Alternatieve zorg - 'geneeskunde zonder bewezen werking is kwakzalverij'

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12.262

Re: Alternatieve zorg - 'geneeskunde zonder bewezen werking is kwakzalverij'

Zoals de wetenschappers nu opereren zijn ze mede verantwoordelijk voor de lakse houding op dit gebied ,er ontstaat een opinie uit onweten die erop baseert dat de wetenschap wel oplossingen gaat bieden voor de vervelendste ziektes in onze samenleving.Een fataal geloof dat als een rode draad door ons gedrag loopt. .
Wat is er mis met het idee dat de wetenschap oplossing levert voor zo'n beetje iedere denkbare aandoening? Het scala aan succesvolle, reguliere, behandelingen loopt van pakweg medicatie tegen aambeien tot zwarte dood (pest), onbehandelbare aandoeningen zijn tegenwoordig de uitzondering.
En ja,wat mij betreft gaat men bij behandelen hoge bloeddruk volledig anders te werk....Zet ze maar op de fiets en geef ze groenvoer. Ik heb geen zin eraan mee te betalen.
Van mij hoef je niet, maar sinds de invoering van het nieuwe zorgstelsel en het verdwijnen van de (niet verplichte) particuliere ziektenkostenverzekering laat de overheid je daarin helaas geen keuze meer. Overigens zou ik iemand met een flinke hartaandoening niet zo 123 op een fiets neerzetten - dat is ook niet altijd verantwoord.
Victory through technology

Berichten: 82

Re: Alternatieve zorg - 'geneeskunde zonder bewezen werking is kwakzalverij'

Eerst ervoor zorgen dat het niet zover komt met die hartproblemen is de logischte weg.. En daar is onze hele gezelschap gevraagt samenhangender te gaan denken.... En juist de wetenschap is hier gevraagd explicieter op enorme samenhangen te wijzen in plaats van alle energie in symptoombestrijding te investeren.Dat houdt namelijk de verkeerde denkwijze in stand.Overigens worden juist bij mensen met hartproblemen revalidatieprogrammas met sport doorgevoerd. Helaas aan het einde van het verhaal.

Hoe verminder je de stress die de ongezonde spiraal in stand houdt in onze maatschappij?Er is nog een lange lange weg te gaan samenhangend te denken en dit in te voeren,maar in dat geval zou de gedragsverandering bewijzen dat ze potentiaal heeft de gezondheid en de daarop gebaseerde wetenschap en haar zwaartepunten wezenlijk te veranderen.

Dit exessieve beloningssysteem is op meerdere gebieden niet in orde.

Berichten: 12.262

Re: Alternatieve zorg - 'geneeskunde zonder bewezen werking is kwakzalverij'

Ik denk dat je je wel moet realiseren dat de geneeskunde levert wat mensen graag willen hebben: Natuurlijk heeft lifestyle een grote invloed, iedereen weet dat, maar weinig mensen zitten daarop te wachten. Patienten zijn de klanten van de geneeskunde, en als die graag ongezond willen leven om vervolgens de gevolgen daarvan middels medicatie te managen, so be it.

Preventieve geneeskunde in de in van gezond leven en dergelijke is niet specifiek het terrein van de alternatieven, ook de reguliere wetenschap kan daarvoor in prima adviezen voorzien. Die adviezen opvolgen is vervolgens ieders eigen verantwoordelijkheid - zolang men daar niet op zit te wachten is zelfs het best gefundeerde advies slechts een loze letter.
Victory through technology

Berichten: 55

Re: Alternatieve zorg - 'geneeskunde zonder bewezen werking is kwakzalverij'

The Don schreef:Dit kun je ook omdraaien natuurlijk, een kwakzalver zal uiteraard zien wat hij wil zien en dit overdragen aan de patient. Dit heeft niets met wetenschap te maken.

Ik begrijp ook niet zozeer wat de gevestigde wetenschap hier mee van doen heeft. Het is toch niet de schuld van de wetenschap dat bepaalde kwakzalvertechnieken onbewijsbaar zijn? Als een techniek geen kwakzalverij is dan moeten er duidelijke bewijzen op tafel komen. Het feit dat het in de geschiedenis van zeg de acupunctuur en homeopathie nog niet gelukt is om een sluitende wetenschappelijke bewijsvoering te leveren lijkt me voldoende om te kunnen zeggen dat het hier om kwakzalverij (oftewel "alternatieve behandelmethoden" pi.gif ) gaat.


Het heeft volgens u niets met wetenschap te maken omdat de wetenschap (lees wetenschappelijke methode) zichzelf beperkingen oplegt waardoor een aantal andere wegen (tot behandeling) principieel niet worden bewandeld en zelfs uitgesloten. Daardoor sluit de gevestigde wetenschap zichzelf af voor alternatieve benaderingen.

En het is ook niet de schuld van de zgn. "kwakzalvers" dat de effecten niet "bewijsbaar" zijn. Want bij het woord "bewijs" hoort impliciet de gevestigde wetenschappelijke interpretatie van dat woord en deze blijkt anno 2007 te kortzichtig. Nogmaals een bewijs hangt niet enkel af van de argumenten die aangevoerd worden maar tevens van de bereidheid een argument te accpeteren. Als iemand via bv. handoplegging geneest, dan is de genezing op zich het bewijs dat het werkt. Ook al kan men niet aanwijzen hoe het werkt.

Ik zie overigens in het psychiatrisch werkveld hoe het klassieke medische model ook niet werkt (van alle chronische schizofrene patiënten in een psychiatrisch ziekenhuis die ik in een tijdsspanne van 3 jaar heb gevolgd is er niet één ontslagen) en toch wordt de behandelwijze niet als kwakzalverij bestempeld.
Alles is altijd overal tegelijkertijd.

Onbezonnen respect voor gezag is de grootste vijand van wijsheid.

Berichten: 12.262

Re: Alternatieve zorg - 'geneeskunde zonder bewezen werking is kwakzalverij'

Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Alternatieve zorg - 'geneeskunde zonder bewezen werking is kwakzalverij'

Laten we aub ontopic blijven. Het gaat hier om "geneeskunde" zonder einge wetenschappelijke onderbouwing, de meeste posts raken hiervan erg verwijderd
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.

Re: Alternatieve zorg - 'geneeskunde zonder bewezen werking is kwakzalverij'

Daarnaast blijf ik van mening dat alternatieve geneeskunde berust op het placebo effect en dus alleen duidelijk effect kan hebben op psycho somatische aandoeningen. Een ander mooi voorbeeld zijn de gebedsgenezers die op dezelfde wijze mensen "genezen" alleen zijn er geen pogingen ondernomen van deze "genezers" om wetenschappelijk bewijs van hun beweringen te overhandigen. Hetzelfde geldt voor alternatief genezers die wanneer ze om wetenschappelijke bewijs gevraagd wordt aankomen met argumenten "er is geen geld voor", "de farmaco mafia werkt tegen", "bewijzen is niet mogelijk vanwege individualistische werkingsmechanismen". Dat is allemaal prima natuurlijk maar stop dan met het roepen om waardering vanuit wetenschappelijke kringen. Wetenschappers staan alleen open voor overtuigende bewijzen, je kunt dit oogkleppen noemen maar gelukkig hebben deze oogkleppen ons wel verlost van de meeste vormen van kwakzalverij (aderlaten, humorenleer, lobotomie)


Ik zou willen voorstellen op www.iocob.nl eens te surfen, daar staan enorm veel referenties naar goede reguliere tijdschriften waar complementaire en alternatieve vormen van behandelen onderzocht zijn, en duidelijk met postieve resultaten.

Re: Alternatieve zorg - 'geneeskunde zonder bewezen werking is kwakzalverij'

ik heb niets gelezen van dit onderwerp, maar wat ik jammer en spijtig vind, is dat vele mensen denken dat dingen uit de natuur sowieso beter zijn dan de westerse medicijnen. Vaak omdat ze het woord 'synthetisch' zien als synoniem van 'slecht'... Wat ze niet beseffen is dat veel westerse evidence based medicines, vaak isolaten zijn van plantenextracten en op een goedkope manier zijn nagemaakt om de vraag te bevredigen... Het zijn dus exact dezelfde stoffen.

Bovendien kunnen in plantenextracten of plantenmateriaal ook ongewenste stoffen aanwezig zijn, wat weer voor bijwerkingen kan zorgen...Veelal 'denken' mensen te weten wat goed is en niet, terwijl ze geen kennis van de middelen hebben genomen...

@ topic... Over niet bewezen geneeskunde kan ik snel antwoorden: psychologische 'ziektes' mits je ze zo mag benoemen kunnen hier baat bij hebben, maar 'echte' ziektes moeten met 'bewezen effectieve middelen' worden behandeld, anders is dit naar mijn mening in strijd met de wet van hippocrates...

ayurveda wordt gezien als alternatief, maar laten we niet alle alternatieve geneeswijzen onder de noemer 'onbewezen' zetten... Ayurvedische en Chinese kruiden zijn wel degelijk wetenschappelijk getest.. en van vele kruiden en geneeswijzen is bewezen dat ze werkzaam zijn. Zowel cellulair (in vitro, in vivo) als in 'double blind cases'

Reageer