Hydrolyse

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Hydrolyse

Als je het fenomeen hydrolyse bekijkt:

Wij krijgen een oef waarbij we de PH moeten berekenen van een oplossing die formeel 0,100M is aan NaOAc

er wordt eerst de ionasitie gesteld:

NaOAc -->Na+ + OAc-

en dan gaan ze er ineens van uit dat OAc- hydrolyseert:

OAc- + H20 --> HOAc + OH-

Bij dit vb weet je nu dat het anion gaat reageren (omdat dit in de cursus staat) maar stel nu dat het een andere verbinding is waar je niet weet of het kation of anion gaat reageren, hoe kan je dat dan zien ?

Berichten: 704

Re: Hydrolyse

in dit geval is het gewoon een neutralisatiereactie --> moet je volgens mij wel kunnen herkennen :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: Hydrolyse

in dit geval is het gewoon een neutralisatiereactie --> moet je volgens mij wel kunnen herkennen :shock:
Dit is niet echt een neutralisatiereactie. Het is een evenwichtsreactie.

Acetaat is een zwakke base. Als het met een H3O+ reageert ontstaat een zwak zuur. Het H-tje wordt als het ware over en weer gegooid. Dit heet een dynamisch evenwicht.

Om het evenwichtspunt te bepalen bepaald men de evenwichtsconstante(in dit geval heet het de zuur- of baseconstante)

Als men van de reactie:

OAc- + H20 --> HOAc + OH-

als men de evenwichtsconstante wil bepalen worden alle concentraties van de reagerende deeltjes in evenwicht na de reactie vermenigvuldigd en gedeeld door de vermenigvuldiging van de concentraties van alle

reagerende deeltjes voor de reactie.

De concentratie water is ten opzichte van het acetaat zoveel aanwezig dat de waterconcentratie niet veranderd. Daardoor is deze altijd per definitie 1. In formulevorm levert dit: (tussen haken betekent concentratie)

Reactieconstante = [HOAc]*[OH-] / [OAc-]

Hoe hoger deze constante is hoe basischer. dit wil dus zeggen dat er weinig Ac-overblijft en veel OH- gevormd wordt. is deze laag blijft er veel OAc-over. Dit principe is ook te gebruiken bij zuren. Hierbij worden de reagerende deeltjes hetzelfde berekend. Alsje de twee konstnte vermenigvuldigd krijg je +- 10E-14.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Reageer