Maximale hoeveelheid neerslag

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Maximale hoeveelheid neerslag

Je hebt 15 ml 0,15 M ijzer(II)chlorideoplossing en 30 ml 0,2 M Natriumfosfaatoplossing.

Wat is de maximale hoeveelheid neerslag?

Ik ben zover gekomen tot:

- het maken van de reactievergelijking

- de verhouding

- het aantal mol ijzer(II)chloride-oplossing en natriumfosfaatoplossing.

maar dan moet je bepalen welke stof in overmaat aanwezig is, aangezien je de beperkende factor te pakken moet krijgen.

Wie kan mij helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Maximale hoeveelheid neerslag

Stel dat de verhouding 3:1 is (slechts een voorbeeld). Dan zou 3 ml ijzer(II)chloride reageren met 1 ml natriumfosfaatoplossing. De 15 ml ijzer(II)chloride zou dan compleet op kunnen reageren met 5 ml natriumfosfaatoplossing. De overige natriumfosfaatoplossing zal dan neerslaan.
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 2.504

Re: Maximale hoeveelheid neerslag

Welke stof er in overmaat is zie je door de mol-balans te maken...

hoeveel mol is er voor en na de reactie... welk geraakt eerst op en verhindert de reactie om aan het rechterlid meer mol te krijgen?
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 12

Re: Maximale hoeveelheid neerslag

kan iemand deze som misschien voor mij uitwerken?

ik snap er niets van vanaf waar ik ben vastgelopen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: Maximale hoeveelheid neerslag

cld-er2007 schreef:kan iemand deze som misschien voor mij uitwerken?

ik snap er niets van vanaf waar ik ben vastgelopen
Als je jouw uitwerkingen hier plaats, kunnen we er eens naar kijken waar de fout zit :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 186

Re: Maximale hoeveelheid neerslag

Stel dat de verhouding 3:1 is (slechts een voorbeeld). Dan zou 3 ml ijzer(II)chloride reageren met 1 ml natriumfosfaatoplossing. De 15 ml ijzer(II)chloride zou dan compleet op kunnen reageren met 5 ml natriumfosfaatoplossing. De overige natriumfosfaatoplossing zal dan neerslaan.
Sorry Patrick, maar hier is wel wat loos in je redenering ...

1) Zulke verhoudingen geldt enkel in geval van mol en niet in volume. (Ja soms wel, maar lang niet altijd)

2) Het natriumfosfaatoplossing zal helemaal niet neerslaan, maar wel het gevormde ijzerfosfaat. Je zal dus moeten berekenen hoeveel ijzerfosfaat je maximaal kan bereiken met de beginoplossingen.

@cld-er...

Maar start eerst eens met de reactie hier op te schrijven, dan kunnen we verder redeneren.

Reageer