Zelf een radiotelescoop maken?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Zelf een radiotelescoop maken?

goedenavond mede forum gebruikers

Ik zat net eens te denken, en die bedacht ik het volgende: zou het mogelijk zijn om zelf een radiotelescoop te bouwen waardoor je iets kan " zien".

groetjes joeri
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Zelf een radiotelescoop maken?

Tsja, waarom niet? Kwestie van de juiste spullen en juiste technieken. Het zal alleen loeiduur worden gok ik zo.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Zelf een radiotelescoop maken?

Tsja, waarom niet? Kwestie van de juiste spullen en juiste technieken. Het zal alleen loeiduur worden gok ik zo.


tsja daar zit dan een groot probleem.

Ik dacht juist misschien is dit goedkoper dan een gewone telscoop, maar dat is dus niet zo.
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Zelf een radiotelescoop maken?

Een man uit een film (welke weet ik niet meer) verbond eens alle schotelantennes in de stad zodat hij 1 grote radio telescoop kreeg. Is dit echt mogelijk, en zou het dan echt werken?
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: Zelf een radiotelescoop maken?

Het lijkt me zeer sterk onmogelijk, maar ik durf er mn hand niet voor in het vuur steken. Wie wet.

Berichten: 107

Re: Zelf een radiotelescoop maken?

Ik schat de kans erg klein, maar ja, nooit geschoten is altijd mis! Ik denk dat er (met name op dit forum) genoeg zijn die intresse hebben om je te helpen.
Als ik steeds weer nieuwe antwoorden vind,

kan ik niets zeker weten.

Maar zoek ik niet door naar nieuwe antwoorden,

dan weet ik zeker dat ik niets zeker weet.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Zelf een radiotelescoop maken?

Volgens mij is het best simpel, eigenlijk. Stappen:

- Kies op welke golflengte je wilt waarnemen

- Kies je reflecterend materiaal op basis van deze golflengte (kippegaas bijvoorbeeld)

- Vorm een antenne van de juiste diameter en vorm (parabolisch)

- Plaats een antenne, gevoelig voor je gekozen golflengte, in het brandpunt van je 'schotel'

- Hang een of ander registratie-apparaat aan de antenne, waarmee je zelf de intensiteit van de opgevangen radiostraling kunt meten (de antenne kan dus ook gewoon een huis-tuin-en-keuken radio zijn, afgestemd op een bepaald station!)

- Kijk/luister hoe sterk het signaal (de ruis) is wanneer je de schotel + antenne in verschillende richtingen laat wijzen

Met die laatste stap ben je eigenlijk al aan het 'kijken' door je radiotelescoop. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Zelf een radiotelescoop maken?

tsja daar zit dan een groot probleem.

Ik dacht juist misschien is dit goedkoper dan een gewone telscoop, maar dat is dus niet zo.
Zelfbouw kan je zo goedkoop of zo duur maken als je wil .

Je zal wel een minimum moeten rekenen van ongeveer 150 euro of misschien zelfs wat minder .

In die prijs zitten dan slijppoeders en glasplaten van 200mm diameter , en je hebt nog wat over om te laten opdampen .

Ik ben hier van een spiegeltelescoop uitgegaan omdat die optisch gezien het makkelijkst te maken zijn .

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Zelf een radiotelescoop maken?

Een man uit een film (welke weet ik niet meer) verbond eens alle schotelantennes in de stad zodat hij 1 grote radio telescoop kreeg. Is dit echt mogelijk, en zou het dan echt werken?
jazeker, er zijn schotelparken waar dit effect gebruikt wordt. in de radio techniek gebruiken we vaker het "stacken" van antennes.

in theorie dus gewoon mogelijk, maar in de praktijk op z'n mc gyvers niet zo simpel uit te voeren.
kalexje door de bocht........

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: Zelf een radiotelescoop maken?

Brinx schreef:Volgens mij is het best simpel, eigenlijk. Stappen:

- Kies op welke golflengte je wilt waarnemen

- Kies je reflecterend materiaal op basis van deze golflengte (kippegaas bijvoorbeeld)

- Vorm een antenne van de juiste diameter en vorm (parabolisch)

- Plaats een antenne, gevoelig voor je gekozen golflengte, in het brandpunt van je 'schotel'

- Hang een of ander registratie-apparaat aan de antenne, waarmee je zelf de intensiteit van de opgevangen radiostraling kunt meten (de antenne kan dus ook gewoon een huis-tuin-en-keuken radio zijn, afgestemd op een bepaald station!)

- Kijk/luister hoe sterk het signaal (de ruis) is wanneer je de schotel + antenne in verschillende richtingen laat wijzen

Met die laatste stap ben je eigenlijk al aan het 'kijken' door je radiotelescoop. :(
Je hebt dan een mooie radiotelescoop, maar ik denk niet dat je er veel mee zult opvangen. De signalen zijn zo extreem klein dat ze soms zelfs moeilijk waarneembaar zijn met telescopen met een diameter van meer dan 10 meter. En hoe wil je je telescoop gaan isoleren voor alle andere radiosignalen van de aarde? Normaal worden grote radiotelescopen geplaatst in een gebied waar het 'radio stil' is, dus met geen enkel radio station die signalen in dat gebied afgeeft. Alleen zijn die gebieden niet snel te vinden als je er zelf niet voor kan zorgen dat ze radio stil worden :(
kalexje schreef:jazeker, er zijn schotelparken waar dit effect gebruikt wordt. in de radio techniek gebruiken we vaker het "stacken" van antennes.

in theorie dus gewoon mogelijk, maar in de praktijk op z'n mc gyvers niet zo simpel uit te voeren.
Dan zou ik zeggen.. trek een monteurspak aan en doe net alsof je elke schotel in de stad komt repareren :?
'Onderzoek is als een steeg binnengaan om te kijken of hij doodloopt'

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Zelf een radiotelescoop maken?

Natuurlijk, voor een echt gevoelige radiotelescoop zul je wat meer trucjes uit de kast moeten halen. Maar het leuke van een schotelantenne is nou juist dat die extra gevoelig is voor signalen uit een zeer beperkte richting: ook al heb je dus last van omgevingsradioruis, dan nog kun je relatief zwakke bronnen oppikken wanneer je schotel goed gevormd is. Hoe zwak precies, dat hangt dan weer van de 'gain' van de antenne + schotel af.

Je zult er vast geen bliepend pulsartje mee kunnen vinden, maar bijvoorbeeld wel het gekraak en gerommel van de zon in dat spectrum. Ook al leuk!

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Zelf een radiotelescoop maken?

Brinx schreef:Natuurlijk, voor een echt gevoelige radiotelescoop zul je wat meer trucjes uit de kast moeten halen. Maar het leuke van een schotelantenne is nou juist dat die extra gevoelig is voor signalen uit een zeer beperkte richting: ook al heb je dus last van omgevingsradioruis, dan nog kun je relatief zwakke bronnen oppikken wanneer je schotel goed gevormd is. Hoe zwak precies, dat hangt dan weer van de 'gain' van de antenne + schotel af.

Je zult er vast geen bliepend pulsartje mee kunnen vinden, maar bijvoorbeeld wel het gekraak en gerommel van de zon in dat spectrum. Ook al leuk!
dus wat je zegt is dat ik een schotel moet gaan kope is er nix kleins en simpel te maken ofzo :( ?
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Zelf een radiotelescoop maken?

Schotel kopen? Nee hoor, eentje zelf maken kan ook best. Je moet alleen zorgen dat je zo'n ding van het juiste materiaal maakt, en dat je de vorm zo nauwkeurig mogelijk goed krijgt. Die factoren hangen allemaal af van de golflengte waarop je wilt gaan meten, en welke beeldhoek (field of view) je wilt hebben met je schotel.

Als je bijvoorbeeld met straling wilt gaan werken met een golflengte van iets van 3 meter (dan zit je rond de 100 mhz, de FM band zeg maar), dan kun je een antenne maken van een of ander metaalgaas waar nog flink grote gaten in mogen zitten (in de orde van 3 meter!). Natuurlijk mag je ook best een solide plaat metaal gebruiken voor je antenne (

die je in een parabolische vorm hebt gebogen), dat kost je alleen meer materiaal.

Maar goed, al deze tips zijn wat algemeen. Om in een meer concrete richting te werken, zou het handig zijn om jezelf te beperken tot het werken met een specifieke radiofrequentie (of band van radiofrequenties). Welke je wilt kiezen hangt af van wat je precies waar wilt nemen!

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Zelf een radiotelescoop maken?

Misschien dat Radio Jove iets voor je is; je kan er op zich heel aardige observaties mee doen. :( Ik heb een paar jaar geleden zo'n ding gebouwd, en ik vond het erg interessant.

Berichten: 582

Re: Zelf een radiotelescoop maken?

Een man uit een film (welke weet ik niet meer) verbond eens alle schotelantennes in de stad zodat hij 1 grote radio telescoop kreeg. Is dit echt mogelijk, en zou het dan echt werken?


De film heb ik gezien, details ken ik niet meer.

Al die satelietschotels bestuurd kunnen worden dan zou het inderdaad kunnen (volgens mij).

Wereldwijd kunnen satelietschotels (wetenschappelijke) toch ook tegelijk ingezet worden. Dus waarom niet een heleboel kleine goedkope schotels.

Ik ben geen deskundige op dit gebied en zo makkelijk zoals het in de film gebeurd zal het waarschijnlijk niet kunnen maar ik denk dat het kan.
Het eerste wiel was echt niet rond

Reageer