Soortelijkgewicht bepalen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Soortelijkgewicht bepalen

Ik ben opzoek naar een methode om elektronisch het soortelijk gewicht van dingen te bepalen.

Zou dit d.m.v. ultrasoon geluid kunnen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Soortelijkgewicht bepalen

Ik ben opzoek naar een methode om elektronisch het soortelijk gewicht van dingen te bepalen.
Dan denk ik dat je twee metingen zult moeten verrichten: elektronisch je massa meten, en elektronisch je volume meten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Soortelijkgewicht bepalen

spruce schreef:Ik ben opzoek naar een methode om elektronisch het soortelijk gewicht van dingen te bepalen.

Zou dit d.m.v. ultrasoon geluid kunnen?
Het probleem is dat het op zeer grote snelheid moet gebeuren.

Een bemonstering van een klein gedeelte zou ook al voldoende kunnen zijn.

Stel ik vuur een ultrasoon geluid af op een cm3 en ik meet daarbij hoeveel van dat geluid ik weer terug ontvang, kan ik daarmee dan dichtheid bepalen of zit ik nu onzin te vertellen?

Berichten: 866

Re: Soortelijkgewicht bepalen

Ik vermoed dat je een duidelijker antwoord zal kunnen veroorzaken als je iets duidelijker bent over welk soort productie- of verpakkingsproces het gaat (vloeistof, poeder, stukgoederen of welke details je nog wil vrijgeven)

Geluk ermee. Ik ben benieuwd wat er als oplossing uitkomt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Soortelijkgewicht bepalen

spruce schreef:Het probleem is dat het op zeer grote snelheid moet gebeuren.

Een bemonstering van een klein gedeelte zou ook al voldoende kunnen zijn.

Stel ik vuur een ultrasoon geluid af op een cm3 en ik meet daarbij hoeveel van dat geluid ik weer terug ontvang, kan ik daarmee dan dichtheid bepalen of zit ik nu onzin te vertellen?
Helaas, dat laatste ben ik bang. Het terug ontvangen geluidsniveau zal eerder afhangen van vorm en reflectiviteit van je voorwerp (evt. verpakking) dan van dichtheid van je inhoud
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Soortelijkgewicht bepalen

Het is wel mogelijk om de dichtheid van een vloeistof te bepalen met ultrasoon geluid, maar dat is niet iets wat je even thuis of op school kunt doen. Het vergt zeer speciale apparatuur en het is beschermd met patenten.

Google met: ultrasonic "specific gravity"

of met: ultrasonic "liquid density"

of met: ultrasound "specific gravity"

of met: ultrasound "liquid density"
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer