Titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 30

Titratie

Hallo

we hebben bij scheikunde practicum opdracht gedaan met titratie van citroenzuur. Hij ging als volg:

1. eerst hebben we met beide stoffen in een erlenmeyer gedaan verdunt met gedistantieerd water.

2. de indicator fenolftaleïen toegevoegd.

3. we hebben gekeken tot bij zeer licht rose werden.

hier van wisten we van de een dat er 70mg/ml in zat en de ander onbekend was.

nu was de onbekende al een heel klein beetje troebel met als gevolg dat deze absoluut niet zeer licht rose werd. dus heb ik het gevraagd en beide waren volgens de leraar gelijk, de bekende was zeer licht rose en de onbekend was een hele ander kleur dan rose of paars.

nu heb ik de volgende vragen

1. hoe kan ik bepalen dat ze toch gelijk zijn als de kleur anders is door dat het troebel is?

2. is fenolftaleïen wel een goed indicator omdat het omslagtraject begint bij 8,2 pH(uit de basis binas vmbo KGT) en het eindig bij 10pH. want mij lijkt het loogies dat hij beginen moet bij 7pH.

PS: de onbekende critoenzuur komt gewoon uit de winkel, voor de bereiding van eten.
Mijn exuse voor mijn speling. Ben dyslexie.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Titratie

Heb je dat andere draadje over citroenzuur in dit forum al gelezen?

Equivalentiepunt van citroenzuurtitratie ligt bij pH van Na3Citraat en dat is boven 7, zelfs boven 8.

Gewoonlijk worden vruchtensappen getitreerd tot een pH van 8,1

Je verhaal over troebel en kleur is niet duidelijk voor lezers die het niet gezien hebben.

Je kunt met een pH meter of pH strips meten om te zien of je ongeveer bij pH 8 - 8,5 zit aan eind van titratie.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2.504

Re: Titratie

Bedoel je met troebel en kleur dat de indicator het omslaggebied aangeeft?

Ik moest vandaag nog pH waarden bepalen van onbekende stoffen.

Eerst blauw en rood lakmoes nemen en een druppeltje erop laten vallen

Wordt het blauw rood en rood blijft rood, ligt de pH onder 5

Wordt het rood blauw en blijft blauw blauw, ligt de pH boven 8

Veranderen ze allebei, dan liggen ze tussen die twee pH waarden.

Andere indicatoren die we gebruikten waren fenoftaleïne en tashiro

als bij toevoeging van fenotaleïne de kleur omslaat naar(dit alles in een verdund mengsel, in water dus):

*rood-violet, ligt de pH boven 9.8(literatuurwaarde)

*kleur onveranderd, pH beneden 8.2

*rood-violet lijkt te komen maar het gaat heen en weer: tussen de 2

voor tashiro:

*violet kleur na toevoeging: pH kleiner dan 4.4

*groen kleur na toevoeging: pH groter dan 5.8

misschien handig, misschien niet

EDIT: ik zie dat je iets zoekt om pH 7 mee aan te geven... simpel: neem lakmoes rood en lakmoes blauw, veranderen ze allebei niet, dan heb je pH=7

Of als je het extreem wilt doen, neem je eerst wat broomcresolpaars en kijkt of de kleur paars wordt, wat betekent pH groter dan 6.8

dan gewoon cresolrood. wordt de kleur oranje=> pH 7 of minder :)

alles in waterige oplossing natuurlijk
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Reageer