal niet alleen het zeewater doen stijgen maar ook massaal verdampen en wolken vormen.Die zullen weer grote stukken van de hemel bedekken en de temperatuur wat milderen.Het zal dan misschien regenen op plaatsen waar het in jaren niet geregend heeft.Nieuwe plantegroei zal ontstaan en zijn bijdrage leveren om CO2 terug in O2 om te zetten.Deze temperatuurschommelingen zijn voor de aarde normaal,gezien over duizende jaren.Wat er wel voor grote problemen kan zorgen zijn de tropische ziektes die hier vaste voet kunnen krijgen.Duizende mensen komen uit tropische gebieden dagelijks toe op onze europese vliegvelden.

Wat ze meebrengen op hun lichaam,in hun kleren en bagage zou hier opeens kunnen gedijen,wat nu nog niet het geval is.Kort voor de tweede wereldoorlog was er nog malaria in zuid Europa.Malaria en nog veel van die andere leuke dingen zijn we nog verre van de baas.In een waterrijk land zoals Nederland zou,als het klimaat daar voor geschikt wordt,de malariamug,duizende slachtoffers maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Wat voor gevolgen komen er door klimaatverandering?

Door het stijgen van de temperatuur komt er meer water vrij.Dit water zal niet alleen het zeewater doen stijgen maar ook massaal verdampen en wolken vormen.
Nee hoor, hoezo? Dat wateroppervlak van de aarde is al ruim 70 %, een paar procent meer of minder maakt voor de vochtstroom richting atmosfeer weinig uit. En dan nog, warmere lucht kan meer vocht bevatten, zodat er geen enkele reden is om aan te nemen dat er meer bewolking zal komen.
Die zullen weer grote stukken van de hemel bedekken en de temperatuur wat milderen.
Dit zal dus ook niet het geval worden.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer