Aantal mogelijkheden bij loterij

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 91

Aantal mogelijkheden bij loterij

Hallo,

Ik vraag me af op hoeveel manieren men een loterij ticket kan invullen als men de getallen in stijgende volgorde moet invullen. Dus bijvoorbeeld

{5,8,19,34} zou een geldig ticket zijn

{6,4,8,1} zou niet geldig zijn

Men weet ook dat men n getallen moet kiezen uit m mogelijkheden.

Ik zou het ook graag weten als men meerdere keren dezelfde getal mogen invullen.

Iemand een idee?

Bvb

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Aantal mogelijkheden bij loterij

Ik denk hierbij aan de lotto, volgorde invullen geen belang.

Dus
\(C^m_n=\frac{m!}{n!(m-n)!}\)

Ik zou het ook graag weten als men meerdere keren dezelfde getal mogen invullen.
?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Aantal mogelijkheden bij loterij

Pongping schreef:Hallo,

Ik vraag me af op hoeveel manieren men een loterij ticket kan invullen als men de getallen in stijgende volgorde moet invullen. Dus bijvoorbeeld

{5,8,19,34} zou een geldig ticket zijn

{6,4,8,1} zou niet geldig zijn

Men weet ook dat men n getallen moet kiezen uit m mogelijkheden.
Wat kotje zegt, dus als bijvoorbeeld n=5 en m=80: "80 boven 5" =
\({80 \choose 5}\)
= 24040016
Ik zou het ook graag weten als men meerdere keren dezelfde getal mogen invullen.
Dan wordt het
\({{80+5-1} \choose 5} = {84 \choose 5}\)
= 30872016

In het algemeen:
\({{n+m-1} \choose n}\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Aantal mogelijkheden bij loterij

Zie ook hier, "herhalingscombinatie".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 91

Re: Aantal mogelijkheden bij loterij

Ja dit wist ik wel. Maar ik zou graag willen weten hoe men dat berekent als men in stijgende volgorde getallen moet invullen. Dus bijvoorbeeld {1,3,5,10} is goed maar {4,3,6,7} is niet goed. Begrijpen jullie wat ik vraag?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Aantal mogelijkheden bij loterij

Ja dit wist ik wel. Maar ik zou graag willen weten hoe men dat berekent als men in stijgende volgorde getallen moet invullen. Dus bijvoorbeeld {1,3,5,10} is goed maar {4,3,6,7} is niet goed. Begrijpen jullie wat ik vraag?
Wat hierboven staat is dat al. In stijgende volgorde komt overeen met "volgorde doet er niet toe", want ieder willekeurig setje getallen wil je maar één keer meetellen (n.l. die in stijgende volgorde).

Als het niet in stijgende volgorde moest, dan zouden de antwoorden zijn: 80!/75! als ze allevijf verschillend moeten zijn, of 805 als je ook meer dezelfde mag gebruiken.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 91

Re: Aantal mogelijkheden bij loterij

Maar als je een gewone combinatie doet, dan reken je toch allemaal mogelijkheden mee die niet correct zijn? Of begrijp ik het verkeerd...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Aantal mogelijkheden bij loterij

In een gewone combinatie is de volgorde niet van belang, je telt dus (5,2,3) bijvoorbeeld, maar dan niet (2,3,5).

Voor het aantal maakt dat echter niet uit: je telt de "juiste", of één "foute" maar in de plaats van één niet-getelde "juiste".
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Aantal mogelijkheden bij loterij

Bekijk het anders eens zo:
\({80 \choose 5} = \frac{80!}{75! \cdot 5!}\)
Nu neem je eerst een permutatie van 5 uit 80, dat is 80!/75!, dat is dan het aantal mogelijkheden om willekeurig 5 getallen te trekken. Dan tel je bijvoorbeeld {2,3,6,8,15} mee, maar ook {6,2,8,3,15} en {8,2,3,15,6} enz.

Nou wil jij ieder setje van 5 getallen maar één keer meetellen, namelijk precies die ene volgorde waarin het rijtje stijgend is. Daarom deel je nog eens door het aantal manieren waarop je ieder rijtje van 5 onderling kunt sorteren, en dat is 5!.

(Let dus op het verschil qua betekenis van permutatie en combinatie)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 91

Re: Aantal mogelijkheden bij loterij

Ow ok nu snap ik het! :-D hartstikke bedankt!

Reageer