[Folding] Vouwen kan ook met je videokaart

Moderator: Jan van de Velde

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

[Folding] Vouwen kan ook met je videokaart

Het was een beejte ondergeneeuwd in het gigafoldingtopic, dus breng ik het hier even unsubtiel onder de aandacht:

Als je een Radeon X1900 of X1950 hebt (en ook de opvolgers), kun je gemiddeld 40x zo snel vouwen als met je CPU. ATi maakt hiervoor gebruik van Stream computing, alsik het goed heb dezelfde technologie die ook toegepast wordt bij het vouwen met de PS3.

Meer details: http://folding.stanford.edu/FAQ-ATI.html

Heb jij dus zo'n super-de-luxe kaart: vouwen! :)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 203

Re: [Folding] Vouwen kan ook met je videokaart

En met een Radeon 9600 TX kan het dus niet....?
dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Folding] Vouwen kan ook met je videokaart

http://fahwiki.net/index.php/GPU_FAQ leert me dat dat niet het geval is. Helaas. :)

Meer info op [url=http://Which%20cards%20are%20supported]deze pagina[/url]?, ff zoeken op

Code: Selecteer alles

Which cards are supported?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Folding] Vouwen kan ook met je videokaart

Nou als het goed is doe ik nu ook mee... met 2 pc's wel te verstaan. Mijn naam, gmK, was alleen al bezet, dus ik heb er gmK-WSF van gemaakt. Ben benieuwd hoe hard het loopt ;)

De ene pc die dag en nacht aan staat is een P4 1,7GHz en deze pc die best wel vaak aanstaat (behalve als ik slaap ;) ) is een Intel Duo Core 6400 met een ati1950... moet toch wel lekker opschieten hoop ik zo :mrgreen:

[edit]

Zijn er eigenlijk nog optimalisatie mogelijkheden, aangezien deze pc een duo core is en ik ergens las dat een ati videokaart er voor kon zorgen dat het geheel zo'n 40x sneller gaat...

[/edit]

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Folding] Vouwen kan ook met je videokaart

met een ati1950
Heb je die videokaart ook ingezet voor Folding? Met een ATi videokaart uit de 19xx en 18xx serie kun je meedoen en vouw je zelfs nog sneller dan met een Playstation 3. Superdeluxe turboboost snelheid dus. :(

Zie ook deze post.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Folding] Vouwen kan ook met je videokaart

Wordt mijn videokaart dan niet standaard meegepakt???

Oh en de download link werkt geloof ik niet van het artikel waar je naar verwijst.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [Folding] Vouwen kan ook met je videokaart

En weer een nieuwe vouwer gevonden :( En het is.... de computer die een verdieping beneden staat :? Een nieuwe naam zal er niet in de rankings komen aangezien ie onder mijn naam vouwt, maar het helpt wel :(
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Folding] Vouwen kan ook met je videokaart

gmK schreef:Wordt mijn videokaart dan niet standaard meegepakt???

Oh en de download link werkt geloof ik niet van het artikel waar je naar verwijst.
Nu wel. :(

Voor je videokaart moet je een ander programma installeren. Dit komt omdat niet alle videokaarten door folding@home ondersteund worden (de meeste niet zelfs) en het zelfs schadelijk is om het programma te draaien op videokaarten waar het niet ondersteund wordt. Dus gewoon even een extra programmaatje downloaden en installeren, dan vouw je gewoon tegelijk met je CPU en met je GPU.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Folding] Vouwen kan ook met je videokaart

Er staat in je post het volgende:

"Je moet wel even de overdrive uitschakelen, omdat het vouwen stopt als de kloksnelheid veranderd. Dit doe je in het stuurprogramma van je videokaart, welke in je configuratiescherm te vinden is."

Waar moet ik precies zoeken??? Configuratiescherm is nogal groot.

Verder vroeg ik mij af wat bij de configuratie het handigste is om te doen, je core priority op 'lowest possible' zetten of op 'slightly higher'. Het lijkt namelijk wel of 'lowest possible' uiteindelijk meer CPU percentage oplevert.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Folding] Vouwen kan ook met je videokaart

gmK schreef:Er staat in je post het volgende:

"Je moet wel even de overdrive uitschakelen, omdat het vouwen stopt als de kloksnelheid veranderd. Dit doe je in het stuurprogramma van je videokaart, welke in je configuratiescherm te vinden is."

Waar moet ik precies zoeken??? Configuratiescherm is nogal groot.
Leuke vraag. Ik heb zelf namelijk geen ATi en heb me gebaseerd op info van anderen (zoals je daar ook kunt lezen). Zie je nergens iets van met de naam ATI verschijnen? Anders moet je misschien even zoeken in de afdeling beeldscherm. Geef even een seintje als je weet waar het precies staat, dan kan ik het aanpassen.
Verder vroeg ik mij af wat bij de configuratie het handigste is om te doen, je core priority op 'lowest possible' zetten of op 'slightly higher'. Het lijkt namelijk wel of 'lowest possible' uiteindelijk meer CPU percentage oplevert.
Da's vreemd. Lijkt me niet te horen. Enniewee: tenzij je nog andere distributed computing programma's draait zou ik gewoon lowest possible gebruiken. Dan kun je in principe weinig last krijgen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Folding] Vouwen kan ook met je videokaart

Na ff gespit te hebben in de meest logische opties heb ik het gevonden. Standaard staat je overdrive uit.

Hier kun je het vinden:

Ga bij Beeldscherm (te vinden in het configuratiescherm of rechtermuisknop op je bureaublad en dan eigenschappen) naar het tabblad instellingen. Klik hier rechtsonderin op geavanceerd. Dan verschijnt er een nieuw schermpje met een aantal tabbladen waarvan 1 tabblad je Catalyst ® Control Center of iets dergelijks is, deze moet je hebben. Op dit tabblad kun je maar 1 ding doen en dat is op een button klikken waarop staat... jawel, ATI Catalyst ® Control Center. Wanneer je dit voor het eerst doet krijg je de vraag of je de basis functies wil, of dat je geavanceerde instellingen wil. Ik heb zelf voor de geavanceerde gekozen en weet dus niet of je de ATI Overdrive functie ook in de basis instellingen terug kan vinden.

Goed vanaf daar wijst het denk ik vanzelf :( (aangezien het toch al standaard uit staat).

[edit]

ik merk wel dat je niet EN de GPU versie kan laten draaien EN de CPU versie. Hebben anderen hier ook last van??? Of heeft iemand hier een oplossing voor?

[/edit]

Nou, ik mag mijn vorige bericht nu al niet meer wijzigen :(

Enniejweej, ik heb gemerkt dat je niet EN je CPU versie van het programma kan laten draaien EN tegelijkertijd op dezelfde pc ook je GPU versie van het programma kan laten draaien.

Verder zal ik nu waarschijnlijk moeten wachten totdat mijn CPU versie zijn huidige taak afheeft voordat ik mijn GPU versie kan aanzetten, anders is al het werk tot nu toe voor niets geweest.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [Folding] Vouwen kan ook met je videokaart

Jammer dat je ze niet allebei kunt gebruiken. Dan raad ik je iig aan om na het inleveren van je CPU-WU over te stappen naar je GPU. Die vouwt immers vele malen sneller.

In elk geval bedankt, en ik ga je stukje opnemen in de FAQ.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Folding] Vouwen kan ook met je videokaart

Nu wilde ik net mijn GPU versie van de software starten, maar toen kreeg ik de melding dat het bestand 'd3dx9_30.dll' niet gevonden kon worden. Nu heb ik hier wel de .dll gevonden, maar waar moet ik dat bestand neerzetten?

In welk pakket hoort dat bestand uberhaupt in te zitten?

Volgens dit topic op tweakers moet je voor het betreffende .dll bestand je DirectX updaten naar de versie van februari 07.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Folding] Vouwen kan ook met je videokaart

Inmiddels heb ik gevonden dat je 'd3dx9_30.dll' in je windows/system moet zetten. Dan werkt het programma.

Gebruikersavatar
Berichten: 175

Re: [Folding] Vouwen kan ook met je videokaart

Nouja ondanks dat ik dan meerdere posts onder elkaar kwak blijf ik mijn bevindingen maar even doorposten voor wanneer andere mensen hier tegenaan lopen. De modjes vinden het vast niet erg... het is tenslotte voor het goede doel :(

Het programma draait nu zo'n kwartier... echter doet het niet wat ik tot nu toe gezien heb bij de normale CPU versie, dat wil zeggen een WU binnen halen, frames berekenen en de WU weer opsturen. Tot nu toe zie ik mijn GPU versie van alles doen. Hij maakt vooral stappen (step 1, step 2 enz die je ook ziet wanneer je met de CPU-versie een nieuwe WU binnenhaalt). Echter inmiddels sta ik na een 15 a 20 minuten op stap 137. In de tussentijd zie ik het programma continu communiceren met de servers... maar wat hij nou aan het doen is... geen idee. Af en toe zie ik wel wat bekends staan dat lijkt op het berekenen van frames (zo zag ik bijvoorbeeld 2 keer staan dat ie een taak had gekregen met 25 miljoen frames) maar na nog geen minuut is dat weer weg en komt er weer een volgende stap. Het is ook niet zo dat het allemaal losse WU's zijn die hij processed per stap, want de finished WU's teller blijft op 0 staan. Ik begrijp dus niet echt goed wat het proggie aan het doen is.

Inmiddels op de statistieken pagina gekeken, maar daar staat dat ik wel continu WU's aan het afleveren ben... hoe langer het duurt hoe vager het is :D

Reageer