Omvormer van 230 volt naar 110 volt 60 hertz

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Omvormer van 230 volt naar 110 volt 60 hertz

Trafo's van 230 (220) naar 110 (115-110) heb ik inmiddels in alle gewichten, maten en vermogen.

Ik kan werkelijk NIETS vinden dat in staat is om de freq. (d.m.v. electronica) behoorlijk om te zetten,

aan de primaire zijde, naar 60 Hertz !

Ik heb diverse motorgestuurde apparaten uit de USA die met de 50 hz niet geheel kunnen doen

wat moet ! (60 >>50 Hz = bijna 20 % verlies op het vermogen ??)

Het opgenomen vermogen is per apparaat doorgaans niet veel groter dan / als ca. 100 / 250 watt.

Ik kan geen schema's vinden hiervoor....................

Wie oh wie komt er met een passende oplossing, tegen betaling :-) Wij werken hier niet tegen betaling

Ik word van het zoeken alleen al helemaal suf :-(

Email mij SVP ! -- email niet toegestaan --

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Omvormer van 230 volt naar 110 volt 60 hertz

nlbears schreef:Trafo's van 230 (220) naar 110 (115-110) heb ik inmiddels in alle gewichten, maten en vermogen.

Ik kan werkelijk NIETS vinden dat in staat is om de freq. (d.m.v. electronica) behoorlijk om te zetten,

aan de primaire zijde, naar 60 Hertz !

Ik heb diverse motorgestuurde apparaten uit de USA die met de 50 hz niet geheel kunnen doen

wat moet ! (60 >>50 Hz = bijna 20 % verlies op het vermogen ??)

Het opgenomen vermogen is per apparaat doorgaans niet veel groter dan / als ca. 100 / 250 watt.

Ik kan geen schema's vinden hiervoor....................

Wie oh wie komt er met een passende oplossing, tegen betaling :-)

Ik word van het zoeken alleen al helemaal suf :-(
Werken tegen betaling is helemaal niet de bedoeling van dit forum denk ik.

Ik denk dat jij een schakeling moet hebben die gebasseerd is op IGBT's (Insulated Gate Bipolar Transistor) Dit zijn transistoren die een relatief hoog vermogen kunnen schakelen met een kleine stuurspanning. Een andere mogelijkheid is werken met een thyristor schakeling.

Met beide componenten kan je perfect een invertor schakeling bouwen.

Afbeelding

Ik wil geen reclame maken voor een bepaalt bedrijf maar ik heb net gemerkt via google dat bijvoorbeeld Magnetek apparaten verkoopt die spanning kunnnen regelen van 0-460VAC en de frequentie tussen 0-400Hz.

Zelf bouwen van een invertor aan de hand van een schema is natuurlijk ook mogelijk maar dit is niet zo makkelijk.

Veel succes !!

Re: Omvormer van 230 volt naar 110 volt 60 hertz

Welk apparaat?De kans is groot dat 50 of 60 Hz voor dit toestel helemaal geen verschil maakt.

De wisselspanning wordt waarschijnlijk toch in gelijkspanning omgezet.

Wij hebben eens de voedingstransfo vervangen in een toestel dat van Amerika kwam.220V/15V 50 Hz

Zonder geklungel met een extra toestel direct aangepast.Eén uur om te gaan kopen en 10 min om te plaatsen.

Prijs:14 EU

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Omvormer van 230 volt naar 110 volt 60 hertz

Ik denk dat de TS het over stappenmotors heeft, en daar is de frequentie wel zeker belangrijk.

Ik kan ook even niet zo 1-2-3 op een schematje komen die dit zou moeten doen.

Je zou een ouwerwetse functie generator kunnen kopen http://www.fbk.com/test-measurement/pfg605.asp

en dan een versterkerschemaatje. Want dat ding hierboven kan maar 20Watt aan.

Over dat 'tegen betaling' er bestaat natuurlijk altijd de mogelijkheid voor een 'gulle gift':

[topic="25686"]Officiële sponsoren en donateurs[/topic]

Berichten: 12.262

Re: Omvormer van 230 volt naar 110 volt 60 hertz

Wat je ook kan doen: een amerikaanse omvormer voor bijv gebruik in de auto aanschaffen, die zal 110V/60Hz geven van een 12V gelijkspanning. Deze kun je vervolgens aan een europese voeding hangen. Dit is natuurlijk een omweg en niet erg efficient, maar wel met kant-en-klaar apparaten te doen mits het vermogen beperkt is.
Victory through technology

Reageer