rick

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

rick

hallo, ik vraag me af als je gewoon een reactie ziet, hoe kan je dan weten wat de reductor en wat de oxidator is????

dat heb je namenlijk nodig om de halfreacties compleet te maken..

wie kan me helpen

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: rick

Elke halfreactie schrijf je als een reductiereactie, de reductor is degene die in verhouding tot de andere stof sneller de neiging heeft elektronen heeft af te staan.

Dit wordt onder standaardomstandigheden uitgedrukt in het standaardelektrodepotentiaal E en zijn meestal te vinden in tabellenboeken, zoals een simpele Binas. Ered. < Eox.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 284

Re: rick

oxidatietrappen van uitgangsproducten en reactieproducten bepalen

stijging van OT = oxidatie

daling van OT = reductie

Berichten: 30

Re: rick

FF in normaal nederlands:-D

als je een reactie hebt moet je gewoon bekijken welke van de beginstoffen elektronen heeft afgestaan en welke elektronen heeft opgenomen...

je kijkt dus naar de ladingen.

Cu++ e- ----> Cu

dan is er een elektron van de cu naar de cu+ gegaan

want als de lading + is betekent dat dat er negatieve lading ontbreekt(elektronen dus) en als de lading - is betekend dat dat er negatieve lading te veel is(elektronen)

als je bijvoorbeeld NaCl als reactie produkt hebt weet je dat die bestaat uit Na+ en Cl-... zoweet je dus dat allicht Cl een elektron heeft opgenomen en allicht Na een elektron heeft afgestaan.
sterf!

Berichten: 284

Re: rick

Wat doe je dan bv met de toch eenvoudige analyse van H2O ?

2 H2O => 2 H2 + O2

Hier kom je met de ladingen geen stap verder om de elektronenuitwisseling te bepalen. Hier zal je dan toch de oxidatietrap moeten bovenhalen.

Reageer