Jood oplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Jood oplossing

Goede morgen,

Graag zou ik een vloeistof willen hebben met een dichtheid rond de 3 g.cm-3.

Kan iemand mij vertellen hoe ik hier het makkelijkste aan kan komen?

Alvast hartelijk bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Jood oplossing

Begrijp ik uit de onderwerptitel dat je een jood oplossing van die dichtheid wilt hebben?
β-Damascenon en maneschijn

Re: Jood oplossing

In ieder geval een vloeistof met een dichtheid van rond de 3 (en niet giftig / schadelijk).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Jood oplossing

waarom geef je dan de titel "jood oplossing"? Is "vloeistof van 3g/cm3gezocht" dan niet beter? Waar wil je heen met dit topic?
Appareo decet nihil munditia?

Re: Jood oplossing

Mijn excuses daarvoor.

Ik dacht dat alleen jood oplossing -als vloeistof- een dichtheid van rond de 3 zou kunnen halen....

Maargoed,

Kan iemand mij aangeven welke vloeistof ik het beste zou kunnen nemen en waar dit te verkrijgen is?

Re: Jood oplossing

Oja, vergeten te vermelden;

Ik wil een tweetal vaste stoffen van elkaar scheiden. Vandaar het topic.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Jood oplossing

Broom komt bij kamertemperatuur in de buurt maar is waarschijnlijk geen praktische stof om mee te werken.

Als het om dat laatste gaat kan je het beste op zoek naar een siliconenolie, polyetheenglycol of polypropeenglycol van de gewenste dichtheid.

Welke vaste stoffen wil je scheiden? Misschien is er een betere methode te bedenken.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 12.262

Re: Jood oplossing

Een soortelijk gewicht van 3 is wel erg hoog... vloeibaar broom komt eraan, maar of je met redelijk veilige middelen verder dan 2 komt betwijfel ik. Het zwaarste praktische dat ik me bedenken is verzadigd CsCl, dat is bij kamertemperatuur ongeveer 1.9
Victory through technology

Re: Jood oplossing

Jodium lost zeer slecht op in water.Eerst een kleine hoeveelheid kaliumjodide oplossen en dan gaat het vanzelf.

Re: Jood oplossing

Om ertsen te scheiden gebruikt men soms olie.De vloeistof wordt geroerd en er wordt onderaan lucht ingeblazen.Het ene product gaat bovendrijven en het andere zakt naar de bodem.Als men niet weet wat er juist te scheiden valt is het moeilijk een degelijk antwoord te geven.Geconcentreerde oplossingen van zouten van zware metalen in water bereiken zeker een redelijk hoog soortelijk gewicht.Ijzersulfaat?kopersulfaat?loodacetaat? bariumnitraat?cobaltchloride?etc.

Waarom jodium dat zonder toevoeging van kaliumjodide in water zeer moeilijk oplosbaar is?Bijde producten zijn bovendien peperduur.

Reageer